Organizatorem „Dzwonu Pielgrzyma” jest Fundacja „Bahtałe Roma”. Redakcja Portalu Autorskiego IMPRESJee.pl włącza się tym wywiadem z prezes tej fundacji Anną Markowską − do spopularyzowania tej akcji.
Czy podejmując się zrealizowania misji na rzecz „Dzwonu Pielgrzyma”, byliście świadomi wyzwań, które przed Wami stawia ta idea?
Anna Markowska, prezes Fundacji „Bahtałe Roma”: Tak, zdawaliśmy sobie sprawę, że to nie jest zwykła inicjatywa, lecz olbrzymie przedsięwzięcie, bo mówimy o najpotężniejszym dzwonie w Europie, który ma ważyć 27 ton – tyle ton, ile lat trwał pontyfikat Jana Pawła II. Jej realizacja wiąże się z wielkimi wyzwaniami organizacyjnymi − zarówno z niemałymi przygotowaniami, które już objęły: stworzenie orkiestry romskiej, przygotowanie repertuaru koncertowego, próby, odbycie sondażowej trasy koncertowej (w lutym), jak i z innymi koniecznymi działaniami, np. rozpropagowaniem akcji, stworzeniem nowej trasy koncertowej, zapewnieniem warunków artystom, dojazdowych i wielu innych… a wcześniej z pozyskaniem życzliwości i poparcia osób i środowisk związanych z Kościołem.
Kto był inicjatorem tego pomysłu?
− Za inspiracją skrywa się Wacław Hapko, przyjaciel Miklosza Deki Czurei. Po śmierci Jana Pawła II zapragnął on zorganizować coś bardziej trwałego, a ponieważ w Przemyślu, z którym jest związany, odlewa się dzwony, uznał właśnie stworzenie takiego dzwonu za dobry pomysł. Nawet założył w Przemyślu Stowarzyszenie Budowy Wielkiego Dzwonu Papieskiego Ad Perpetuam Rei Memoriam AD w 2005 roku. W tym stowarzyszeniu działały starsze osoby. Przez kilka lat próbowały one zorganizować jakieś zbiórki pieniędzy, szukać miejsca na usadowienie tego dzwonu. W końcu napotykając wiele trudności, doszły do wniosku, że wiek nie pozwala im na tak dużą inicjatywę. W końcu przyjaciel Miklosza przyjechał w 2009 r. do nas i zaproponował nam zrealizowanie tej idei. Pomyślał, że Miklosz z zespołem, orkiestrą będzie wykonywał część artystyczną, a fundacja pomoże mu organizacyjnie. Oczywiście, zarówno w zbiórkach, jak i w koncertach czy w wielu innych potrzebnych działaniach. Ten pomysł uznaliśmy za ciekawy i ważny − z wielu powodów.
A jak przedstawiciele Kościoła postrzegają Dzwon Pielgrzyma i działania z tym związane?
− Mamy sporo kontaktów, bardzo ciepłych, serdecznych i spore zainteresowanie. Przedstawiciele Kościoła ogromnie życzliwie zareagowali – udzielając błogosławieństwa dla inicjatywy odlania i posadowienia dzwonu upamiętniającego 27 lat pontyfikatu Jana Pawła II. Dowodzi tego też lista patronów, na której poparcie swoje wyrazili: ks. abp Józef Kowalczyk – prymas polski, metropolita gnieźnieński, ks. abp Józef Michalik − przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, metropolita przemyski, ks. kard. Stanisław Dziwisz –metropolita krakowski, ks. kard. Kazimierz Nycz – metropolita warszawski, ks. abp Stanisław Gądecki – metropolita poznański, śp. ks. generał dywizji Tadeusz Płoski, biskup polowy Wojska Polskiego, Ojciec Izydor Matuszewski, generał Zakonu Paulinów z Jasnej Góry, śp. prof. Andrzej Stelmachowski, prezes Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. Często telefonują do nas proboszczowie, zaprasza nas przeor Jasnej Góry…
Jak zareagowały środowiska romskie na tę inicjatywę?
− Romowie – wszyscy artyści pragną pracować. A że powstanie Dzwonu Pielgrzyma jest ideą wyrażającą tak wiele, to i znalazło się sporo chętnych do włączenia się do jej realizacji… Romowie ci utożsamili się z ideą Jana Pawła II, jednoczącą ludzi wszystkich religii. Do tej pory często myślano w środowisku według schematu: „W co wierzysz Cyganie? W co każesz, Panie”. Romowie nieustannie jednak szukają nie tylko swojego miejsca, lecz i religii, która będzie dla nich odpowiednia i zrozumiała, żeby mogła być przyjęta.
