Przyciąga uwagę nowoczesną asymetryczną fasadą. Imponuje rozmachem. Góruje ponad budynkami w centrum Poznania i widoczny jest z oddali. „Jest niesamowity” − tak wielu mówi z emocją o niedawno otwartym biurowcu Bałtyk. Wieżowiec ma 67 metrów wysokości, 17 kondygnacji nadziemnych oraz 3 kondygnacje podziemne. Piotr Voelkel, inwestor, podczas specjalnej konferencji prasowej zorganizowanej 2 czerwca, w dniu otwarcia biurowca, wręcz nie ukrywał, że jest z niego dumny i spodziewa się, że wkrótce wszyscy poznaniacy będą podzielać tę dumę.
Bałtyk dołączył do powszechnie znanych, a istniejących od dawna symboli Poznania: iglicy Międzynarodowych Targów Poznańskich, Okrąglaka i innych budynków czy istniejących w przestrzeni miejskiej obiektów, które także subiektywnie są uznawane przez mieszkańców Poznania za najważniejsze czy najbardziej charakterystyczne. Nie wszyscy przyjęli tę inwestycję i jej formę z entuzjazmem. Zapewne trzeba czasu albo poznania Bałtyku z bliska, by zaistniał również w świadomości niechętnych mu czy obojętnych na jego walory − jako niebanalna realizacja.
Piotr Voelkel, inwestor, podczas specjalnej konferencji prasowej zorganizowanej 2 czerwca, w dniu otwarcia biurowca, wręcz nie ukrywał, że jest z niego dumny i spodziewa się, że wkrótce wszyscy poznaniacy będą podzielać tę dumę. Akcentował znaczenie nowoczesnego Bałtyku, stwierdzając, że jest nową ikoną Poznania, która swoim zaistnieniem już zmieniła miasto. Przypomniał, że podobnie symbolizuje Bilbao − Muzeum Gugenheima, a Sydney − tamtejszy gmach opery.
Biurowiec zaprojektowała renomowana holenderska pracownia MVRDV. Szkło wplecione w obramowania to cechy wizualne fasady Bałtyku, które mogą się kojarzyć ze stylem Okrąglaka. Na ten też jedyny detal podobieństwa starego i nowego symbolu Poznania wskazywała podczas konferencji prasowej reprezentująca MVRDV architekt Nathalie de Vries, wyrażając nadzieję, że Bałtyk będzie budynkiem lubianym przez mieszkańców miasta.
O budowaniu Bałtyku przygotowano film, który zmontowano z obrazów placu budowy – dzień po dniu. Ogląd poszczególnych faz budowy tego biurowca uprzytomnił, jak wiele trzeba było wysiłku i prac, by wznieść go 67 metrów ponad ziemię i urządzić jego wnętrza. A że każda kondygnacja ma odrębną stylistykę − od razu nasuwa się wniosek, że budynek tworzono z myślą o różnych funkcjach, które można nadać jego przestrzeniom. Co ciekawe, nawet swoistej scenografii kawiarni mają służyć elementy konstrukcyjne, które będą wkomponowane w jej wystrój.
Nic też dziwnego, że zaangażowani w taką wizję Bałtyku, w której ulokowali swoje ambicje i marzenia (o czym także mówił Piotr Voelkel), później myśl projektową, a na koniec – kierowanie wykonawstwem wielu prac, oznajmiali ze zrozumiałą dla entuzjastów nowych inicjatyw satysfakcją, że jest to wyjątkowe spełnienie i dzieło oczekujące dobrego przyjęcia przez opinię publiczną.
W przestrzeni między Bałtykiem a gmachem Concordii Design stworzono plenerową strefę o nazwie Przystań, przeznaczoną na relaks i imprezy kulturalne czy środowiskowe dla mieszkańców Poznania, w tym zwłaszcza z dzielnicy Jeżyce − szczególnie zainteresowanych możliwościami spotykania się na wspólnie organizowanych wydarzeniach integracyjnych. Tutaj też można obejrzeć zaaranżowaną okazjonalną wystawę, prezentującą plony konkursu architektonicznego: nagrodzone projekty architektów, które jednak nie doczekały się realizacji.
Bałtyk od 2014 roku wyrastał stopniowo. Niedostępny dla oczu plac budowy, osłonięty ogrodzeniem, wzbudzał spore zaciekawienie od samego początku. Budowa biurowca trwała 30 miesięcy. Zajął on miejsce dawnego kina „Bałtyk”. Znajduje się w pobliżu hotelu Sheraton, tuż przy gmachu Concordii Design i w bezpośrednim sąsiedztwie ronda Kaponiera. Budynek ten ma powierzchnię 25 000 mkw., w tym jego część przeznaczona na biura zajmuje 12 000 mkw., a na cele handlowe – jedynie 1350 mkw. Koszt tej inwestycji wyniósł 150 mln zł.
Na ostatniej kondygnacji Bałtyku znajduje się taras widokowy, z którego można oglądać zachwycającą panoramę Poznania. Ta atrakcja po otwarciu budynku przyciąga codziennie tłumy ciekawych wrażeń mieszkańców miasta czy także turystów.
Stefania Pruszyńska
Fot.: Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.