Redakcja. Informacje
SŁÓW KILKA OD REDAKTOR NACZELNEJ
Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
Miło mi powitać Panią, Pana pośród licznego grona Czytelników redagowanej i wydawanej przeze mnie Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, będącej niezależnym tytułem prasy kulturalnej, kontynuowanej pod tutejszym adresem i domeną po przeniesieniu materiałów z miejsca pierwszego jej redagowania przeze mnie od 2006 r. (nr 2190 w Rejestrze Prasy Regionalnej w SO w Poznaniu, od maja 2007 r.) – z platformy Blox.pl, którą Agora SA zamknęła dla wszystkich użytkowników 29 kwietnia 2019 roku.
Nade wszystko sygnalizuję, że cieszy mnie, iż tak wielu z Państwa wiernie mi towarzyszy od tylu lat swoim żywym zainteresowaniem w wędrówkach po obszarach tematycznych wpisanych i wpisujących się w szeroko rozumianą kulturę.
Tworząc i sięgając po kolejne cele, trwam przy najwyżej cenionych przeze mnie wartościach i dialogu kultur jako najważniejszej pośród idei zdolnych nieskończenie wykrzesywać novum w doskonaleniu świata. Trwam też przy wszystkim, co wiąże wybrane idee.
Esejami, felietonami, reportażami, recenzjami, wywiadami, fotoreportażami i innymi artykułami, niekiedy polemiką, listami otwartymi, stworzonymi przeze mnie utworami – poetyckimi, prozą poetycką, opowiadaniami, groteskami, aforyzmami, satyrą i jej odmianą w obranej formule stylizacji – satyriami i satyrionami, prozą, np. opowiadaniami, reportażami literackimi i in. oraz – sztuki plastycznej: rysunkami, obrazami graficznymi, staram się stworzyć mozaikę treści i form – raz ponadczasowych, innym razem odniesionych do aktualiów, a kiedy indziej nawiązujących do twórców i ich idei, tematyki i wydarzeń z odległych kalendarzy.
Opowiadam się za poszanowaniem dziedziny kultury, jej twórców i dziedzictwa narodowego, wolnością słowa i swobodą artystyczną, dialogiem kultur, umiłowaniem i szanowaniem natury. Doceniam wątki burzliwej historii Polski i jej bohaterów, bardzo bliskie są mi te z nich, które są związane z ideami wolnościowymi, udziałem ludzi twórczych w walce o demokratyczną Polskę. Tropię niezwykłe postacie twórców zapomnianych, których biografie były uwikłane np. w dramaturgię zaborów, a ich dorobek jednakże doceniają, archiwizując i udostępniając np. znana wielu Polona. Tradycję polskich regionów postrzegam jako niezwykle ważne kulturowo i społecznie zręby polskiej tożsamości i świadomości narodowej. Nieobca jest mi również tematyka społeczna, patologii i ich przejawów.
Nierzadko sięgam po pióro literackie, aby w treściach móc dać wyraz swoim poglądom, ideom, w tym artystycznym, albo własnej indywidualnej myśli, percepcji i jej licznym barwom stylistycznym i subiektywizmowi.
Zatem nie ograniczam wypowiedzi do jakichkolwiek sztywnych ram programowych, gorsetów tematycznych i gatunkowych czy form.
Nie zakreślam jednak na mapie kulturalnej lub globusie obszarów, które zamierzam hołubić czy wyróżnić swoim zainteresowaniem. Niech będzie to za każdym razem niespodzianką dla Państwa.
Panta rhei, wartki bieg życia i intuicja otwierają nowe przestrzenie, a pamięć sięga również do minionego. Ileż też tli się w jednym i drugim wartości i treści do odsłon.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
NAGRODA „DZIENNIKARSKIE KOZIOŁKI 2017” DLA REDAKCJI IMPRESJee.pl
Niespodzianką był dla mnie finał ogólnopolskiego plebiscytu dziennikarskiego – nagroda „Dziennikarskie Koziołki 2017”, przyznana mi przez Wielkopolski Oddział Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej. Ten laur w kategorii: Redakcja – dyplom dla mnie, przedstawicielki redakcji, redaktor naczelnej Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl, wieloaspektowej realizatorki-twórczyni redagującej ten tytuł prasowy, wraz ze statuetką autorstwa Kazimierza Rafalika, poznańskiego artysty rzeźbiarza i fotografika – autora fotografii artystycznych, przyjęłam 9 maja 2017 r. podczas gali laureatów w siedzibie Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
REDAKCJA GAZETY AUTORSKIEJ IMPRESJee.pl www.impresjee.pl
Redaktor naczelna, właścicielka i wydawca
Stefania Golenia (Stefania Pruszyńska)
Redakcja. Adresy kontaktowe:
⇒ redakcja.impresjee.pl@onet.eu
⇒ stefania.pruszynska@onet.eu
Adres do tradycyjnej korespondencji via Poczta Polska:
⇒ ul. Śpiewaków 20, 60-638 Poznań
WSPÓŁPRACUJĄ:
♦ Dominik Golenia, założyciel portalu IMPRESJee.pl http://www.impresjee.pl, autor logo IMPRESJee.pl, drugi administrator Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl http://www.impresjee.pl, konsultant, doradca ds. techniczno-informatycznych, logistyk. Autor: fotografii artystycznych, reportażowych, laureat m.in. Konkursu Fotograficznego „Wielkopolska Press Photo 2010”
♦ akcyjnie, w wybranych aspektach
Adelajda Bigońska, Adrian Niss, Ingmar Sunodis, Paul Wiezard, Abelard Wiński, Adam Zdrojecki
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
Treści w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl są uporządkowane według dwóch systematyk: kategoria i tag. Kategorie, odpowiedniki działów Redakcji, znajdują się na górze strony głównej. Natomiast hasła z prawej strony to lista tagów. Przy każdym tagu jest podana liczba publikacji, które się pod nim ukazały (taksonomia). Na stronie głównej jest do Państwa dyspozycji aktywna wyszukiwarka gazety.
