Wojciech Plewiński i Thomas Aurin byli głównymi postaciami Forum Fotografii Teatralnej w Teatrze Nowym − podczas zorganizowanych równolegle obchodów 20. rocznicy śmierci Tadeusza Łomnickiego.
W ramach forum, po raz pierwszy zorganizowanego w Poznaniu, dla publiczności przygotowano wystawę prac Thomasa Aurina, promocję albumu Wojciecha Plewińskiego „Szkice z kultury”, rozmowy z obu twórcami, wykład Michała Markiewicza o fotografii oraz warsztaty „Aktorzy fotografują teatr” z udziałem gości specjalnych: Justyny Kabały − śpiewaczki Opery Narodowej w Warszawie, Mariusza Sikorskiego − mima Wrocławskiego Teatru Pantomimy oraz Tomasza Tyndyka − aktora TR Warszawa.
Wojciech Plewiński. Uznany za jednego z najbardziej znanych i cenionych współczesnych polskich fotografów. Fotografie teatralne jego autorstwa zalicza się do kategorii mistrzowskich.
W albumie „Szkice z kultury”, który przywiózł do Poznania i zaprezentował w Teatrze Nowym, można od nowa zerknąć w przeszłość z krakowskim rodowodem artystycznym − z lat 60-70. Świat teatru, postaci znanych, z którymi autor miał wiele różnych wątków w życiu, spotkań, zdarzeń (na przykład Komedowie) niezwykle barwnych, zatrzymanych w oku obiektywu, odsłonięty przez niego w tych pracach jest światem żywym, pełnym wartości i znaczeń, wrażliwym na symbolikę, na akcenty dramaturgii, wieloplanowym, tak fenomenalnym, że naturalnym świadectwem wizerunku postaci i życia sceny podczas akcji. Światem pochwyconej i oddanej niekonwencjonalnie perspektywy. Sprawia wrażenie, że aktor czy aktorka przemówią, podejdą do widza za chwilę.
Podczas projekcji 100 słynnych fotografii opowiadał także o tym, jak zdobywał swoją pozycję w teatrze u reżyserów, aby móc fotografować z bliska, nawet pośród aktorów na scenie, jak pozyskiwał swoje miejsce, by nawet móc wpływać na scenografię do fotografii. A była to najpierw droga do świadomości realizatorów, dyrektorów scen, w której stawał się z wolna sprzymierzeńcem w sztuce.
A jej początki to grzeczne wyczekiwanie akceptacji jego tam obecności i zdobywanie uznania dla siebie i pozycji powyżej tolerowanego „intruza”, bo śledził życie na scenie z pietyzmem i przenikliwym refleksem, cierpliwą, wypracowaną na wielu próbach uwagą. Aż stał się wreszcie tym zawsze obecnym, niemal niedostrzegalnie wtopionym w scenografię.
Komentarze autora i gościa forum przeplatały się z pytaniami zadawanymi przez Bartłomieja Miernika − dziennikarza teatralnego, które dotyczyły szczegółowych aspektów realizacji zdjęć, a także kwestiami podnoszonymi przez innych uczestników tego spotkania. Postać Wojciecha Plewińskiego wzbudzała zainteresowanie. Ta jego fascynacja i sposób na danie jej nowego życia w obrazach zatrzymanych w kadrze aparatu fotograficznego wzbudzały podziw, zachwyt i podczas kolejnych etapów wieczoru niosły nowe rozpoznania tej niełatwej sztuki.
Narracja autora − niezwykle bogata w faktografię − odsyłała do pamięci zbiorowej, w której Kraków artystycznie barwny tak wieloma postaciami, kreacjami scenicznymi i polska scena teatru zaistniały jako wyjątkowe zjawiska.
Thomas Aurin. „Zaczynał od tego, że chodził na próby prasowe wszystkich teatrów w Berlinie i oferował swoje zdjęcia jako wolny strzelec. Pierwsze zlecenie otrzymał w 1996 roku od Teatru Volksbühne, którym kierował Frank Castorf. Odtąd współtworzy wizerunek tej sceny. Nie stałby się wspaniałym przekaźnikiem trashowych, skąpanych w brokacie scenografii Berta Neumanna, olśniewających i histerycznych scenariuszy René Pollescha oraz widowisk Franka Castorfa, gdyby nie to, że zawsze konsekwentnie podążał za własnym impulsem. Żeby móc realizować swoje założenia, potrzebował właśnie takiego teatru, mniej zainteresowanego ilustracją i dokumentacją, za to bardziej osobliwościami i dezorientacją” − stwierdza w swojej opinii Katrin Bettina Müller.
Thomas Aurin podczas tego spotkania odsłonił wiele kulis tworzenia fotografii w warunkach sztuki granej na żywo. Jego prace powstały m.in. na scenach: Teatru Volksbühne, Maxim-Gorki-Theater, Schaubühne, Hebbel-am-Ufer, Berliner Ensemble, Schauspielhaus Bochum, Theater Oberhausen.
Tekst i fot.: Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.