„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
„Hamlet” w Teatrze Polskim. Na fot. dyr. artyst. Teatru Polskiego Maciej Nowak. Fot. z przedpremierowego pokazu dla prasy 5.06.2019: Stefania Pruszyńska
Długo wyczekując na otwarcie placówek kultury, możemy wreszcie uznać, chociaż jeszcze nie dość pewnie, że nastał czas na bezpośrednie obserwowanie sceny teatrów. Śródpandemiczny oddech sprawił, że widzowie Teatru Polskiego oglądają już na żywo od 3 czerwca premierowy spektakl „4.48 Psychosis”, wyreżyserowany przez Pawła Demirskiego. W ramach jego pierwszego cyklu prezentacyjnego dzisiaj, 7 czerwca, zaplanowano ostatnie przedstawienie. Sztuka ta nie będzie dostępna w trybie online, zatem dla widzów, którzy dotąd jej nie poznali, jest to sygnał do najwyższej mobilizacji. Tymczasem fotografiami ze specjalnego przedpremierowego pokazu „Hamleta” w Starej Rzeźni, przygotowanego 5 czerwca 2019 r. przez Teatr Polski dla przedstawicieli prasy, przypominam obrazy z tego spektaklu, który wkrótce będzie wznowiony.
Wkrótce „Hamlet” w Starej Rzeźni. Teatr Polski zaplanował 4 kolejne premiery, o czym, nie zdradzając na razie żadnych szczegółów, wspomniała na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej reprezentująca tę placówkę Katarzyna Kamińska. Poinformowała natomiast, że po premierze „4.48 Psychosis” najbliższym wydarzeniem będzie wznowienie 10 czerwca br. „Hamleta” w reżyserii Mai Kleczewskiej. Ta realizacja zdobyła od czasu premiery już sporą publiczność, zaciekawioną i zaskoczoną m.in. śmiałością nowej formuły scenicznej nawiązującej do dramatu Williama Szekspira, dotąd znanego wyłącznie w konwencjonalnej wersji− granego w tradycyjnym teatrze i oglądanego przez publiczność z foteli na widowni.
Spektakl „Hamleta” M. Kleczewskiej poznański Teatr Polski zaadaptował w przestrzeniach Starej Rzeźni. Widzowie tej adaptacji, wyposażeni w słuchawki, zmierzają do miejsc akcji, w których bohaterowie sztuki toczą dialogi.
Podczas przedpremierowego pokazu „Hamleta” w czerwcu 2019 roku dyr. artystyczny Teatru Polskiego Maciej Nowak (tutaj na przedostatniej fotografii fotoreportażu) zapytany przeze mnie o to, co zdecydowało o wyborze Starej Rzeźni na tę realizację, wyznał, że jest to miejsce idealne, wymarzone przez niego na tę sztukę. „Stara Rzeźnia to dla mnie metaforycznie »Katedra zwierząt«, pamiętająca ich cierpienia, jęki i te wylane pod jej dachem miliony ton ich krwi” − mówił.
Maja Kleczewska w swojej wizji szekspirowskiej sztuki pomieściła również oryginalną dramaturgię baletową, śpiew i muzykę. Tak pomyślane widowisko jest jednym z przykładów objawień na świecie nowych kierunków i trendów w teatrze, w tym także operowym − przeistaczania sztuki klasycznej we współczesny spektakl, w którym widz jest blisko aktorów, a akcja sztuki odbywa się w przestrzeniach poza teatrem i z zastosowaniem multimediów.
Główną innowację, skutkującą zacieraniem granicy między sceną a widownią, reżyserzy widowisk decydują się niekiedy dopełniać rozwiązaniami niosącymi myśl społeczną, uwrażliwiającymi na wartości osób pozostających w cieniu z powodu choroby i kalectwa. Dają wyraz takiej idei poszerzeniem obsady spektaklu-widowiska o udział w nim osób zazwyczaj doznających społecznej izolacji i marginalizacji, niezmiernie rzadko widywanych jako występujących w sztuce teatralnej. Znany także poznańskiej publiczności reżyser operowy Pippo Delbono w operze „Don Giovanni” (2014 r.) zatrudnił głuchoniemego staruszka, odkrytego przez niego w szpitalu psychiatrycznym, który go zachwycił poetyką gestu. Staruszka, nazywanego Bobo, Pippo Delbono wydobył z lecznicy i dał mu miejsce przy sobie w wędrówkach po scenach operowych. W „Hamlecie” Maja Kleczewska zaangażowała jako aktora młodego mężczyznę unieruchomionego w wózku inwalidzkim i mającego trudności z wymową. Ten akt jego obecności na scenie w dramacie szekspirowskim zyskał wyjątkową wymowę − stał się jawną publicznie demonstracją uznania człowieka z innością kondycyjną za godnego partnera w tej sztuce, prowokującą do przenikliwego myślenia i stawiania pytań − także tych wykraczających poza dramaturgię teatralną.
Dla miłośnika Teatru Polskiego wszystkie aktualne nowinki o ożywieniu tej sceny na pewno znaczą wiele. Pozostaje trwać przy nadziei, że planowanego programu tym razem nie pokrzyżują pandemiczne żywioły. W teatrze jednakże, o czym należy pamiętać, nadal obowiązują maseczki.
Stefania Pruszyńska
Fotoreportaż z 5.06.2019 r. ze specjalnego przedpremierowego pokazu dla mediów spektaklu „Hamlet” w Starej Rzeźni: Stefania Pruszyńska. Wszelkie prawa zastrzeżone
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.