Koty w Europie zażywają swobód obywatelskich. Spotyka się je w najbardziej nieoczekiwanych miejscach: pod ławką uliczną, na koszu od śmieci blisko plaży, przy budynku do remontu czy rozbiórki, na ławeczce, stoliku kawiarnianym, blisko portu, w zaułku, wyłomie…
Indywidualiści, zwłaszcza ci pośród nich rozeznani w tym, co w trawie piszczy, czyli nowocześni, a może nawet koci ekolodzy, wybierają na relaks czy koci protest antymotoryzacyjny − maskę samochodu.
Koty, zadbane przez troskliwych ludzi, cieszą się widocznym już na pierwszy rzut oka zdrowiem. Na ogół najłatwiej je uchwycić obiektywem, gdy śpią. A drzemią lub śpią syte po uczcie i rytualnym wylizaniu łapek, pyszczka i futerka − taka ich natura. Kocie menu stanowi zaś wyłącznie mięso i jego przetwory.
Niektóre widziane na ulicach i w innych miejscach wiedzą doskonale, że są bezpieczne wśród ludzi, i lubiane. Można przypuszczać, że to te mające dach nad głową i pieczę, lecz nie przetrzymywane w domach, jeśli domagają się wyjścia na ulicę, nauczone przebywania na zewnątrz czy zażywania przygód w okolicy.
Inne, najwidoczniej pozbawione opiekunów, zachowują się z instynktowną ostrożnością. Trudno je zwabić i oswoić. Może są potomkami bezdomnych matek albo skrzywdzonymi porzuceniem czy zabłąkanymi czyimiś do niedawna pupilami? Nie wiedzą, że widziane na ulicach, najczęściej zastanawiają swoją najprawdopodobniejszą bezdomnością. I że ponad wszystko − budzą podziw swoją inteligencją ze swoistą pragmatyczną filozofią opartą o rozpoznane korzyści z trzymania się blisko ludzi i umiejętności zbierania doświadczeń w sztuce przetrwania jako istoty zdane na siebie i trudną wolność w zurbanizowanym otoczeniu, niosącym wiele zagrożeń.
Autor fotografii Ingmar Sunodis utrwalił wizerunki kocich obywateli Europy w sezonie letnim 2021 i 2022 roku, napotkanych przez niego podczas podróży i wędrówek po różnych krajach Europy. Oceniając ich wygląd, można im przypisać czysty rodowód kota europejskiego krótkowłosego (Felis catus), nazywanego też, lecz rzadziej, kotem celtyckim, domowym czy rodzinnym. Rasę tę uznała w 1982 roku Fédération Internationale Féline. Późno, bowiem ta rasa kotów żyje we wszystkich krajach Europy od niepamiętnych czasów. Była znana już w starożytności. Z licznych przekazów wynika, że decyzję FIF podjęła, zmobilizowana koniecznością określenia genetycznego standardu. Aktualnie jednoznaczna klasyfikacja do rasy kota europejskiego jest zależna od uznania wszystkich szczegółowych cech kota za odpowiadające ustalonemu i przyjętemu wzorcowi. Warto wiedzieć, że kot europejski jest odporny na choroby.
Stefania Pruszyńska
Autor fotografii: Ingmar Sunodis
Tekst i fot.: Wszelkie prawa zastrzeżone
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.