„Jaś i Małgosia” ma za sobą już 120-letnią karierę na scenach oper, począwszy od pierwszego wykonania w Weimarze z Richardem Straussem. W Poznaniu ta trzyczęściowa opera Engelberta Humperdincka z librettem Adelheid Wette będzie miała premierę w najbliższą sobotę. Nie tylko młoda widownia może się świetnie na niej bawić, lecz i dorośli − przekonują realizatorzy z poznańskiego Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki.
Twórcy poznańskiego spektaklu skupili się na różnych aspektach odbioru tej sztuki przez dzieci i młodzież i podczas kolejnych prób szlifowali kolejne detale. Nie ukrywali też niepokojów, bowiem stwierdzili, że ta opera to niełatwe zadanie, wielkie wyzwanie dla zespołu. Marzy im się jednak, by po tej premierze młody widz, zaznawszy ciekawej i znakomitej zabawy, sam nabrał ochoty na kolejny spektakl. Liczą także na to, że ujawni on swoją szczerą opinię.
Właściwe podejście do młodego odbiorcy to liczenie się z jego możliwościami percepcyjnymi czy reakcjami na bodźce. Trzeba znać i przemyśleć tak wiele elementów realizacji scenicznej, dokonać wnikliwej analizy przekazu treści i form, aby ostateczny kształt dzieła miał największe szanse u widza. By wyniósł on ze spektaklu najciekawiej podane w nim wrażenia, emocje i treści − mówiono na spotkaniu.
„Jasia i Małgosię” swoją pieczą muzyczną objęła Agnieszka Nagórka. Wyreżyserowała zaś ten spektakl Monika Dobrowlańska, która akcentowała uniwersalizm idei tej opery − wynikające z niej przesłanie o filozoficznym wydźwięku − interesujące zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dorosłej widowni.
Zespół poznańskiej opery korzysta z nowego tłumaczenia libretta Adelheid Wette na podstawie baśni braci Grimm, którego autorem jest Roman Kołakowski (przygotował je pierwotnie dla bydgoskiej Opery Nova).
Choreografię przygotowała Natalia Draganik, która stwierdziła, że dokonała skrótów z uwagi na korzyści dla widza − zwiększenie dynamicznego wyrazu tej opery.
Sztuka będzie grana bez tzw. wejścia w widownię (jak to jest w przypadku opery „Piotruś i wilki”). Przygotowano ją z wieloma niespodziankami na scenie i poza nią.
Tekst i fot.: Stefania Pruszyńska
Na fot. 1: Operowi Jaś −Magdalena Wilczyńska-Goś i Małgosia − Monika Mych-Nowicka, a między nimi: Czarownica − Marek Szymański;
Na fot. 2: Realizatorzy poznańskiego spektaklu na konferencji prasowej
„Jaś i Małgosia” − opera dla dzieci w 3 aktach w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Muzyka: Engelbert Humperdinck
Libretto: Adelheid Wette, przekład: Roman Kołakowski
Obsada: Czarownica − Marek Szymański; Ojciec − Jaromir Trafankowski; Jaś − Magdalena Wilczyńska-Goś; Małgosia − Monika Mych-Nowicka;
Kierownictwo muzyczne: Agnieszka Nagórka; reżyseria: Monika Dobrowlańska; scenografia: Katarzyna Nesteruk, choreografia: Natalia Draganik; reżyseria świateł: Marek Rydian; kierownictwo chóru: Mariusz Otto; kierownictwo chóru dziecięcego: Jacek Sykulski; asystent reżysera: Wiesław Bednarek
Premiera: 23 lutego 2013
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.