Ciekawi mnie, przy jakim kościele ten dzwon stanie i będzie donośnie koncertować.
− Dzwon posadowiony zostanie w parafii pod wezwaniem św. Tymoteusza w Białężynie, w gminie Murowana Goślina, w Archidiecezji Gnieźnieńskiej. To niedaleko pielgrzymkowej Lednicy. na szlaku kościołów drewnianych, Cystersów i Ottona. Kościół w Białężynie jest zabytkiem, ma delikatną konstrukcję. Dla tego dzwonu trzeba będzie zbudować specjalną dzwonnicę, której struktura i konstrukcja musi być odpowiednia. Trzeba będzie także odpowiednio, bardzo dobrze przygotować miejsce, w którym będą się zbierali pielgrzymi, bowiem konieczne jest zapewnienie im i odpowiednich warunków, i bezpieczeństwa przebywania w dużych zbiorowiskach naraz, w czym szczególną rolę ma właściwe przygotowanie podłoża. Potrzebna jest więc odpowiednia infrastruktura. Tam też planujemy obsadę stanowiska kustosza.
Wiem, że profesor Tadeusz Adamek bardzo szczególnie się zaangażował, bywał u Was często i ciągle ten temat omawialiście, jeździliście także razem m.in. do Gniezna, napisał broszurę o dzwonach.
− Tak, byliśmy tam razem. Działamy w porozumieniu z Archidiecezją Gnieźnieńską, a prof. Tadeusz Adamek, który nas wspiera od początku, jest naszym konsultantem i także uczestniczy w tych spotkaniach. Opracował on broszurę – cegiełkę, podając w niej jako znawca przedmiotu wiele ciekawych szczegółów związanych z historią dzwonów, także dotyczących budowy Dzwonu Pielgrzyma oraz informacje na temat Europejskiej Orkiestry Cygańskiej.
Czy ta broszura – cegiełka będzie powszechnie dostępna i w jaki sposób będą zyskiwane środki na budowę tego dzwonu?
− Ta broszura jest cegiełką, którą może nabyć każdy, kto będzie zainteresowany, stając się w ten sposób także darczyńcą na rzecz budowy Dzwonu Pielgrzyma. Uruchomione zostało specjalne, odrębne konto bankowe na ten cel. Gdy będzie potrzeba dodrukujemy. Środki na dzwon będą oprócz tego przeznaczane z części dochodów z koncertów Europejskiej Orkiestry Cygańskiej. A jej trasy koncertowe mogą być zarówno w Polsce, jak i za granicą.
To niemal misja dla Europejskiej Orkiestry Cygańskiej, której się przysłuchiwałam podczas próby. Wypadli wspaniale. Warto poznać, kto w niej gra i kto nią dowodzi.
– Pomysłodawcą i jej konstruktorem jest oczywiście Miklosz Deki Czureja, wirtuoz skrzypiec, znany jako Król Czardasza. Dołączyli do niej zaś: Jozef Krajčović ze Słowacji − flecista i klarnecista, Anton Conka – cymbalista, klarnecista i pianista ze Słowacji, Matej Farkas – kontrabasista i klarnecista ze Słowacji, Danis Otto – skrzypek ze Słowacji, a także z zespołu Tatra Roma: Sara Czureja – cymbalistka, Sylwia Czureja – wokalistka i tancerka, Miklosz Marek Czureja – wokalista, pianista, skrzypek i realizator dźwięku.
Życzę Fundacji Bahtałe Roma, wszystkim zaangażowanym i angażującym się w tę misję, aby drogi do tego sukcesu były szerokie, hojność darczyńców i tłumy na koncertach tak wyjątkowe, jak wyjątkowy jest cel… A także, by wieść o „Dzwonie Pielgrzyma” docierała do wielu – także w te miejsca, z których płynęłyby po raz pierwszy zaproszenia. I by dobrodziejów przybywało takich, że posłyszeć można by było jak tylko to możliwe najwcześniej – z serca tego dzwonu wielkie echo serc miłujących się nawzajem ludzi. I to zwłaszcza tak szczegółne echo – Jana Pawła II.
– Dziękuję. Mamy nadzieję i zapał, mamy orkiestrę, wolę wielu i zainteresowanie tą misją i ideą. Jest więc wiele przed nami.
Rozmawiała: Stefania Golenia Pruszyńska
15 marca odbył się koncert w Wągrowcu, którym organizatorzy rozpoczęli nowy cykl występów na rzecz tej idei. Poprzedziły go sondażowo-popularyzatorskie koncerty w lutym br.
