Na zaproszenie dyrygowanego przez Krzysztofa Kamprowskiego Chóru Mieszanego i dyrekcji Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu (dawne Państwowe Liceum Muzyczne) przyjeżdża do Poznania Choral Society Soli Amersfoort – 86-osobowy chór mieszany z Holandii. Koncert w POSM odbędzie się dzisiaj, 13 kwietnia 2013 r., o godz. 16.00 w sali koncertowej szkoły przy ul. Solnej 12, a drugi koncert jutro, 14 kwietnia – w kościele Wszystkich Świętych.
Wykonawcami koncertu w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu będą: Choral Society Soli Amersfoort chór z Holandii, z miasta Amersfoort Paul Valk- dyrygent tej formacji, Chór Mieszany POSM II stopnia, Orkiestra Symfoniczna POSM II stopnia. Wystąpią soliści: Jolanta Kajdasz – sopran, Benigna Jaskulska – alt, Bartłomiej Szczeszek – tenor, Rafał Korpik – bas, Harry van Wijk – organy.
W programie koncertu przygotowano utwory: Gabriela Fauré, Felixa Mendelssohna- Bartholdyego, Charlesa Gounoda, Georga Friedricha Händla oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta – Vesperae solennes de Confessore (Nieszpory uroczyste) KV 339. Wstęp na koncert wolny.
A jutro, 14 kwietnia… chór śpiewał będzie na mszy św. o godz. 12.00 w kościele Wszystkich Świętych przy ul. Grobla 1.
Stowarzyszenie Oratoryjne Soli Amersfoort. Chór istnieje od 1911 r. i liczy około 100 członków. Soli Amersfoort to chór amatorski, nie oznacza to jednak braku profesjonalizmu. Jakość koncertów to wyraźny znak rozpoznawczy Stowarzyszenia. Poziom występów udaje się zachować dzięki próbom głosów, przez które przechodzi każdy członek stowarzyszenia co dwa lata, oraz dzięki zajęciom z kształcenia głosu regularnie oferowanych przez sam Chór.
Chór czerpie z szerokiego repertuaru klasycznego, a w ciągu minionych lat zaznajomił się z wieloma różnymi kompozytorami i ich dziełami. Należą do nich m.in. nowoczesne „Magnificat” Johna Ruttera oraz Kantata „Święty Mikołaj” Benjamina Bittena, ale i „Requiem” Verdiego, oratoria „Stworzenie Świata” Haydna czy „Mesjasz” Haendla.
Soli Amersfoort zawsze utrzymuje, że częścią jego tożsamości oprócz jakości koncertów są także dobre relacje towarzyskie w Stowarzyszeniu oraz pewne poczucie przynależności. Te elementy dodatkowo widać podczas corocznego weekendu prób oraz zagranicznych podróży koncertowych, odbywanych co dwa lata, które pozwalają lepiej scementować zespół.
Dyrygent Paul Valk (ur. 1969) studiował grę na organach, dyrygenturę chóralną oraz muzykę kościelną w Konserwatorium oraz w Holenderskim Instytucie Muzyki Kościelnej w Utrechcie. Ponadto specjalizował się on w dyrygowaniu orkiestrą, fortepianie i śpiewie.
W chwili obecnej Paul Valk dyryguje czterema chórami, od 2012 r. – Soli Amersfoort. Ponadto na zlecenie gmin kościelnych i parafii prowadzi on dni śpiewu i dni chórów oraz dyryguje zespołami powstającymi do konkretnych projektów. Paul Valk również akompaniuje chórom, instrumentalistom i wokalistom na organach lub pianinie oraz prowadzi kursy dyrygenckie.
Harry van Wijk (ur. 1978) jest organistą koncertującym, kantorem-organistą i dyrygentem. Od 1999 roku w pełni poświęcił się muzyce, zdobywając nagrody na konkursach, stając się doświadczonym organistą i akompaniatorem chórów. W chwili obecnej Harry van Wijk jest kantorem-organistą w Amersfoort, prowadzi również próby Stowarzyszenia Oratoryjnego Soli Amersfoort i jest dyrygentem chóru.
Harry van Wijk łączy organy z innymi instrumentami bądź wokalistami. Szuka on również połączenia muzyki z innymi dziedzinami sztuki, takimi jak poezja, malarstwo czy fotografia.
Wolfgang Amadeusz Mozart – Vesperae solennes de confessore (Nieszpory uroczyste). W Salzburgu Mozart napisał olśniewającą muzykę kościelną, w tym dwa utwory oparte na modlitwie nieszpornej: Vesperae de Dominica oraz Vesperae solennes de confessore, skomponowane około 1778 roku (Mozart miał w owym czasie ok. 22 lat). Kompozycje te były przeznaczone do wykonywania w dni świąteczne w trakcie nieszporów, katolickiego nabożeństwa odprawianego o godzinie szóstej wieczorem. Oba te dzieła cechuje niespotykana intensywność. Mimo to oba dzieła mają nad wyraz słoneczny charakter, a czarujący fragment „Laudate Dominum” z Vesperae solennes de confessore to chyba jedna z najbardziej poruszających arii napisanych kiedykolwiek przez Mozarta.
Andrzej Kamprowski, dyrygent Chóru Mieszanego POSM
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.