Przystanęłam przy najdłuższej w Europie fontannie, aby podziwiać imponującą wielkością, rozmachem i estetyką Manufakturę w Łodzi − zrewitalizowaną i zaadaptowaną do celów, które podyktowała współczesność − komercyjna nade wszystko, jednakże niewyobrażalne byłoby, żeby w takich przestrzeniach miało zabraknąć miejsca na wydarzenia czy placówki kulturalne. Łódzka Manufaktura, podobnie jak Stary Browar w Poznaniu czy Złote Tarasy w Warszawie, to gigantyczny kompleks, który nawiedza ogromna publiczność. Przynajmniej taka imponująca frekwencja dopisywała w nich w czasach, gdy obecności w tym miejscu nie ograniczała pandemia koronawirusa, skutkująca koniecznymi ograniczeniami kontaktów czy zamknięciem placówek kultury i odwołaniem licznych wydarzeń artystycznych.
Odnowione i przebudowane budynki na terenie dawnego łódzkiego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego przyciągały tłumy zainteresowanych zakupami, wydarzeniami i ofertą kulturalną, usługami i rekreacją. Kultura w przestrzeniach budynku − to kino z 15 salami, teatrem, oddziałem Muzeum Miasta Łodzi, Muzeum Fabryki i Muzeum Sztuki w Łodzi. Na wydarzenia artystyczne na wolnym powietrzu stworzono tutaj ogromny plac przed Manufakturą. Latem na nim cieszyć może plaża, a zimą − lodowisko. Kursuje ponadto specjalny trambus.
Przemierzając ulice Łodzi, spoglądałam z podziwem na to, co w pejzażu miasta jest wyrazem okazanej mu troski i cudu. A ze smutkiem na niejedno nadal cudu wyczekującego. Miasto Juliana Tuwima…
Nauka dla dobra życia na Ziemi
O rozwoju nauki. Pilne zadania dla nauki i społeczeństw. Nauka z jej wieloma dziedzinami, zarówno humanistycznymi, jak i innymi, w tym tzw. ścisłymi, potencjałem kadrowym, rozwijającymi się nowymi specjalistycznymi kierunkami, edukacją, zdobyczami, odkryciami, zamiarami, próbami, problemami ma niekwestionowany udział w przemianach oblicza świata i ogromny wpływ na kierunki rozwoju cywilizacji.
To w tej też dziedzinie, obejmującej wiele działów, kierunków, nieustannie przybywające zdobycze w niektórych z nich wzmacniają ten obecnie szczególnie zapotrzebowany potencjał, który może decydować o możliwościach rozwiązywania wielu problemów dotyczących życia na Ziemi i zwłaszcza jego zagrożeń. A problemy te mają coraz wyraźniej związek z zatrważającym stanem ekosystemów, naruszanych przez człowieka niepohamowaną eksploatacją zasobów natury.
Przywrócenie równowagi w skali mikro i makro to ogromne zadanie. Nauka ma przed sobą w tym obszarze wiele misji i to właśnie jej wielki wysiłek wyznaczyć może właściwą drogę dla ludzkości i życia na naszej planecie.
Pożądana jest świadomość, że każdy z nas i każde pokolenie odpowiada za to, w jakim stanie pozostawia następnym pokoleniom naszą planetę Ziemię i życie na niej − Stefania Pruszyńska
Bezwzględnie konieczne dla zachowania w dobrym stanie naszej planety i życia na niej jest zaangażowanie się społeczeństw świata i ich organizacji (rządów) w konieczną już i szeroko pojmowaną naprawę środowiska naturalnego i jego ochronę.
Etyka w nauce dla zapobieżenia niepożądanym i groźnym skutkom odkryć w tej dziedzinie i ich zastosowań. Etyka, ta nawet intuicyjna, ma od zawsze, a obecnie wyjątkowe znaczenie. Nauki przyrodnicze wykraczają obecnie coraz to bardziej swoimi badaniami poza obszary dotąd opanowane, rozpoznane, wnosząc kolejne odkrycia. Rolą nauki powinno być zatem także, by potrafiła zawsze tak z nimi postępować, żeby nie były one wykorzystywane nieodpowiedzialnie bądź nieumiejętnie, a zwłaszcza w celach sprzecznych z dobrem życia człowieka, natury i naszej planety Ziemi.
Przykład z kart historii: wiedza naukowa w walce o pokój − ratowanie istnień ludzkich. Pamiętajmy o naukowcach i ich wielkiej pracy badawczej i odkrywczej wykonywanej w okolicznościach narażenia własnego życia dla ratowania milionów ludzi, jak genialni polscy matematycy: Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski − pogromcy niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma podczas II wojny światowej. To oni utorowali drogi do zakończenia wojny o kilka lat. Przykład ich wytrwałej i heroicznej pracy zapewne ma wielu naśladowców. Obecnie zaś wielką zasługą nauki jest stworzenie szczepionek nowej generacji na pandemicznego koronawirusa.
Stefania Pruszyńska
Fot.: Dominik Golenia
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.