— Stefania Pruszyńska
Stefania Pruszyńska (Stefania Golenia). Redaktor-dziennikarka, autorka publikacji wielu gatunków. Poetka, autorka utworów wielu gatunków literackich (eseje, poezja, aforyzmy, satyra, opowiadania, reportaż literacki itp.) i sztuki plastycznej. Redaktor naczelna, właścicielka-wydawca Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
⇒⇒⇒ OD 1989 r. W REDAKCJACH i WYDAWNICTWACH. Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), polsko-amerykańskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej” (1996 – 2000) i tygodniku „Wprost” (1996 – 2000), aktualnie redaguje Gazetę Autorską IMPRESJee.pl (od 2006 r.) ⇒⇒⇒ Także w różnych okresach: redaktor merytoryczna polskich wydawnictw książkowych i redaktor-korektor różnych wydawnictw drukowanych, w tym prasy polskojęzycznej, a także wademeków w kilku językach europejskich, oraz prac naukowych czy w ramach pracy w wydawnictwach równocześnie: przedstawicielka wydawnictwa na stoisku firmowym na Międzynarodowych Targach Poznańskich lub specjalistka-przedstawicielka ds. kontaktów z mediami. ⇒⇒⇒ W latach studenckich i nieco później (do 1989): asystent antykwarski w PP „Desa”, analityk w laboratorium bakteriologii WZSChPiG.
⇒⇒⇒ W RÓŻNYCH OKRESACH WE WSPÓŁPRACY REDAKTORSKIEJ, PUBLICYSTYCZNEJ, AUTORSKIEJ, INFORMACYJNEJ: z prasą polonijną, np. dwutygodnikiem „Kurier”, Hamburg (1993 – 2010) czy np. z „Dziennikiem Polskim” (Londyn) i tytułami wydawanymi w Polsce, m.in. z: „Welcome to Poznań”, „Merkuriuszem Polska”, „Forum Wielkopolski”, „Aspektami Kulturalnymi”, Magazynem Muzycznym „Brzmienia”, „ABC”, „Protokołem Kulturalnym” oraz z redakcjami czasopism i portali środowisk dziennikarskich i literackich, w tym aktualnie: drukowanego kwartalnika i witryny prezentacyjnej „Protokołu Kulturalnego”, czasopisma „Wielkopolski Widokrąg” Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich; ⇒⇒⇒Także redaktor merytoryczna rzadkich tematycznie publikacji książkowych, np. „Księga romska” Władysława Iszkiewicza. Również redaktor-korektor: prasy drukowanej (miesięczniki), publikacji książkowych, monografii (artyści), m.in. Rafała Boettnera-Łubowskiego, „W kręgu światła i koloru. O twórczości Edmunda Łubowskiego”, książek Lednickiej Wiosny Poetyckiej, w tym oprac. Jana Grada „W gaju poezji”, albumów artyst., np. „Orły polskie. Rzeźby w drewnie” Henryka Zięby, biuletynów szkół wyższych (np. „Studenckie Graffiti”) czy prac naukowych i innych, w tym we współpracy z uczelniami wyższymi: Wyższą Szkołą Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, WSB, ze Związkiem Literatów Polskich czy fundacjami. *** Ponadto: animatorka kulturalna, realizatorka publikacji patronackich i akcji własnych oraz w ramach redagowanej Gazety Autorskiej „IMPRESJee”, aktualnie: Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
⇒⇒⇒ Od 2006 r. – redaktor naczelna, wydawca i realizatorka eksperymentalnie założonej na platformie Blox.pl Gazety Autorskiej „IMPRESJee”www.impresjeee.blox.pl, nr 2190 w Rejestrze Prasy Regionalnej w SO w Poznaniu, obecnie mającej nowy adres i nazwę: Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl * (scala zasoby Portalu Autorskiego IMPRESJee.pl z zasobami Gazety Autorskiej „IMPRESJee”). ******* Scalanie zasobów 2 mediów jest rezultatem zamknięcia przez Agorę SA w dniu 29 kwietnia 2019 r. platformy Blox.pl, na której redagowała: Gazetę Autorską „IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl (ok. 7,7 mln wizyt Czytelników, na TOP 1000 Blox.pl – 1. miejsce w kategorii: Prasa i Media i 1. miejsce w kategorii: Media); własne witryny artystyczne: poetycką: Poezja, Stefania Pruszyńska (ok. 570 tys. wizyt) i ArtGrafPoeFoto oraz podstrony, witryny specjalne tematyczne.