Zapraszam Panią, Pana, P.T. Czytelników Gazety AUTORSKIEJ IMPRESJee.pl, do zapoznania się z informacjami i publikacjami
♦ Informacje * Autorzy ♦ Ochrona prawna treści i utworów wizualnych♦ Warunki, które powinny spełniać materiały kierowane do Redakcji ♦ Zasady wydawania licencji na przedruki ♦ Uzyskiwanie patronatu medialnego Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl ♦ Zamieszczanie ogłoszeń (reklama, promocja) ♦ Wyróżnione publikacje: 1. O dialogu kultur z refleksją; 2. Historia Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl ♦ Polityka prywatności
AUTORZY w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl
Redaktor naczelna i wydawca Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
Stefania Pruszyńska (Stefania Golenia): pomysłodawczyni, autorka i realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl. Eseistka, poetka, redaktor, dziennikarka. Autorka utworów literackich różnych gatunków i artystycznych – sztuki plastycznej (rysunki, grafiki) i publicystyki. Ma w dorobku co najmniej 2 tys. różnogatunkowych publikacji. Ponadto liczne realizacje redaktorki-korektorki czasopism ogólnopolskich, monografii, książek, antologii poetyckich i albumów i in.
Z 35-LETNIM DOŚWIADCZENIEM ZAWODOWYM W REDAKCJACH CZASOPISM I WYDAWNICTWACH (od 1989 roku): ♦ z pracy etatowej w: redakcji Dziennika Wielkopolan „Dzisiaj”, wydawanego przez spółkę „Wielkopolanin” SA (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), wydawnictwie amerykańsko-polskim US WEST Polska (1993 – 1996), redakcji „Gazety Targowej” – wydawanej przez Polski Instytut Targowy (1997 – 2000); redakcji tygodnika „Wprost” – wydawanego przez AWR WPROST (1996 – 2000) ♦ ze współpracy z prasą polonijną: „Dziennik Polski” i „Tydzień Polski” – tytułami redagowanymi przez Teresę (Tesę) Ujazdowską i wydawanymi w Londynie (1992 – 2010); dwutygodnikiem „Kurier” redagowanym przez Brygidę Gołębiowską i wydawanym w Hamburgu do 2010 roku (1992 – 2010)♦ze współpracy redaktorskiej, dziennikarskiej, autorskiej artystycznej z licznymi czasopismami ogólnopolskimi i regionalnymi – kulturalnymi, literackimi, muzycznymi i in. ♦ ze współpracy redaktorskiej i redaktorsko-korektorskiej z wydawnictwami i wydawcami czasopism, książek beletrystycznych, poetyckich i antologii.
♦ Od 2006 r. we własnej redakcji: redaktor naczelna, indywidualna niezależna wydawczyni, autorka i realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee (w Rejestrze Prasy Regionalnej SO w Poznaniu pod nr. 2190), obecnie pod nazwą i adresem: Gazeta Autorska IMPRESJee.pl i adresem: http://www.impresjee.pl
PUBLIKACJE ⇒⇒⇒ ESEJE, SZKICE, RECENZJE, REPORTAŻE, WYWIADY, FELIETONY, FOTOREPORTAŻE. UTWORY: POETYCKIE, PROZY POETYCKIEJ, SATYRYCZNE, AFORYZMY I SZTUKI PLASTYCZNEJ: OBRAZY, GRAFIKI, RYSUNKI.
♦ W redagowanej i wydawanej przez siebie Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl http//www.impresjee.pl publikuje od 2006 r. Dotąd zamieściła w niej ponad 1500 własnych utworów i artykułów publikowanych na bieżąco i przeniesionych z poprzedniego miejsca redagowania gazety (platformy cyfrowej Blox.pl zamkniętej w 2019 r. dla wszystkich jej użytkowników). ♦ W latach (2007 – 2019) publikowała także we własnych autorskich witrynach artystycznych m.in.: Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska ♦ Współpracuje z redakcją „Protokołu Kulturalnego”.
Własne autorskie publikacje książkowe: ♦książka krytycznoliteracka „Peregrynacje kulturalne. Eseje * Krytyka – recenzje, wywiady” (tom I) (2024) ♦ zbiór poetycki „Szepty dalekobieżne” (2009).
Ponadto: w czasopismach ogólnopolskich, polonijnych i regionalnych oraz portalach środowisk dziennikarskich, artystycznych, literackich; radiu i teatrze; wydawnictwach specjalnych cyklicznych; książkach i antologiach (od 1989 r.): Dziennik Wielkopolan „Dzisiaj” (artykuły, w tym interwencyjne, i rysunki satyryczne od 1989 do 1991 r.); Miesięcznik Kulturalny „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław (nagrodzona w ogólnopolskim konkursie w 1996 r.); „Kroniki Miasta Poznania”, e-poznan.pl, miesięcznik „Merkuriusz Polska”, „Gazeta Wyborcza”, kwartalnik „Aspekty Kulturalne”, Tygodnik Regionalny „Gazeta Częstochowska”, Kulturalne „ABC”, „Głos Pruszkowa”, Gazeta Regionalna.com, periodyk kulturalny „Wielkopolski Widnokrąg”, miesięcznik „Welcome to Poznań”, „Forum Wielkopolski”, miesięcznik Magazyn Muzyczny „Brzmienia”, „Z biegiem Warty”, „Studzienka”; w cyklicznej audycji „Posłuchaj bicia serca” Radia Emaus wiersze ze zbioru poetyckiego jej autorstwa pt. „Szepty dalekobieżne” (wyd. „Blurb” San Francisco, 2009) recytował Jan Janusz Tycner (2012); Aforyzm autorstwa Stefanii Pruszyńskiej obrał na motto spektaklu Częstochowski Teatr Tańca Włodzimierza Kucy (spektakl grano i publikacje podawano w czasopismach i czasopismach internetowych w 2018 i 2019 r.); w portalach czasopism i czasopismach środowiskowych: Polskiego Towarzystwa Autorów Artystów i Animatorów Kultury PTAAAK, Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich (WO ZLP), Fundacji Literackiej „Jak podanie ręki”, witrynie prezentacyjnej czasopisma i Klubu Literackiego „Dąbrówka” pn. „Protokół Kulturalny” oraz drukowanym kwartalniku „Protokół Kulturalny” (najnowsze publikacje w wydaniach 84/2023, 86/2023 i 87/2024, 89/2024).
