Regina Carter, wybitna amerykańska skrzypaczka jazzowa, ciesząca się sławą genialnej instrumentalistki, wirtuoza-indywidualistki, budząca podziw i zaskakująca różnorodną stylistyką, ekspresją i wykonawstwem z finezyjnymi, brawurowymi improwizacjami, w napięciu wyczekiwana w Poznaniu przez licznych miłośników jej fenomenu i koneserów muzyki z najwyższych półek − wystąpiła ze swoimi muzykami na scenie Auli Uniwersyteckiej w drugiej części galowego koncertu na 20-lecie Ery Jazzu.
Artystka − co było do przewidzenia dla śledzących jej występy − w instrumentalnych wersjach utworów wielkich i znanych sięgnęła do repertuaru fascynującej ją od lat Królowej Jazzu Elli Fitzgerald, której na setną rocznicę urodzin poświęciła album „Ella: Accentuate the Positive”. Usłyszeliśmy też nawiązania jazzowe do Nat King Cole’a czy Billie Holiday z wybranym na ten występ: „I Can’t Believe You Are in Love with Me” i wreszcie − Duke’a Ellingtona ze znaną kołysanką „Lullaby” i standardem „Amazing Grace”. Ku zaskoczeniu zaś publiczności − do wykonawstwa utworów: „Aguinaldo Pa Regina” oraz „Squatty Roo” Regina Carter zaprosiła Dawida Kostkę − młodego gitarzystę jazzowego, który w pierwszej części koncertu galowego Ery Jazzu prezentował się w Trio Plus − z saksofonistą Maciejem Kocin Kocińskim i pianistą Pawłem Kaczmarczykiem. Dawid Kostka doskonale się wkomponował we wspólną grę z muzykami kwartetu Reginy Carter, a w partiach solowych miał okazję do wykazania siły swojego talentu, za co zdobył spontaniczne brawa.
Ten bukiet różnorodnej rytmicznie i melodycznie doskonałej muzyki jazzowej, wykonanej z brawurową ekspresją lub dla odmiany − w skupieniu z liryzmem, stworzył klimat wielkiej światowej estrady.
Skrzypce Reginy Carter wybrzmiewały w przestrzeni poznańskiej auli koncertowej dźwiękami, które może wydobyć z tego delikatnego konstrukcyjnie instrumentu jedynie niezwykły talent, uduchowienie, nadzwyczajna inwencja interpretacyjna i perfekcyjnie opanowana technika – cechy nasuwające skojarzenia z kunsztem kompozycji np. Niccolo Paganiniego czy legendą o jego mistrzowskiej grze.
Artystka zresztą, o czym podaje Dionizy Piątkowski w specjalnie przygotowanym biogramie Reginy Carter, przed laty odwiedziła Genuę – miasto słynnego skrzypka, by poznać jego dzieła, stanowiące obszerny zbiór. Sama też zagrała jako pierwsza jazzowo na jego skrzypcach Il Cannone Guarnei del Gesu, a wkrótce objawiła ku zachwytowi świata muzycznego album „Paganini: After A Dream”. Instrument włoskiego mistrza wyraźnie sprzyjał stworzeniu i nagraniu przez nią muzyki wyjątkowej urody, godzącej klasyczne elementy z jej wysmakowanym i pełnym niespodzianek brzmieniowych jazzem.
Jazzowanie Reginy Carter zostało entuzjastycznie przyjęte przez poznańską publiczność, która ze znawstwem i spontanicznie reagowała na każde wirtuozerskie koncertowanie jazzowych skrzypiec artystki czy doskonałe wykonawstwo zaprezentowane przez: Xaviera Davisa – pianistę, Jessego Murphy`ego – kontrabasistę oraz Alvestera Garnetta − perkusistę.
Dla Dionizego Piątkowskiego, wytrwałego twórcy Ery Jazzu i promotora, krytyka muzycznego i autora Encyklopedii Jazzu, koncert w Auli UAM był zwieńczeniem 20 lat celebrowania przez niego jazzu w Polsce, jego wysiłków organizatorskich i popularyzatorskich tej muzyki i genialnych artystów jazzowych z całego świata, poszukiwań i odkrywania polskich talentów. Zapewne jest to pierwsze 20 lat królowania jazzu z Dionizym Piątkowskim w Polsce, a teraz już na dłużej − w Poznaniu, który ma wszelkie podstawy do chlubienia się tą marką muzyczną i identyfikować z twierdzeniem, że jest miastem słynącym jazzem.
Stefania Pruszyńska
Fot. z finału koncertu w Auli UAM (24.11.2018 r.): Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.