Poznańska Carmen będzie miała dwa oblicza: światową premierę blondynki Heleny Zubanovich (dotąd na świecie Carmen zawsze była brunetką) i Małgorzaty Pańko − w rolach tytułowych. A premiera się odbędzie z wielką iluminacją!
Spektakle są przygotowywane z tymi dwiema obsadami, czyli de facto − premierami będą dwa spektakle, których stylistykę będzie mógł poznać każdy, komu zależy na subtelnościach odbioru sztuki operowej, ich porównywaniu i doświadczaniu wrażeń czy inspiracji płynących − z jednego dzieła Georgesa Bizeta. Największego ze stworzonych przez niego.
Wyreżyserował te przedstawienia i jest autorem ich scenografii Francuz Denis Krief, zaś muzyczne kierownictwo nad nimi objął Bassem Akiki, Libańczyk, lecz frankofil − jak sam siebie określił podczas spotkania prasowego z realizatorami spektaklu.
Denis Krief podkreślał, że „Carmen” jest bardzo francuską operą i ma francuski powiew świeżości. A jej kompozytor G. Bizet, choć sam nigdy w Hiszpanii nie był, odniósł się do jej klimatu z wielką wrażliwością. Dla Bassema Akiki zaś „Carmen” była początkiem jego drogi muzycznej: „To mój dyplom na studiach. Moja pierwsza opera” − powiedział. I dodał, że w ogóle to jest jego trzecia realizacja. W poznańskiej operze poprzednią był „Slow Man” − Nicholasa Lenza.
Helena Zubanovich ujawniła, że reżyser spektaklu nie oczekiwał zmiany jej naturalnego koloru włosów, zatem „będzie to światowa premiera Carmen − blondynki”. Małgorzata Pańko akcentowała, że jest szczęśliwa z możliwości swojej kreacji Carmen w Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Spektakl jest oparty na oryginale kompozycji, choć potraktowany został skrótowo, lecz tylko w pewnych partiach, jako że według Denisa Kriefa, nie było sensu podawać po francusku długich mówionych kwestii. „Zawsze staram się trzymać wersji oryginalnej. Szanuję kompozytora i artystów, wszystkich zaangażowanych w realizację. Nie ma u mnie czegoś takiego, jak pierwszy czy drugi zespół, jeśli są dwie różne obsady. To dwie stylistyki. Można je porównać, poznając oba spektakle” − mówił.
Denis Krief – reżyser operowy, wykształcony muzycznie we Francji, pod względem reżyserii – we Włoszech, zafascynowany teatrem rosyjskim. W swym dorobku ma pozycje z repertuaru zarówno klasycznego, jak i współczesnego, m. in.: Turandot G. Pucciniego, Carmen G. Bizeta, Sen nocy letniej B. Brittena czy cieszącą się uznaniem publiczności i krytyków realizację „Parsifala” R. Wagnera.
Bassem Akiki – dyrygent młodego pokolenia urodzony w Libanie. Ukończył Libańskie Konserwatorium Muzyki w Bejrucie w klasie oboju i śpiewu, równocześnie studiował filozofię na Lebanese International University. W 2003 rozpoczął studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna pod kierunkiem prof. S. Krawczyńskiego), które ukończył z wyróżnieniem w 2008 roku. W 2010 z wynikiem celującym ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury prof. M. Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Obecnie jest dyrygentem w Operze Wrocławskiej, współpracuje także z wieloma orkiestrami i teatrami muzycznymi w Libanie, Polsce, Francji, we Włoszech, USA i w Kanadzie, specjalizując się we współczesnej muzyce operowej. Muzyczne zainteresowania Bassema Akiki skupiają się zarówno wokół muzyki Zachodu, jak i Wschodu.
Helena Zubanovich – śpiewaczka operowa obdarzona mezzosopranem dramatycznym. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, swoje umiejętności doskonaliła podczas warsztatów mistrzowskich i zagranicznych stypendiów. Jest laureatką nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach wokalnych. Regularnie występuje na scenie teatrów w Czechach, Polsce, Niemczech.
Małgorzata Pańko – mezzosopranistka, wykształcona na Akademii Muzycznej w Warszawie. Umiejętności wokalne doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich, laureatka i finalistka licznych konkursów wokalnych. Zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w 2004 r. w roli Poliny w Damie Pikowej Piotra Czajkowskiego. Ma w swym dorobku rolę m. in. Krystyny w Pasażerce M. Wajnberga.
Obsada: Carmen − Małgorzata Pańko, Helena Zubanovich; Don Jose − Tomasz Kuk, Piotr Friebe, Sang-Jun Lee; Escamilo − Mariusz Godlewski, Jaromir Trafankowski; Micaela − Monika Mych-Nowicka, Roma Jakubowska-Handke; Frasquita − Barbara Gutaj-Monowid, Małgorzata Olejniczak-Worobiej, Natalia Puczniewska; Mercedes − Magdalena Wilczyńska-Goś, Katarzyna Włodarczyk; Remendado − Karol Bochański, Kornel Maciejowski, Marek Szymański; Dancairo − Tomasz Mazur, Jaromir Trafankowski; Zuniga − Krzysztof Bączyk, Rafał Korpik; Morales − Tomasz Mazur − Andrzej Ogórkiewicz. Kierownictwo muzyczne: Bassem Akiki; reżyseria, scenografia, światła: Denis Krief; choreografia: Paul Julius; kierownictwo chóru: Mariusz Otto.
Co szczególnie ciekawe, 24 maja, w dniu premiery opery „Carmen”, Teatr Wielki rozświetli się dzięki Enei tak, żeby było wiadomo, iż w tym gmachu dzieje się coś niezwykłego − ujawniła dyrektor Renata Borowska-Juszczyńska.
Tekst i fot.: Stefania Pruszyńska
Fot. z konferencji prasowej w Teatrze Wielkim w Poznaniu (20.05.2014)
Na fot. 2: Helena Zubanovich i Małgorzata Pańko;
Na pozostałych fot.: uczestnicy spotkania z przedstawicielami mediów − realizatorzy poznańskiej „Carmen”;
Inf. biograficzne realizatorów spektaklu: TW w Poznaniu
Premiera „Carmen” − 24 maja 2014 o godz. 19.00.
Następne spektakle: 25, 27, 28 maja, 15, 17, 20 czerwca 2014.