♦ W antologiach m.in.: Lednickiej Wiosny poetyckiej (grafiki na okładkach): „Żeby marzyć” (2014) i „W Gaju poezji”, oprac. prof. Jana Grada (2016); w latach 2017-2022 w antologiach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej (MKP) (eseje, utwory poetyckie, aforyzmy i grafiki): „Kalisz stolicą aforyzmu”, „Po-tyczki aforystów”: (2017 – 2022); antologii VII MKP „Jesienny dotyk poezji”, wyd. WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań – Kalisz – Piła – Krotoszyn (2023); w pracy zbiorowej poświęconej pamięci Czerwca 1956, w 67. rocznicę buntu poznańskiego pt. „Którzy pogardy nie mogli znieść”, pod redakcją Stanisławy Łowińskiej, wyd. Wydawnictwo Miejskie Posnania (Poznań, czerwiec 2023); od 2019 do 2024 r. w dwujęzycznych antologiach poezji współczesnej „Jak podanie ręki”: polsko-niemieckiej, polsko-angielskiej, polsko-francuskiej, polsko-hiszpańskiej, polsko-litewskiej i najnowszej polsko-czeskiej (2024), wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”; wielojęzycznej antologii, w tym z przekładem na język Braile`a „Wieża Babel – słowa na dotyk ”, oprac. Danuta Bartosz i Witold Zakrzewski (WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki” (wyd. 3. transza, Poznań, 2024); antologii VIII MKP „Październikowe bezkresy”, wyd. WO ZLP, Fundacja Literacka „Jak podanie ręki” (2024).
♦ Utwory w książkach innych autorów: ♦ Wiersz w autobiograficznej książce romskiego wirtuoza skrzypiec Miklosza Deki Czurei „Potępienie Miklosza” (2009); ♦ Recenzja w rzadkiej tematycznie książce „Księga romska. Autobiografia. Prawo. Słownik” Władysława Iszkiewicza, wydanej pod redakcją Stefanii Goleni Pruszyńskiej (słownik romsko-polski w tym wydawnictwie jest napisany w dialekcie Lowari – Czokeszci) (2012); ♦ grafiki w tomie poezji „Ziemia siedmiu wiatrów” Teodozji Zariwnej (2022); ♦ wstęp – w tomie poetyckim Piotra Chrzczonowicza „Masada” (2022);
♦ Prezentacje twórczości poetyckiej m.in.: na licznych festiwalach kulturalnych; w Pałacu Działyńskich (2008 i 2011), gość poetycki koncertu Międzynarodowej Orkiestry Cygańskiej w Auli UAM (2017), w maratonach poetyckich podczas inauguracji poszczególnych edycji Międzynarodowych Konferencji Poetyckich w Poznaniu (WO ZLP, od 2017) i na Aforystykonach w Kaliszu (WO ZLP, od 2017 r.), na wydarzeniach specjalnych, np. w Muzeum Etnograficznym (2019), spotkaniach literackich autorskich: biesiadzie poetyckiej w sanatorium w Ludwikowie (2008), autorskim wieczorze „Jesienne impresje” w klubie ZAK w Poznaniu (2006), w PoemaCafe w Poznaniu, w Międzynarodowym Domu Kultury w Międzyzdrojach, Domu Romskim w Poznaniu, w pałacu w Nieszawie, Domu Bretanii w Poznaniu, siedzibie Poznańskiego Oddziału ZLP (wówczas na os. Powstańców Warszawy), w Klubie Literackim „Dąbrówka” (Centrum Kultury PSM) w Poznaniu − na spotkaniu autorskim z prezentacją własnego zbioru poetyckiego „Szepty dalekobieżne” (2013 r.) i wieczorze pn. „Iluzjonia” (2017), w Starej Prochowni w Poznaniu – 3x sztuka (19.07.2024). Poza Polską – w Grecji, na wyspie Kreta, w Adelianos Kampos i Rethymno (2010).
⇒⇒⇒ WYSTAWY I PREZENTACJE PRAC PLASTYCZNYCH♦ MASTRiN pn. „Harmonia VIII”, dedykowanej Czesławowi Miłoszowi w Roku Czesława Miłosza: w poznańskim Pałacu Działyńskich (2011) ♦ w Bibliotece w Buku (org. MASTRiN) w 2012 r. ♦ Okołokoncertowej w Auli UAM powiązanej z koncertem Międzynarodowej Orkiestry Cygańskiej (2017) ♦ Okolicznościowej, związanej z sympozjum nt. mniejszości narodowych − w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim (2019)♦W poznańskim Klubie Literackim „Dąbrówka” − na spotkaniu autorskim z prezentacją własnego zbioru poetyckiego „Szepty dalekobieżne” (2013 r.) i wieczorze pn. „Iluzjonia” (2017) ♦ Autorskiej pn. „Ekfraza artystyczna obrazu i słowa” – podczas oficjalnej inauguracji V Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP w Auli Lubrańskiego w Collegium Minus UAM (Poznań, 2021)♦w Starej Prochowni w Poznaniu (3x sztuka) (19.07.2024) ♦ Wcześniej w Grecji, na Krecie – w Adelianos Kampos i Rethymnonie (2010).
