





Poznańska Carmen będzie miała dwa oblicza: światową premierę blondynki Heleny Zubanovich (dotąd na świecie Carmen zawsze była brunetką) i Małgorzaty Pańko − w rolach tytułowych. A premiera się odbędzie z wielką iluminacją!
Spektakle są przygotowywane z tymi dwiema obsadami, czyli de facto − premierami będą dwa spektakle, których stylistykę będzie mógł poznać każdy, komu zależy na subtelnościach odbioru sztuki operowej, ich porównywaniu i doświadczaniu wrażeń czy inspiracji płynących − z jednego dzieła Georgesa Bizeta. Największego ze stworzonych przez niego.
Wyreżyserował te przedstawienia i jest autorem ich scenografii Francuz Denis Krief, zaś muzyczne kierownictwo nad nimi objął Bassem Akiki, Libańczyk, lecz frankofil − jak sam siebie określił podczas spotkania prasowego z realizatorami spektaklu.
Denis Krief podkreślał, że „Carmen” jest bardzo francuską operą i ma francuski powiew świeżości. A jej kompozytor G. Bizet, choć sam nigdy w Hiszpanii nie był, odniósł się do jej klimatu z wielką wrażliwością. Dla Bassema Akiki zaś „Carmen” była początkiem jego drogi muzycznej: „To mój dyplom na studiach. Moja pierwsza opera” − powiedział. I dodał, że w ogóle to jest jego trzecia realizacja. W poznańskiej operze poprzednią był „Slow Man” − Nicholasa Lenza.
Helena Zubanovich ujawniła, że reżyser spektaklu nie oczekiwał zmiany jej naturalnego koloru włosów, zatem „będzie to światowa premiera Carmen − blondynki”. Małgorzata Pańko akcentowała, że jest szczęśliwa z możliwości swojej kreacji Carmen w Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Spektakl jest oparty na oryginale kompozycji, choć potraktowany został skrótowo, lecz tylko w pewnych partiach, jako że według Denisa Kriefa, nie było sensu podawać po francusku długich mówionych kwestii. „Zawsze staram się trzymać wersji oryginalnej. Szanuję kompozytora i artystów, wszystkich zaangażowanych w realizację. Nie ma u mnie czegoś takiego, jak pierwszy czy drugi zespół, jeśli są dwie różne obsady. To dwie stylistyki. Można je porównać, poznając oba spektakle” − mówił.
Denis Krief – reżyser operowy, wykształcony muzycznie we Francji, pod względem reżyserii – we Włoszech, zafascynowany teatrem rosyjskim. W swym dorobku ma pozycje z repertuaru zarówno klasycznego, jak i współczesnego, m. in.: Turandot G. Pucciniego, Carmen G. Bizeta, Sen nocy letniej B. Brittena czy cieszącą się uznaniem publiczności i krytyków realizację „Parsifala” R. Wagnera.
Bassem Akiki – dyrygent młodego pokolenia urodzony w Libanie. Ukończył Libańskie Konserwatorium Muzyki w Bejrucie w klasie oboju i śpiewu, równocześnie studiował filozofię na Lebanese International University. W 2003 rozpoczął studia na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura chóralna pod kierunkiem prof. S. Krawczyńskiego), które ukończył z wyróżnieniem w 2008 roku. W 2010 z wynikiem celującym ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury prof. M. Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Obecnie jest dyrygentem w Operze Wrocławskiej, współpracuje także z wieloma orkiestrami i teatrami muzycznymi w Libanie, Polsce, Francji, we Włoszech, USA i w Kanadzie, specjalizując się we współczesnej muzyce operowej. Muzyczne zainteresowania Bassema Akiki skupiają się zarówno wokół muzyki Zachodu, jak i Wschodu.