⇒⇒⇒ II. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA-POETYCKA i PLASTYCZNA: POEZJA, ESEJE, AFORYZMY, UTWORY SATYRYCZNE, SATYROPODOBNE I INNE. *** PUBLIKACJE. Wcześniejsze: rozproszone od lat 80 i z 90. Najnowsze z 2021 r.: w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, czasopiśmie WO ZLP „Wielkopolski Widnokrąg", „Protokole Kulturalnym” (nr 75/76), książce: „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020), ); w polsko-niemieckiej antologii polskiej poezji IV – Anthologie der polnischen Lyrik IV „Jak podanie ręki” – „Wie ein Haendedruck” (wyd.: Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, 2018); w polsko-francuskiej Antologii poezji współczesnej X „Jak podanie ręki” – „Comme serrer la main” (wyd.: Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, 2018), antologii „Po-tyczki aforystów”, III, wyd. Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich 2018; w polsko-angielskiej Antologii poezji „Jak podanie ręki” − Anhology of contemporatory poetry „Like The Hand of Friendship”; we własnych autorskich portalach artystycznych: Poezja, Stefania Pruszyńska oraz: ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska; własnym autorskim zbiorze poetyckim „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009); w czasopismach, m.in.: „Welcome to Poznań”, „Merkuriusz Polska”, „Protokół Kulturalny”; prasie internetowej: Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl; w wydawnictwach książkowych innych autorów (np. książce autobiograficznej Miklosza Deki Czurei, Króla Czardasza, wirtuoza skrzypiec).
***PREZENTACJE LITERACKIE. Od 2007 r. na wielu spotkaniach literackich czy festiwalach, w wielu miejscach na wydarzeniach w Poznaniu (m.in. w Domu Bretanii, Domu Romskim, klubie ZAK) i w regionie Wielkopolski (w Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykówku, na plenerowych imprezach kulturalnych np. w parku przypałacowym w Nieszawie czy w Ludwikowie); za granicą, m.in. na Krecie (2010 r.); w Radiu Emaus (2012); na spotkaniach literackich w Klubie Literackim „Dąbrówka” (2011, 2013 i 2017); w Auli UAM w Poznaniu (20 sierpnia 2017); w Muzeum Etnograficznym w Poznaniu (listopad 2018); podczas II Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich: (Piła, październik 2018 r.) i na „Aforystykonie”, organizowanych przez Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich (Kalisz, 30 listopada 2018), na festynie w Dwujęzycznym LO im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu (październik 2019); podczas III Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej (październik 2019). ***WYSTAWY I PREZENTACJE PRAC PLASTYCZNYCH: VIII MASTRiN pn. Harmonia w Pałacu Działyńskich w Poznaniu (2011); w Bibliotece Publicznej w Buku (2012), w Auli UAM 20 sierpnia 2017 r., w Wielkopolskim Urz. Woj. (grudzień 2017); w Klubie Literackim „Dąbrówka” (2013, 2017), wcześniej podczas spotkań autorskich m.in. na Krecie – w Rethymno i Adelianos Kampos (2010); ***PUBLIKACJE GRAFIK, RYSUNKÓW. Najnowsze: „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020). Najstarsze: Rysunki satyryczne w Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1990 - 1991); grafiki w autorskim zbiorze swoich wierszy „Szepty dalekobieżne”; na okładkach książek (Lednickiej Wiosny Poetyckiej: „Żeby marzyć”, „W Gaju Poezji. Lednicka Wiosna Poetycka 1997 – 2015” w oprac. prof. Jana Grada – w ramach współpracy ze Związkiem Literatów Polskich; w prasie drukowanej (np. „Welcome to Poznań”) i Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl oraz we własnych artystycznych witrynach autorskich: ArtGrafPoeFoto i Poezja, Stefania Pruszyńska. ⇒⇒⇒NAGRODY, CERTYFIKATY. Nagroda w konkursie na felieton „Arkusza” – miesięcznika kulturalnego, wyd. przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996 r.); Dziennikarskie Koziołki 2017 w kategorii: Redakcja, przyznane przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej (wręczone 9 maja 2017 r. na gali w Wydziale NP i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza).
Certyfikaty: US WEST Polska – specjalistka ds. konsultacji * Z ekonomii społecznej – BO Doradztwa i Edukacji pod egidą Europejskiego Funduszu Społecznego *** NAUKA. Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie Adama Mickiewicza i Akademii Ekonomicznej ***POGLĄDY. Jest zwolenniczką rozwoju dialogu kultur.