DOMINIK GOLENIA – drugi administrator Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl, autor: logo IMPRESJee.pl oraz fotografii artystycznych i reportażowych.
LISTA AUTORÓW ARTYKUŁÓW, UTWORÓW oraz CYTOWANYCH w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl:
Tomasz Agatowski, Adam Asnyk, Krzysztof Kamil Baczyński, Jadwiga Badowska-Muszyńska, Wiktor Bagiński, Danuta Bartosz, Marcin Bajerowicz, Stanisław Barańczak, Miron Białoszewski, Adelajda Bigońska, Andrzej Błaszczak, Tadeusz Borowski, Stefan Bratkowski, Roman Brandstaetter, Switłana Bresławska, Kazimierz Burnat, Paulo Coelho, Ares Chadzinikolau, Nikos Chadzinikolau, Piotr Chrzczonowicz, Andrzej Haegenbarth, Ryszard Chojnacki, Piotr Chrystyniak, Ryszard Danecki, Wojciech Dąbrowski, Włodzimierz Dopierała, Łucja Dudzińska, Adolf Dygasiński, Jerzy Ficowski, Ferdynand Froissart, Robert Green Ingersoll, Mahatma Gandhi, Dominik Golenia, Tadeusz Golenia, Witold Gombrowicz, Dominik Górny, Karol Górski, Janusz Grot, Jerzy Grupiński, Krystyna Grys, Tadeusz Guz, Andrzej Kamprowski, Kazimiera Iłłakowiczówna, Małgorzata Jańczak, Jerzy Jernas, Oskar Jernas, Anna Kamieńska, Katarzyna Kamińska, Andrzej Kamprowski, Jan Kasprowicz, Barbara Kęcińska-Lempka, Szymon Kobyliński, Tomasz J. Kostyła, Tadeusz Kotarbiński, Jan Kotlarz, Marek Kośmider, Adam Stanisław Krasiński (biskup wileński), Jarosław Królikowski, Tomasz Kruczek, Lech Konopiński, Bartłomiej Kucharski, Krystyna Kurczab-Redlich, Bogusława Latawiec, Zbigniew Lechowski, Stanisława Łowińska, Jarosław Maciejewski, Adam Mickiewicz, Czesław Miłosz, Małgorzata Musierowicz, Krzysztof Nagrodzki, Cyprian Kamil Norwid, Marcin Nowak, Andrzej Olechowski, Agnieszka Osiecka, Bronisława Ostrowska, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Agnieszka Piwar, Dionizy Piątkowski, Ryszard Podlewski, Jerzy Popiełuszko, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Stefania Pruszyńska (Stefania Golenia Pruszyńska, Stefania Golenia), Przędomir, Jerzy Przystawa, Anna Pupin, Kazimierz Rafalik, Tadeusz Różewicz, Tomasz Wincenty Rzepa, Paweł Sablik, Antoine de Saint-Exupéry, Henryk Sienkiewicz, Juliusz Słowacki, Aleksandra Sobocińska, Michał J. Stankiewicz, Edward Stachura, Leopold Staff, Tadeusz Stirmer, Bruno Schulz, Józef Szajna, Jan Izydor Sztaudynger, Wisława Szymborska, Arkadiusz Trojakowski, Olga Tokarczuk, Zofia Trojanowiczowa, Lech Trzeciakowski, Julian Tuwim, Leonardo da Vinci, Adam Ważyk, Sylwia Wilczak, Andrzej Wilowski, Abelard Wiński, Adam Wiśniewski, Krzysztof Wiśniewski, Artur Wiwlas − Ojciec Honoriusz Stanisław Kowalczyk, Krzysztof Wodniczak, Karol Wojtyła − Jan Paweł II, Stefan Wyszyński, Marek Zaradniak, Mariola Zdancewicz, Adam Zagajewski, Adam Zdrojecki, Kalina Izabela Zioła, Stefan Żeromski
AUTORZY publikacji z Redakcji PAP – serwisu Nauka w Polsce www.naukawpolsce.pap.pl: Anna Bernat, Katarzyna Czechowicz, Anna Jowsa, Agnieszka Kliks-Pudlik, Szymon Kiepel, Beata Kołodziej, Anna Kondek-Dyoniziak, Robert Fiłończuk, Magdalena Gronek, Jarosław Junko, Agnieszka Kliks-Pudlik, Anna Kondek-Dyoniziak, Anna Mikołajczyk-Kłębek, Anna Kruszyńska, Józef Krzyk, Katarzyna Krzykowska, Piotr Mirowicz, Rafał Pogrzebny, Daria Porycka, Michał Szukała, Anna Ślązak, Maciej Świerzy, Ludwika Tomala, Paweł Tomczyk, Sylwia Wieczeryńska, Zbigniew Wojtasiński, Anna Wysoczańska, Sylwia Wysocka (Rzym), Szymon Zdziebłowski
AUTORZY FOTOGRAFII (w tym też utworów wizualnych, artystycznych): Adrian Niss, Edward Balcerzan (fot. Bogusławy Latawiec), Bartek Barczyk, Osko Bogunia, Krzysztof Borkowski, Iga Borowska-Krajnik, Bożena Fibik-Beim, Łukasz Chmielewski, Wojciech Dąbrowski, Karl Forster, Dominik Golenia, Grzegorz Gołębniak, Robert Gorączniak, Dominik Górny, Andrzej Grabowski, Anna Jagiełłowicz, Krystyna Janiszewska, Tomasz Jaworski, Arkadiusz Kaczmarek, M. Kaczyński, Tomasz Kalinowski, Mieczysław Kampa, Karolina Kasprzak, Marek Kowalski, Jerzy Kralkowski, Ewa Krasucka, Zbigniew Kresowaty (artportret Jerzego Grupińskiego), Piotr Ligier, Filip Lepkowicz, Michał Leśkiewicz, Delfin Łakatosz, Małgorzata Łyssowska Szczęsna, Marcin Michoń, Juliusz Multarzyński, Anna Muraszko, Irena Murawa, Zbigniew Ostrowski, Magdalena Ośko, Tomasz Papierski, Ludwika Piosik-Gołębiewska, Stefania Pruszyńska (fotografie i utwory artystyczne: grafiki, rysunki), Przemysław Przybyła, Frauke-Riether, Janusz Romaniszyn, Elżbieta Skowron, Ingmar Sunodis, Abelard Wiński, Maciej Włodarski, Łukasz Widziszowski, Stefan Wojnecki, Maciej Zakrzewski, Marek Zakrzewski, Katarzyna Zalewska