Helena Zubanovich – śpiewaczka operowa obdarzona mezzosopranem dramatycznym. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, swoje umiejętności doskonaliła podczas warsztatów mistrzowskich i zagranicznych stypendiów. Jest laureatką nagród i wyróżnień na międzynarodowych konkursach wokalnych. Regularnie występuje na scenie teatrów w Czechach, Polsce, Niemczech.
Małgorzata Pańko – mezzosopranistka, wykształcona na Akademii Muzycznej w Warszawie. Umiejętności wokalne doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich, laureatka i finalistka licznych konkursów wokalnych. Zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w 2004 r. w roli Poliny w Damie Pikowej Piotra Czajkowskiego. Ma w swym dorobku rolę m. in. Krystyny w Pasażerce M. Wajnberga.
Obsada: Carmen − Małgorzata Pańko, Helena Zubanovich; Don Jose − Tomasz Kuk, Piotr Friebe, Sang-Jun Lee; Escamilo − Mariusz Godlewski, Jaromir Trafankowski; Micaela − Monika Mych-Nowicka, Roma Jakubowska-Handke; Frasquita − Barbara Gutaj-Monowid, Małgorzata Olejniczak-Worobiej, Natalia Puczniewska; Mercedes − Magdalena Wilczyńska-Goś, Katarzyna Włodarczyk; Remendado − Karol Bochański, Kornel Maciejowski, Marek Szymański; Dancairo − Tomasz Mazur, Jaromir Trafankowski; Zuniga − Krzysztof Bączyk, Rafał Korpik; Morales − Tomasz Mazur − Andrzej Ogórkiewicz. Kierownictwo muzyczne: Bassem Akiki; reżyseria, scenografia, światła: Denis Krief; choreografia: Paul Julius; kierownictwo chóru: Mariusz Otto.
Co szczególnie ciekawe, 24 maja, w dniu premiery opery „Carmen”, Teatr Wielki rozświetli się dzięki Enei tak, żeby było wiadomo, iż w tym gmachu dzieje się coś niezwykłego − ujawniła dyrektor Renata Borowska-Juszczyńska.
Tekst i fot.: Stefania Pruszyńska
Fot. z konferencji prasowej w Teatrze Wielkim w Poznaniu (20.05.2014)
Na fot. 2: Helena Zubanovich i Małgorzata Pańko;
Na pozostałych fot.: uczestnicy spotkania z przedstawicielami mediów − realizatorzy poznańskiej „Carmen”;
Inf. biograficzne realizatorów spektaklu: TW w Poznaniu
Premiera „Carmen” − 24 maja 2014 o godz. 19.00.
Następne spektakle: 25, 27, 28 maja, 15, 17, 20 czerwca 2014.
— Stefania Pruszyńska
Stefania Pruszyńska (Stefania Golenia). Redaktor-dziennikarka, eseistka, recenzentka, poetka, autorka utworów wielu gatunków literackich (aforyzmów, grotesek, utworów satyrycznych i satyropodobnych i in.) i sztuki plastycznej. Także - fotoreportaży i fotografii artystycznych i reportażowych. PONIŻEJ INFORMACJE O: I. DROGACH REDAKTORSKICH, DZIENNIKARSKICH, Z AKTUALIAMI; II. DROGACH TWÓRCZYCH: LITERACKICH I SZTUKI PLASTYCZNEJ; III. NAGRODACH I CERTYFIKATACH, NAUCE, POGLĄDACH.
⇒⇒⇒ OD 1989 r. W REDAKCJACH i WYDAWNICTWACH. Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), polsko-amerykańskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej” (1996 – 2000) i tygodniku „Wprost” (1996 – 2000). ⇒⇒⇒ Także w różnych okresach: redaktor merytoryczna polskich wydawnictw książkowych i redaktor-korektor różnych wydawnictw drukowanych, w tym prasy polskojęzycznej, a także wademeków w kilku językach europejskich, oraz prac naukowych albo w ramach pracy w wydawnictwach równocześnie: przedstawicielka wydawnictwa na stoisku firmowym na Międzynarodowych Targach Poznańskich czy jako specjalistka-przedstawicielka wydawnictwa ds. kontaktów z mediami. ⇒⇒⇒ W latach studenckich i nieco później m.in.: asystent antykwarski w PP „Desa”, analityk w laboratorium bakteriologii WZSChPiG.
