Teatr Wielki w Poznaniu dokonał zmiany na stanowisku kierownika baletu. Nowym kierownikiem zespołu tancerzy został Robert Bondara, który objął to stanowisko po dotychczas je obsadzającym Tomaszu Kajdańskim.
„Bondara, ceniony tancerz i choreograf, swoją karierę zaczynał u nas w 2003 roku, ostatnio zrealizował tu »Legendę Bałtyku«, nagrodzoną trzema Kiepurami” – przypomniał Piotr Tkacz z Biura Prasowego Teatru Wielkiego w nadesłanej informacji.
Robert Bondara. Tancerz, choreograf, reżyser i pedagog. Artysta Polskiego Baletu Narodowego. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, z którym współpracuje obecnie jako wykładowca oraz studiów podyplomowych – menedżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Początkowo występował w Łódzkim Teatrze Muzycznym, a następnie przeniósł się do Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2005 roku dołączył do Baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego, a w 2008 rozpoczął współpracę z Warszawskim Teatrem Tańca Aleksandry Dziurosz.
Jako tancerz brał udział i kreował solowe role w spektaklach takich choreografów, jak m.in.: John Cranko, Jiří Kylián, Krzysztof Pastor, Emanuel Gat, William Forsythe, John Neumeier, Emil Wesołowski, Ewa Wycichowska, Toer van Schayk, Wayne Eagling, Aleksiej Ratmański, Conrad Drzewiecki, Jacek Przybyłowicz, Jacek Tyski, George Balanchine, Boris Ejfman, Patrice Bart, Natalia Makarowa, Jurij Grigorowicz, Frederick Ashton.
Jest laureatem II nagrody (pierwszej nie przyznano) oraz Nagrody Specjalnej Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej w Warszawie (2008), nagrody im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Choreograf w 2011 roku w Polsce oraz finalistą 27. i 29. Międzynarodowego Konkursu dla Choreografów w Hanowerze (2013, 2015). Odznaczony Brązowym Medalem ‘Zasłużony Kulturze – Gloria Artis’. W 2018 roku został wyróżniony nagrodą Le Prix de Biarritz na Konkursie Choreograficznym w Bordeaux, nagrodą im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Choreograf (za „Świteziankę” dla Polskiego Baletu Narodowego) i Najlepszy Reżyser (za „Legendę Bałtyku” dla Teatru Wielkiego w Poznaniu). Spektakl „Legenda Bałtyku”, do którego zrealizował reżyserię i choreografię, otrzymał nagrodę im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy spektakl.
Uczestniczył w Warsztatach Choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego, przygotowując balety „When You End and I Begin” do muzyki Pawła Szymańskiego (pracę włączono potem do kameralnego repertuaru zespołu), „The Garden’s Gates” z muzyką Szabolcsa Esztényia, „8m68” do muzyki Amona Tobina oraz „Współczynnik przenikania”, „Czkawka” do muzyki Michała Jacaszka, „Verses” do muzyki Maxa Richtera oraz „Take Me With You” do muzyki Radiohead, zrealizowany później dla Roberto Bolle (Teatro alla Scala / American Ballet Theater) i Melissy Hamilton (The Royal Ballet).
W 2011 roku był gościem bydgoskiej Opery Nova, dla której zrealizował autorski spektakl baletowy „Zniewolony umysł”, inspirowany książką Czesława Miłosza z muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara. W tym samym roku stworzył dla Polskiego Baletu Narodowego kolejny autorski spektakl „Persona”, do muzyki Aldony Nawrockiej, Arvo Pärta i Pawła Szymańskiego, a w 2013 roku odbyła się prapremiera spektaklu zrealizowanego dla Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie pt. „Čiurlionis”, prezentowanego później gościnnie w Warszawie, Tallinie i Rydze. W 2014 roku przygotował dla baletu Opery Wrocławskiej spektakle Cudowny Mandaryn i Ognisty ptak. W tym samym roku zrealizował dla Polskiego Baletu Narodowego Nevermore, zaprezentowany wraz z „Mszą polową” Jiří Kyliána i „Zielonym stołem” Kurta Joossa w spektaklu pt. „1914”. Premiera odbyła się w ramach VI Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 roku zrealizował swoje choreografie m.in. dla zespołów Company E w Waszyngtonie i Kieleckiego Teatru Tańca. W tym samym roku dla Baletu Opery Nova w Bydgoszczy przygotował „Stabat Mater” i „Harnasie” do muzyki Karola Szymanowskiego. W 2017 roku zrealizował m.in. „Świteziankę” Eugeniusza Morawskiego dla Polskiego Baletu Narodowego oraz reżyserię i choreografię do opery Feliksa Nowowiejskiego „Legenda Bałtyku” dla Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2018 roku dla Baletu Opery Śląskiej stworzył „Szeherezadę” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i „Medeę” Samuela Barbera.
Jego choreografie były prezentowane m.in.: na Ogólnopolskim Konkursie Baletowym w Gdańsku, Międzynarodowej Gali Gwiazd Baletu w Szczecinie, Festiwalu Didura w Sanoku, 43. Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Kuopio, w moskiewskim Teatrze „Bolszoj”, w Bergen i Stavanger w Norwegii, Dance Salad Festival w Houston, The John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie, na Dancing Poznań – Festiwalu Teatrów Tańca w Poznaniu, Roberto Bolle and Friends – Gali we Włoszech (Bolonia, Florencja, Rzym, Spoleto, Werona, Santa Margherita di Pula), w Osace i Tokio w Japonii, Xinjiang na International Dance Festivalu w Chinach, w Rydze na Łotwie, w Tallinie w Estonii, Festiwalu Scena Tańca Studio w Warszawie oraz w programach II – VI Dni Sztuki Tańca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Obserwatorów i miłośników sztuki baletowej ta informacja o nowej roli Roberta Bondary zapewne zaciekawi. Co zaś będzie znaczyć dla realizacji spektakli w poznańskim Teatrze Wielkim − wszyscy będziemy mieli szansę ocenić, sprawdzić, a pewnie też podziwiać.
Stefania Pruszyńska
Na fot.: Robert Bondara
Fot.: Ewa Krasucka
Materiały informacyjne: biogram R. Bondary i fot. nadesłał Piotr Tkacz z Biura Prasowego Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Oprac.: OredPAI