AUTORZY FILMÓW I FILMY
Delfin Łakatosz (wyd. Fundacja „Bahtałe Roma”)
♦ Film z koncertu międzynarodowej orkiestry cygańskiej z poezją czytaną ze sceny i wystawą utworów sztuki plastycznej: obrazów, grafik, rysunków w Auli UAM w Poznaniu (20 sierpnia 2017 r.);
♦ Film z przedpremierowego koncertu orkiestry romskiej w Urzędzie Miasta Poznania (29 lipca 2016 r.);
♦ Film „Pałac ze sztuką” (17 listopada 2018 r.);
♦ Relacja filmowa z XII Światowych Spotkań z Kulturą Romską;
♦ Relacja filmowa z XIII Światowych Spotkań z Kulturą Romską (sierpień 2019).
(Materiały te opublikowano w ramach patronatu medialnego Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl).
♦ Spot filmowy MSWiA „Taki z ciebie mocarz”, związany z informacyjną kampanią antydopalaczową, w którą popularyzatorsko zaangażowała się Redakcja IMPRESJee.pl www.impresjee.pl („Kampania »Dopalacze kradną życie« rozpoczęta http://impresjee.pl/kampania-dopalacze-kradna-zycie-rozpoczeta/). Źródło nagrania: MSWiA.
♦ Spot filmowy MSWiA związany z akcją edukacyjną w 2019 r. „Narkotyki i dopalacze zabijają”, udostępniony w publikacji: „MSWiA ostrzega młodych ludzi…” http://impresjee.pl/mswia-ostrzega-mlodych-ludzi-narkotyki-i-dopalacze-zabijaja/. Źródło nagrania: MSWiA.
♦ Stefania Pruszyńska – wideonagranie rodziny łabędziej na Jeziorze Strzeszyńskim w publikacji Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl autorstwa Stefanii Pruszyńskiej pt. „Rodzina łabędzi na Jeziorze Kierskim” http://www.impresjee.pl/rodzina-labedzi-na-jeziorze-kierskim/, 24 czerwca 2022 r. (pod zdjęciami z łabędziami na Jeziorze Kierskim), udostępniane P.T. Czytelnikom z łamów Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl do poznania i możliwego udostępniania go w postaci oryginalnej (pobranej z Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl) w innych źródłach-mediach – pod warunkiem podania autorstwa tego nagrania: Stefania Pruszyńska, tytułu i źródła jego publikacji: Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl oraz adresu tej publikacji (linku): http://www.impresjee.pl/rodzina-labedzi-na-jeziorze-kierskim/. Nagranie zostało wykonane kamerą aparatu cyfrowego FujiFilm 17.08.2017 r.
♦XII Gala im. Nikosa Chadzinikolau w Blue Note 21 października 2021, nagranie pomieszczone w publikacji z 29.10.2023 r. Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl autorstwa Stefanii Pruszyńskiej pt. „V Międzynarodowa Konferencja Poetycka 2021. Syn Olimpu. XII Gala im. Nikosa Chadzinikolau”. Autor nagrania: jah ares chadzinikolau aristonstudio. Adres źródłowy nagrania: https://www.youtube.com./watch?v=pht2B_9DdRA (Publikacja w ramach patronatu medialnego Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl nad V Międzynarodową Konferencją Poetycką).
♦ Nagranie wypowiedzi prof. Piotra Tryjanowskiego o dziwnie opóźniających się przylotach bocianów (wiosna 2023) w publikacji portalu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pt. „Bociany – rozwleczony powrót” https://puls.edu.pl/materia-y-prasowe/bociany-rozwleczony-powr-t, pomieszczone w publikacji autorstwa Stefanii Pruszyńskiej w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl z 4.05.2023 pt. „Wiosna 2023 z wolna odsłania swoje powaby…” http://www.impresjee.pl/wiosna-2023-z-wolna-odslania-swoje-powaby-stefania-pruszynska/
♦ Nagranie pt. „Lam Quang My śpiewa na II Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej na targowisku w Pile 26.10.2018. Autorka nagrania: Stefania Pruszyńska DSCF2038” – w publikacji z 29.07.2023 Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl autorstwa Stefanii Pruszyńskiej pt. „Poeta i tłumacz Lam Quang My opuścił ziemskie drogi” http://www.impresjee.pl/poeta-i-tlumacz-lam-quang-my-opuscil-ziemskie-drogi/
♦ Nagranie – jaskółka 1. Festiwalu LITERATURA DO POZNANIA w publikacji Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl pt. „1. Festiwal LITERATURA DO POZNANIA od 26 do 30 września 2023. Zaproszenie” http://www.impresjee.pl/1-festiwal-literatura-do-poznania-od-26-do-30-wrzesnia-2023-zaproszenie/. Autor nagrania: OW SPP. Adres źródłowy nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=ph93aaWHrnY&t=2s (Publikacja w ramach patronatu medialnego Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl nad 1. Festiwalem LITERATURA DO POZNANIA).