⇒⇒⇒ W RÓŻNYCH OKRESACH WE WSPÓŁPRACY REDAKTORSKIEJ, PUBLICYSTYCZNEJ, AUTORSKIEJ, INFORMACYJNEJ: z prasą polonijną, np. dwutygodnikiem „Kurier”, Hamburg (1993 – 2010) czy np. z „Dziennikiem Polskim” (Londyn) i tytułami wydawanymi w Polsce, m.in. z: „Welcome to Poznań”, „Merkuriuszem Polska”, „Forum Wielkopolski”, „Aspektami Kulturalnymi”, Magazynem Muzycznym „Brzmienia”, „ABC”, „Protokołem Kulturalnym” oraz z redakcjami czasopism i portali środowisk dziennikarskich i literackich, w tym aktualnie: drukowanego i witryny prezentacyjnej „Protokołu Kulturalnego” i Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich ⇒⇒⇒Także redaktor merytoryczna rzadkich tematycznie publikacji książkowych, np. „Księga romska” Władysława Iszkiewicza, wyd. Fundacja „Bahtałe Roma”. Również redaktor- korektor merytoryczny: prasy drukowanej (miesięczniki), publikacji książkowych, monografii (artyści), m.in. Rafała Boettnera-Łubowskiego, „W kręgu światła i koloru. O twórczości Edmunda Łubowskiego”, albumów artyst., np. „Orły polskie. Rzeźby w drewnie” Henryka Zięby, biuletynów szkół wyższych (np. „Studenckie Graffiti”) czy prac naukowych i innych, w tym we współpracy m.in: z Domem Wydawniczym „Netter”, uczelniami wyższymi: Wyższą Szkołą Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, WSB, ze Związkiem Literatów Polskich czy fundacjami. *** Ponadto: animatorka kulturalna, realizatorka publikacji patronackich i akcji własnych oraz w ramach redagowanej Gazety Autorskiej „IMPRESJee”, aktualnie: Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
⇒⇒⇒ Od 2006 r. – redaktor naczelna, wydawca i realizatorka eksperymentalnie założonej na platformie Blox.pl Gazety Autorskiej „IMPRESJee”www.impresjeee.blox.pl, nr 2190 w Rejestrze Prasy Regionalnej w SO w Poznaniu, obecnie mającej nowy adres i nazwę: Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl * (scala zasoby Portalu Autorskiego IMPRESJee.pl z zasobami Gazety Autorskiej „IMPRESJee”). ******* Scalanie zasobów 2 mediów jest rezultatem zamknięcia przez Agorę SA w dniu 29 kwietnia 2019 r. platformy Blox.pl, na której redagowała: Gazetę Autorską „IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl (ok. 7,7 mln wizyt Czytelników, na TOP 1000 Blox.pl – 1. miejsce w kategorii: Prasa i Media i 1. miejsce w kategorii: Media); własne witryny artystyczne: poetycką: Poezja, Stefania Pruszyńska (ok. 570 tys. wizyt) i ArtGrafPoeFoto oraz podstrony, witryny specjalne tematyczne.
