Marcin Poprawski i wybitny polski gitarzysta Łukasz Kuropaczewski, wodzireje feerii muzycznej, cieszącej się coraz to większą popularnością w Poznaniu i Wielkopolsce, znanej pod szyldem: Akademia Gitary, w tym roku otworzyli okno do światowej premiery „Jerusalem Concerto” Angelo Gilardino.
Zaprosili znakomitych artystów i zespoły, m.in.: Avi Avitala – utalentowanego mandolinistę z Izraela, wykonawcę wraz z Łukaszem Kuropaczewskim „Jerusalem Concerto”, niemiecką orkiestrę gitarową Bielefelder Gitarrenensemble, „Ąžuoliukas” – litewski chór, Vicente Amigo – mistrza flamenco i kontynuowali Happening Gitarowy…
„Każdego sierpnia festiwal dociera z sześcioma strunami do kilkudziesięciu miejsc Wielkopolski, co czyni go jedynym w Europie tej rangi wydarzeniem muzycznym z gitarą na pierwszym planie”- mówią o sobie organizatorzy tego wydarzenia muzycznego.
I rzeczywiście taka jest skala wydarzeń Akademii Gitary, bo tegoroczna 7. edycja festiwalu (od 10 sierpnia do 7 września 2014) rozgrzała niemal do czerwoności mistrzowskie talenty gitary w takich miastach, miasteczkach czy miejscowościach, jak: Chodzież, Czarnków, Dąbrówka, Dobrzyca, Dziekanowice (w Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy), Gniezno, Gołuchów, Hermanów, Jarocin (z otwarciem Jarocińskiej Akademii Gitary), Konin, Krotoszyn, Lubiń, Murowana Goślina, Pobiedziska, Poznań, Puszczykowo, Szamotuły, Szczecin, Turek, Wągrowiec, Września.
Sześciostrunna edukacja
W Poznaniu w ramach Akademii Gitary, jeszcze przed oficjalnym otwarciem zorganizowano otwarte lekcje jazzu na gitarze, które 8 sierpnia w KontenerArt prowadził Piotr Scholz. A 10 sierpnia w poznańskim Kościele oo. Karmelitów wystąpili Beijing Guitar Duo i Meng Su & Yameng Wang z Chin. KontenerArt był miejscem także otwartych lekcji Roberta Kordylewskiego zorganizowanych 15 sierpnia dla miłośników gitar pragnących nabyć wiedzy o fingerstyle i opanowania tej sztuki gry. A 22 sierpnia Przemek Mazurek przyciągał ciekawych tego, co znaczy piosenka autorska. Ostatniego dnia sierpnia w happeningu i lekcjach mogli uczestniczyć najmłodsi gitarzyści. To był ich dzień zapewniony przez Wojtka Jurkiewicza.
Od preludium festiwalu Avi Avital i Łukasz Kuropaczewski.
Akademia Gitary swoje muzyczne panowanie rozpoczęła od Gniezna, w przeddzień oficjalnej inauguracji. Gnieźnieńskie prawykonanie „Jerusalem Concerto” Angelo Gilardino tamtejsza publiczność zawdzięcza młodemu wybitnemu mandoliniście Avi Avitalowi i mistrzowi gitary Łukaszowi Kuropaczewskiemu, którym kompozytor zadedykował to dzieło. Obaj muzycy grali wiele razy w duecie w tegorocznej edycji Akademii.
Angelo Gilardino o swoim dziele
„»Jerusalem Concerto« jest swobodnym przywoływaniem atmosfery cudownego miasta, uważanego za święte przez trzy wielkie kultury. chciałbym, by było to miejsce, gdzie judaizm, islam i chrześcijaństwo mogą się spotkać w zgodzie. To marzenie o pokoju i harmonii dla ludzkości.
Mandolina i gitara nie są tu traktowane jako dwa rozmawiające podmioty, ale zasadniczo właśnie jako jeden instrument z bogatszą paletą i szerszym brzmieniem. Kiedy dwaj soliści grają indywidualnie, powinni być traktowani jako elementy tej jedności trwającej w czasie. Orkiestra nie tylko »akompaniuje« solistom, ale działa jak wielki, kolorowy cień dla instrumentalistów”.
Inauguracja
Poznańska publiczność poznała „Jerusalem Concerto” Angelo Gilardino dzień po jego prezentacji w Gnieźnie – podczas oficjalnej inauguracji 7. edycji festiwalu Akademii Gitary w Auli UAM. Avi Avital i Łukasz Kuropaczewski koncertowali z Orkiestrą Teatru Muzycznego w Poznaniu pod dyrekcją Michała Klauzy. Usłyszeliśmy w ich wykonaniu także wirtuozeryjnie podaną klasykę: „Finale molto presto in G minor” Franciszka Lessela,” Concerto for gitar and small orchestra” Heitora Villa-Lobosa i „Koncert a-moll, BWV 1041” Jana Sebastiana Bacha. Zdumiewająca pięknem sztuka Avitala i Kuropaczewskiego, najpierw w duecie, a później w popisach solowych, została przyjęta gorąco, z wielkim podziwem, uznaniem i wołaniem o wielokrotne bisy.
„Jerusalem Concerto” subiektywnie
Kompozycja olśniła swoim niebywałym pięknem. Inspirację do stworzenia tego dzieła kompozytor zapewne zaczerpnął ze swoistego muzycznego odczytu Jerozolimy jako miasta tajemnej mowy dźwięków, skąpanego w żywej rzece wieków płynącej w mocy dzwonów świątyń chrześcijańskich i śpiewnej meczetami czy cerkwiami – instrumentarium głoszącym chwałę Boga i nawołującym wiele pokoleń do modlitwy. Jerozolima w muzyce Gilardino zdaje się być od nowa z patosem budowana, wznoszona. Bo ten utwór, w istocie rzeczy, w moim odbiorze, jest miastem-kompozycją. Niemal fenomenem akustycznym, rozpostartym pośród starego i nowego. Miastem-muzyką z wielkimi przestrzeniami i tajemnymi zaułkami. Z pozorną ciszą nad świtem i wibrującym zgiełkiem życia aż po noc. Miastem łagodnie rozedrganym pośród chaosu i chwil harmonii.