♦Nagranie pastorałki „Oto dziś narodziła się miłość”. Wykonawczyni: Julka Bugzel. W publikacji Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl pt. „Julka Bugzel śpiewa z miłości o miłości – Stefania Pruszyńska” http://www.impresjee.pl/julka-bugzel-spiewa-z-milosci-o-milosci-stefania-pruszynska/
Realizatorzy nagrania: Piotr Bugzel – aranżacja podkładu muzycznego; Przemysław Ślużyński – nagranie wokalu; Joanna Karas – zdjęcia, scenariusz, wizerunek Julii Bugzel; nek-it.pl – montaż filmu.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
TEKSTY, FOTOGRAFIE I INNE MATERIAŁY WIZUALNE NADSYŁANE DO REDAKCJI
Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl:
⇒ przyjmuje do publikacji materiały nadesłane wyłącznie przez ich Autorki i Autorów, starannie zredagowane, w programie Word i podane czcionką 12 Times New Roman, a materiały wizualne – w formacie JPG;
⇒ zastrzega sobie prawo do odmowy publikacji bez zawiadamiania o przyczynach takiej decyzji.
⇒ Zainteresowanym promocją wskazuje dwie formy możliwej publikacji: jako realizacji patronatu medialnego bądź ogłoszenia reklamowego (w ramach zawartych umów pisemnych).
Redakcja zastrzega sobie prawo do wyboru wniosków i odmowy Zainteresowanym zarówno udzielenia patronatu, jak i ogłoszenia reklamowego – bez uzasadniania przyczyn swoich decyzji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
OCHRONA PRAWNA materiałów tekstowych oraz wizualnych, w tym utworów artystycznych: literackich i wizualnych
Treści: artykuły, eseje, recenzje, felietony, wywiady, reportaże, szkice literackie, utwory poetyckie i inne literackie, obrazy (rysunki, szkice, grafiki, znak logo) oraz fotografie opublikowane w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl są chronione z mocy obowiązujących ustaw: Ustawa Prawo prasowe z dnia 26 stycznia 1984 r. i Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Materiały opublikowane w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl są udostępnione P.T. Czytelnikom do lektury. Redakcja zwraca uwagę P.T. Czytelnikom, że korzystanie z materiałów zawartych w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, które wykracza poza lekturę tych materiałów i obowiązujące przepisy dozwolonego użytku utworów chronionych prawem autorskim i prawami pokrewnymi – jest bez stosownych umów z Redakcją naruszeniem praw chroniących te dobra i stanowi podstawę do uzasadnionych roszczeń na drodze prawnej, w tym za spowodowane straty.
Naruszać dobra prawne i materialne może także bezlicencyjny przedruk materiału z Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl będącego przedrukiem z innego źródła-medium, na który Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl uzyskała licencję od wydawcy medium źródłowego opublikowanego materiału. Redakcja i Wydawca Gazety Autorskiej jako licencjobiorca nie jest licencjodawcą na przedruk tego materiału.
Stosowne regulacje prawne, ustawowe wskazują przepisy aktualnie obowiązujące w Polsce. Przepisy te są dostosowywane do obowiązujących w Unii Europejskiej.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
PRZEDRUKI. ZASADY UDZIELANIA LICENCJI
Redakcja/Wydawca Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl wyjaśnia, że:
⇒ przedruk wskazanego przez Zainteresowanych materiału z Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl jest uwarunkowany przede wszystkim uzyskaniem zgody Redakcji/Wydawcy i zawarciem umowy pisemnej na licencję o przedruk tego materiału;
⇒ licencja na przedruk materiału z Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (stanowiąca warunki jej nabycia, m.in. odpłatności lub nieodpłatności) może dotyczyć wyłącznie jednorazowego przedruku materiału i tylko w jednym źródle;
⇒ nie udziela zgody i nie zawiera umów o licencję na przedruki materiałów, na których przedruk sama uzyskała licencję z innego medium będącego źródłem ich publikacji. Zainteresowani uzyskaniem licencji na przedruk takich materiałów są obowiązani do wystąpienia o licencję na ich przedruk do ich wydawcy (źródła).
Zawarta, prawnie ważna umowa o licencję na przedruk materiału z Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl:
⇒ uprawnia nabywcę licencji na przedruk określonego w umowie materiału do jednorazowego przedruku w określonym źródle;
⇒ zobowiązuje nabywcę licencji na przedruk do wywiązania się z wszystkich postanowień zawartej umowy, w tym do zamieszczenia informacji o autorze materiału (imię nazwisko), tytułu materiału i źródła materiału: Gazeta Autorska IMPRESJee.pl http://www.impresjee.pl;
⇒ nie uprawnia nabywcy licencji o przedruk materiału z Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl do wydawania licencji na przedruk tego materiału do innych mediów, publikowania go w innych mediach czy do innego użytkowania niż ten, który określono w umowie licencyjnej.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
PATRONATY I OGŁOSZENIA
PATRONATY*. Tych z Państwa, którzy są zainteresowani patronatem medialnym Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl (publikacją materiałów związanych z organizowanym wydarzeniem w kulturze: plakaty, fotografie, treści), Redakcja informuje, że przyjmuje wnioski o patronat w terminie od 4 do 2 tygodni przed wydarzeniem. We wniosku-zgłoszeniu należy podać informacje o dniu i miejscu wydarzenia, scharakteryzować wydarzenie, wskazać Organizatora i osobę odpowiedzialną za kontakt i dostarczenie gotowych materiałów do publikacji.
