To niewątpliwy sukces Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Filmu TRANSATLANTYK. Ten spektakularny jego wymiar zaakcentował na początku wczorajszej gali finałowej, zorganizowanej w Auli Artis Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu, twórca i dyrektor tego gigantycznego przedsięwzięcia Jan A.P. Kaczmarek, podając z dumą i satysfakcją takie oto dane: „10 dni i 36 000 widzów, 300 pokazów filmowych, 171 filmów, w tym ponad 40 premier, 2160 uczestników warsztatów Master Classes”.
Podczas tego wieczoru mówiono i po polsku, i po angielsku, podobnie jak podczas większości programowych imprez. Towarzyszką Jana A.P. Kaczmarka przed licznym audytorium była „piękna Polka”, jak sam z hołdem dla urody współprowadzącej z nim tę uroczystość zaprezentował aktorkę Magdalenę Mielcarz. Muzyczną oprawę gali stworzyli: Balanescu Quartet, pianista Jacek Kortus oraz Rozbitek Symphony Orchestra pod dyrekcją Adama Banaszaka oraz fortepianowe prawykonanie „Koncertu Jankiela” Jana A.P. Kaczmarka. Wręczono także nagrody zwycięzcom festiwalu.
Transatlantyk Audience Award – nagroda publiczności przypadła filmowi „For Lovers Only”, wyreżyserowanemu przez Marka Polisha. Z kolei Radio RMF Classic przyznało młodemu, 21-letniemu Arturasowi Saskinasowi, litewskiemu kompozytorowi, nagrodę za najbardziej radiową muzykę filmową.
Jury dwóch konkursów kompozytorskich: improwizacji Transatlantyk Instant Composition Contest, pod przewodnictwem kompozytora Williama Goldsteina, oraz Transatlantyk Film Music Competition, zawiadywanego przez Jana A.P. Kaczmarka, wyłoniło w sumie 7 zdobywców nagród i przyznało 3 specjalne wyróżnienia – spośród ok. 100 kompozytorów z całego świata, uczestników rywalizacji.
W konkursie Transatlantyk Instant Composition Contest pierwszą nagrodę, 10 tysięcy dolarów, otrzymał 30-letni Dawid Rudnicki, absolwent wydziału kompozycji i jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. Druga nagroda, 5 tysięcy dolarów, przypadła 27-letniemu Felixowi Raffaelowi, absolwentowi wydziału instrumentalnego, w klasie fortepianu, Uniwersytetu Muzycznego w Hanowerze. Trzecią nagrodą, kwotą 2,5 tysiąca dolarów, uhonorowano 31-letnią Rie Saito, pianistkę z Japonii, absolwentkę Royal College of Music w Londynie. Wyróżnienia zaś odebrali: Karol Mossakowski i Radosław Mateja – obaj 20-letni studenci Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.
Zaś zwycięzcami w konkursie Transatlantyk Film Music Competition zostali: uhonorowany pierwszą nagrodą, 20 tysiącami dolarów, 26-letni Matthijs Kieboom z Holandii, twórca muzyki do filmów telewizyjnych; obdarowani po 5 tys. dolarów jako nagrodzeni drugą nagrodą ex aequo – 28-letnia Natalia Drosou, kompozytorka, oraz 25-letni Garth Neudstadter z USA, student kompozycji w Yale i Julliard School of Music; laureat trzeciej nagrody, 5 tysięcy dolarów, 28-letni Krzysztof A. Jańczak, absolwent muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, kompozycji i orkiestracji Ecole Normale Superiere de Musique de Paris i Konserwatorium Maurice’a Ravela w Paryżu. Scenę gali finałowej z wyróżnieniem specjalnym w tym konkursie – za niezwykłą muzykę do filmu animowanego – opuszczał 31-letni Vasco Hexel, niemiecki kompozytor, absolwent Berklee College of Music i londyńskiej Royal College of Music.
Wielką chwilą dla Agaty Szymczewskiej, wybitnej skrzypaczki, którą uznano za zjawisko wyjątkowe – odkrycie 2011 roku, było ogłoszenie jej zdobywczynią Transatlantyk Chopin Award i przyznanie jej przez jury z tego tytułu 20 tysięcy złotych.
Laureaci konkursów Transatlantyku, młodzi przecież artyści, przeżywali te chwile wraz z publicznością i jurorami, spontanicznie wyrażając swoje podziękowania za uznanie i wiarę w nich. Warto też podkreślić, iż atmosfera tej gali miała pewną szczególną cechę, którą wprowadzili artyści z Zachodu, a zwłaszcza z USA – naturalność i swobodę wszechobecną podczas wielu, wielu zdarzeń tego festiwalu.
Sam Jan A.P. Kaczmarek rzekł w pewnym momencie, zapewne aby podkreślić wartości artystyczne dokonań i potencjału tkwiącego w talentach uczestników Transatlantyku: „Jestem coraz bardziej pokorny”… Tak może mówić tylko człowiek o ogromnej otwartości na twórców, który swoim osiągnięciom artystycznym potrafi nadać także role misji, podobnie jak swoim ideom wykraczającym ponad wszelkie konwencje i skale, a służącym tak wielu jako inspiracje, możliwości, szanse choćby już w cząstce tego festiwalu, która obejmowała warsztaty dla twórców w Instytucie Rozbitek.
Nawet swojej wypowiedzi o dyrektorze Kina Kulinarnego, że spędził on naście godzin nad ziołami i dlatego „wszystkie zioła w okolicy były poddane jego woli”, co równałoby się wielkiemu ich przetrzebieniu, przydał Jan A.P. Kaczmarek, twórca i dyrektor Transatlantyku – ciepła żartobliwych sensów.
Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.