Gitara dla każdego
Taki postulat zgłaszają pomysłodawcy i organizatorzy festiwalu, przypominając, że Akademia Gitary ma swoje apogeum w Happeningu Gitarowym na Starym Rynku w Poznaniu, w którym od lat naraz na sześciu strunach gra kilkaset osób. Gitarzyści, zwolennicy tego szaleństwa, które tak ich przyciąga, otrzymują rokrocznie dyplomy Akademii Gitary, co ich napawa dumą i radością.
Bielefelder Gitarrenensemble na Happeningu Gitarowym
Orkiestra gitarowa z Niemiec pod kierunkiem Hansa Irmera, jej założyciela w 1990 r., miło zaskoczyła swoim repertuarowym stylem, który łączy muzykę klasyczną, rozrywkową i folkową. Tegoroczny Happening Gitarowy na Starym Rynku jednak nie obłaskawiała zanadto aura – siąpił deszcz, niektórych to zniechęciło, jednak nagrodą dla wytrwałych była wspaniała w brzmieniu harmonia gitar niemieckiego zespołu. Szczęśliwy Hans Irmer, zadowolony z koncertu swoich muzyków i ich owacyjnego przyjęcia u słuchaczy, z mocą swych niemałych emocji po finale pozdrawiał wszystkich spontanicznie wyciągniętą w górę ręką i szczerością otwartej dłoni wyrażał odwzajemnienie okazanej sympatii…
Łukasz Kuropaczewski z Chórem Chłopięcym „Ąžuoliukas” z Litwy pod dyrekcją Vytautasa Miśkinisa w kościele oo. Dominikanów
Chórzyści z gitarzystą wykonali dla licznie przybyłych „Romancero Gitano” – utwór stworzony przez Mario Castelnuovo Tedesco, nauczyciela Angelo Gilardino. Młodzi chórzyści byli jednocześnie gośćmi XI Międzynarodowego Festiwalu Chórów Chłopięcych w Poznaniu.
Litwini wywodzą się z jednej z najbardziej znanych i cenionych organizacji muzycznych na Litwie – „Ąžuoliukas” – szkoły muzycznej w Wilnie oraz 8 chórów męskich z kilkuset śpiewakami w różnym wieku. Utalentowani śpiewaczo uczniowie są przyjmowani do tej szkoły i zespołu już od 6. roku życia. Szkoła ma w swoim repertuarze zarówno wiele dzieł klasyki, jak i muzyki sakralnej czy współczesnej. Są zdobywcami wielu wyróżnień międzynarodowych i zwycięzcami niemal wszystkich konkursów na Litwie. Koncertowali na całym świecie, współpracowali z najbardziej prestiżowymi orkiestrami i co szczególne – nagrali ponad 50 albumów.
Koncert z gitarą najwybitniejszego z polskich gitarzystów Łukasza Kuropaczewskiego z równie cieszącym się sławą litewskim chórem u dominikanów w Poznaniu wywołał eksplozję w odbiorze, tak żywiołowy był aplauz i bisy.
Vicente Amigo i flamenco
Jeden z najznakomitszych przedstawicieli flamenco. Nagradzany wiele razy, zdobył w 2002 r. prestiżową nagrodę Grammy za krążek „Ciudad de las Ideas”. W swoich wypowiedziach stwierdza: „Zawsze myślałem, że najważniejsze jest to, aby znaleźć swoją własną ścieżkę, swój własny kierunek. Być wiarygodnym w swojej artystycznej wypowiedzi”. Wystąpił w Auli UAM w Poznaniu.
Nadkoncert festiwalu
„Rezygnujemy z pobierania opłat za wstęp na większość koncertów. Wstęp na nie jest wolny. Zamiast tego prowadzimy zbiórkę publiczną na rzecz Stowarzyszenia Wielkopolan »Bona Fide« i Fundacji »Niesiemy Nadzieję«, wspierając nieuleczalnie chore dzieci z Wielkopolski” – wyjaśniają organizatorzy. Tak artyści ze swoją sztuką i publiczność ze swoją wrażliwością – grają nadkoncert z wolontariuszami w dobroczynnej misji specjalnej.
Festiwalem dyrygowali dyrektor Marcin Poprawski i dyrektor artystyczny Łukasz Kuropaczewski. Organizatorską pieczę nad tym wydarzeniem sprawowali: Stowarzyszenie Wielkopolan „Bona Fide” oraz agencja TAKE MEDIA.
Tekst i fot.: Stefania Pruszyńska
Na fotografiach:
1. Avi Avital w Auli UAM w Poznaniu podczas koncertu inauguracyjnego.
2. Łukasz Kuropaczewski, Vytautas Miśkinis – dyrygent litewskiego chóru „Ąžuoliukas” i śpiewacy w poznańskim kościele oo. Dominikanów.
3. Mistrz flamenco Vicente Amigo.
4. Publiczność na poznańskim Starym Rynku mimo siąpiącego deszczu wytrwała od Happeningu Gitarowego do finału koncertu Bielefelder Gitarrenensemble.
5. Bielefelder Gitarrenensemble po finale swego występu. Szczęśliwy Hans Irmer w geście sympatii dla publiczności.