⇒ Patronat jako forma medialnego, informacyjnego wsparcia promocyjnego udzielanego Organizatorom wydarzeń z wolnym wstępem dla publiczności przez Wydawcę i Redakcję Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl – jest formą rekomendacji wydarzenia, która stanowi wyraz zaufania Redakcji do Organizatora wydarzenia, a jednocześnie ma cechy promocji-reklamy, tyle że zamieszczanej na koszt Redakcji/Wydawcy. Warunki publikowania materiałów od Organizatora wydarzenia i uczestnictwa Redakcji w takim wydarzeniu określa Wydawca Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl i w jego imieniu realizująca patronat Redakcja.
⇒ Wydarzenia promujące i oferujące do nabycia towary rynkowe, którymi są: książka, płyta, wytwory sztuki plastycznej, fotograficznej itp. czy wstęp (bilety), wymagają zawarcia umów na odrębnych warunkach (ogłoszenie reklamowe).
⇒ Wydarzenie, objęte wstępem za opłatą (biletowane) może być tylko wyjątkowo objęte patronatem, lecz na odrębnych warunkach, wymagających wzajemnych ustaleń Organizatora z Wydawcą Gazety Autorskiej IMPRRESJee.pl, potwierdzonych zawartą umową pisemną.
⇒ Zawarta z Wydawcą Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl umowa o patronat (wymagana pisemna) będzie uznawana za podstawę realizacji patronatu na rzecz Organizatora wydarzenia przez Wydawcę Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl, a Organizatora będzie obligowała do spełnienia podanych w umowie Jego zobowiązań wobec Wydawcy, którego reprezentuje realizatorka patronatu: Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl.
⇒ Ze strony Redakcji Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl, realizującej patronat i będącej w takiej sytuacji przedstawicielem Wydawcy, zobowiązaniem wobec Organizatora wydarzenia objętego patronatem będzie:
◊ publikacja w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl odpowiednio przygotowanych i zasłanych przez Organizatora do Redakcji w terminie co najmniej 2 tygodnie przed wydarzeniem materiałów bezpośrednio związanych z programowym planowanym przebiegiem wydarzenia: plakatów, programu, materiałów graficznych ilustrujących wydarzenie i postacie-uczestników oraz tekstów czy in.
Za prawa autorskie do zasłanych materiałów, w tym osób trzecich, odpowiada wyłącznie Organizator wydarzenia objętego patronatem Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl.
⇒ Ze strony Organizatora wydarzenia podstawowymi obowiązkami wobec Wydawcy i Redakcji Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl – patrona medialnego są:
◊ nadesłanie odpowiednio przygotowanych materiałów do publikacji i w terminie umożliwiającym ich przygotowanie do zamieszczenia w Gazecie Autorskim przed wydarzeniem;
◊ zamieszczenie logo Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl w materiałach związanych z wydarzeniem (na plakatach, zaproszeniach itp.);
◊ podanie na głos nazwy patrona wydarzenia: Gazeta Autorska IMPRESJee.pl podczas oficjalnego otwarcia wydarzenia;
◊ zapewnienie i zarezerwowanie miejsca dla Przedstawiciela Wydawcy i Redakcji na wydarzeniu;
◊ zapewnienie dojazdu Przedstawicielowi Redakcji i Wydawcy na wydarzenie odbywające się w miejscu odległym od siedziby Redakcji (na koszt Organizatora bądź zorganizowanym przez Organizatora transportem).
Inne dodatkowe inicjatywy Organizatora na rzecz Wydawcy Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl, o ile takie zaproponuje, wymagać będą uzgodnienia z Wydawcą i wprowadzenia ich zapisów w umowie bądź aneksu do umowy.
Wydawca i Redakcja Gazety Autorskiej podkreśla raz jeszcze, że sprawowanie przez nią patronatu medialnego nad wydarzeniem dotyczy wyłącznie publikacji patronackiej o wydarzeniu w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl.
Wydawca/Redakcja zastrzega sobie prawo do: swobodnego wyboru wniosków, nieprzyjęcia zgłoszonego wniosku o patronat, nieudzielania wyjaśnień w przypadku braku zainteresowania wnioskiem.
* Obowiązują warunki udzielania patronatu, które zostały zaktualizowane: 1.07.2024 r.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
OGŁOSZENIA REKLAMOWE
W zgłoszeniu Państwa decyzji o wyborze Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl jako miejsca ogłoszenia reklamowego prosimy o podanie informacji z nim związanych: w jakiej formie ogłoszenie miałoby się ukazać (np. banner, gotowy materiał tekstowy, fotografie itp.), czego dotyczy, czy jest elementem kampanii, czy ma być pojedyncze i w jakim terminie czy czasokresie. Na zgłoszone zapotrzebowanie na ogłoszenie reklamowe zakwalifikowane przez Wydawcę Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl do indywidualnych pertraktacji (potencjalnie zaaprobowane) otrzymają Państwo odpowiedź. Ogłoszenie w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl. może być zamieszczone wyłącznie na warunkach zawartej umowy pisemnej i po spełnieniu jej postanowień przez Ogłoszeniodawcę.
Jednakże Redakcja zastrzega sobie prawo do odmowy zamieszczenia ogłoszenia, nieudzielania informacji o przyczynach odmowy, a także nieudzielenia odpowiedzi na korespondencję wstępną w sprawie ogłoszenia.