⇒⇒⇒ II. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA-POETYCKA i PLASTYCZNA: POEZJA, ESEJE, AFORYZMY, UTWORY SATYRYCZNE, SATYROPODOBNE I INNE. *** PUBLIKACJE. Wcześniejsze: rozproszone od lat 80 i z 90. Najnowsze: w „Protokole Kulturalnym” (nr 69); w Portalu Autorskim IMPRESJee.pl www.impresjee.pl; w polsko-niemieckiej antologii polskiej poezji IV – Anthologie der polnischen Lyrik IV „Jak podanie ręki” – „Wie ein Haendedruck” (wyd.: Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, 2018); w polsko-francuskiej Antologii poezji współczesnej X „Jak podanie ręki” – „Comme serrer la main” (wyd.: Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, 2018), antologii „Po-tyczki aforystów”, III, wyd. Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich 2018; w polsko-angielskiej Antologii poezji „Jak podanie ręki” − Anhology of contemporatory poetry „Like The Hand of Friendship”; we własnych autorskich portalach artystycznych: Poezja, Stefania Pruszyńska oraz: ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska; własnym autorskim zbiorze poetyckim „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009); w czasopismach, m.in.: „Welcome to Poznań”, „Merkuriusz Polska”, „Protokół Kulturalny”; prasie internetowej: Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl; w wydawnictwach książkowych innych autorów (np. książce autobiograficznej Miklosza Deki Czurei, Króla Czardasza, wirtuoza skrzypiec).
***PREZENTACJE LITERACKIE. Od 2007 r. na wielu spotkaniach literackich czy festiwalach, w wielu miejscach na wydarzeniach w Poznaniu (m.in. w Domu Bretanii, Domu Romskim, klubie ZAK) i w regionie Wielkopolski (w Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykówku, na plenerowych imprezach kulturalnych np. w parku przypałacowym w Nieszawie czy w Ludwikowie); za granicą, m.in. na Krecie (2010 r.); w Radiu Emaus (2012); na spotkaniach literackich w Klubie Literackim „Dąbrówka” (2011, 2013 i 2017); w Auli UAM w Poznaniu (20 sierpnia 2017); w Muzeum Etnograficznym w Poznaniu (listopad 2018); podczas II Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich: (Piła, październik 2018 r.) i na „Aforystykonie”, organizowanych przez Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich (Kalisz, 30 listopada 2018), na festynie w Dwujęzycznym LO im. Jana Nowaka -Jeziorańskiego w Poznaniu (październik 2019); podczas III Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej (październik 2019). ***WYSTAWY I PREZENTACJE PRAC PLASTYCZNYCH: VIII MASTRiN pn. Harmonia w Pałacu Działyńskich w Poznaniu (2011); w Bibliotece Publicznej w Buku (2012), w Auli UAM 20 sierpnia 2017 r., w Wielkopolskim Urz. Woj. (grudzień 2017); w Klubie Literackim „Dąbrówka” (2013, 2017), wcześniej podczas spotkań autorskich m.in. na Krecie – w Rethymno i Adelianos Kampos (2010); ***PUBLIKACJE GRAFIK, RYSUNKÓW. Rysunki satyryczne w Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1990 - 1991); grafiki w autorskim zbiorze swoich wierszy „Szepty dalekobieżne”; na okładkach książek (Lednickiej Wiosny Poetyckiej: „Żeby marzyć”, „W Gaju Poezji. Lednicka Wiosna Poetycka 1997 – 2015” w oprac.. prof. Jana Grada – w ramach współpracy ze Związkiem Literatów Polskich; w prasie drukowanej (np. „Welcome to Poznań”) i internetowej: Gazecie Autorskiej „IMPRESJee”, Portalu Autorskim IMPRESJee.pl oraz we własnych artystycznych witrynach autorskich: ArtGrafPoeFoto i Poezja, Stefania Pruszyńska. ⇒⇒⇒NAGRODY, CERTYFIKATY. Nagroda w konkursie na felieton „Arkusza” – miesięcznika kulturalnego, wyd. przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996 r.); Dziennikarskie Koziołki 2017 w kategorii: Redakcja, przyznane przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej (wręczone 9 maja 2017 r. na gali w Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza).
Certyfikaty: US WEST Polska – specjalistka ds. konsultacji * Z ekonomii społecznej – BO Doradztwa i Edukacji pod egidą Europejskiego Funduszu Społecznego *** NAUKA. Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie Adama Mickiewicza i Akademii Ekonomicznej ***POGLĄDY. Jest zwolenniczką rozwoju dialogu kultur.