Korespondencję dotyczącą przedruków, patronatów medialnych i ogłoszeń, opisaną odpowiednio hasłami: Przedruk, Patronat medialny, Ogłoszenie reklamowe, należy słać na redakcyjny adres e-mail:
redakcja.impresjee.pl@onet.eu
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
Wyróżnione publikacje
1. O DIALOGU KULTUR
Pragnę tym razem zwrócić Państwa uwagę na dialog kultur, który ma wiele form i jest tematem dociekań i teorii naukowych, opracowań i co szczególnie istotne we współczesności – inicjatyw związanych z edukacją językową. Określenia: dialog kultur używam zamiennie z wyrażeniem: dialog międzykulturowy. A czym jest dialog? Jedno z jego najbardziej wymownych znaczeń zawiera określenie podane przez ks. prof. Józefa Tischnera w „Etyce solidarności”: „Dialog to budowanie wzajemności”.
Dialog to budowanie wzajemności” – ks. prof. Józef Tischner, „Etyka solidarności”.
Kluczem do dialogu z osobami, społecznościami, regionami i narodami jest znajomość ich języka. To podstawa obustronności dialogu. Współczesność wniosła tymczasem w przestrzeń międzynarodową praktykę stosowania języka ponadnarodowego, angielskiego, który z języka dyplomacji urasta do roli języka coraz powszechniej stosowanego w masowej komunikacji. Taka formuła, choć ułatwia porozumiewanie się osób władającym angielskim, stoi w sprzeczności z zasadą w dialogu najważniejszą: wzajemnego poszanowania języków narodowych. Trudno przeoczyć znaczenie tego aspektu i zrodzone na tym tle kontrowersje, które w skrajnej postaci są wyraźnie nacechowane postawami obronnymi przed wypieraniem i marginalizacją języków narodowych.
Dialog ze światem. Już w bardzo wczesnej młodości, czasach żelaznej kurtyny, myślałam o dialogu kultur jako idei wyjścia z panującego systemu. A wówczas świat bynajmniej nie stał otworem dla każdego zainteresowanego wyjazdem z Polski – zdobycie paszportu wiązało się z nie lada zmaganiami, począwszy od wypełniania kilkunastostronicowych formularzy wniosków. Dociekliwość władzy, jak się okazywało, sięgała setek kwestii, absurdalnie rozdymanych do zadziwiających szczegółów, które niejednemu od razu kojarzyły się z przesłuchaniami i oddaleniem wizji legalnego przekroczenia granicy na czas nieokreślony. Ten wysoki mur formalny miał uniemożliwić ucieczkę jednym czy podróże innym. System przyjmował trudną do ugięcia formułę reglamentowania przydziału tego dokumentu licznymi odmowami. Można było wnioski składać ponownie i wielokrotnie, modyfikując podawane informacje o szczegóły, które nie budziłyby wątpliwości co do celów wyjazdowych. Najczęściej bezskutecznie. Pamiętam odważny i błyskotliwy komentarz na ten stan rzeczy, który krążył w różnych wersjach: „A mówią, że władza nas nie ceni i że nie ma pojęcia, co znaczyłoby nagłe i na wielką skalę rozchwianie demografii w Polsce”.
W tych okolicznościach znaną formą dialogu ze światem, kojarzącą się z dialogiem kultur, była tzw. wymiana kulturalna. Za granicę w tamtych siermiężnych latach wyjeżdżały sztandarowe polskie zespoły artystyczne, folklorystyczne „Mazowsze”, „Śląsk”, ale też cygański „Roma” – wszystkie one, żywo oklaskiwane przez Polonię i miejscowych widzów w odległych krajach, niosły w świat ciekawy wizerunek polskiej kultury i dobre imię Polski. Tymczasem paradoksalnie sukcesami artystycznymi na estradach świata tych znakomitych zespołów ówczesna PZPR-owska propaganda grała na wyobraźni Zachodu, aby zatrzeć wizerunek systemu represyjnego i przedstawiać go jakoby otwartego na świat.
Po latach odsłaniała się prawda o ówczesnej rzeczywistości: wyjazdy były warunkowane naciskami i narzucaną współpracą ze służbami specjalnymi, co stanowiło dla artystów od razu tamę, bowiem wikłało w budzące odrazę niechciane i nie mające nic wspólnego z działalnością artystyczną wątki. A odmowa współpracy przekreślała szanse na wyjazd, bowiem skutkowała odmową jego sfinansowania. W tych warunkach, mając kontrakt na 6-tygodni do Finlandii, Cygański Zespół Pieśni i Tańca „Roma” (afiliowany przy Estradzie Poznańskiej) wyjechał w 1978 r. z Polski na własny koszt dyrektora zespołu Władysława Iszkiewicza. I nie wrócił już do Polski. Artyści znaleźli, wielu w Szwecji, nowe miejsca na Ziemi.
Władysław Iszkiewicz Lasio (ur. w 1936 r. w Bukareszcie, zm. 7.01.2019 r. w Sztokholmie), dyrektor zespołu „Roma”, jego artysta, kompozytor, choreograf, reżyser i organizator, promotor kultury romskiej, zamieszkał w Sztokholmie ze swoją żoną Rają Madziarowicz. I dopiero w 2010 r. zdecydował się przekazać zbierane od lat materiały dotyczące Romów, w tym ułożony przez niego słownik polsko-romski i romsko-polski w dialekcie Lovari – Czokeści wraz ze swoimi wspomnieniami oraz notatkami autobiograficznymi – do Polski, Annie Markowskiej, prezes Fundacji „Bahtałe Roma”, aby powierzyć jej wydanie książki. Byłam redaktorką tej publikacji pt. „Księga romska. Autobiografia. Prawo. Słownik”. Ukazała się drukiem w 2013 r. Z jej kart wyłania się kultura romska z licznymi tabu, zarys prawa romskiego, historia zespołu, lecz też obraz relacji z urzędnikami. W. Iszkiewiczowi podczas ostatniego wyjazdu z zespołem z Polski ledwie udało się przemycić w butach dwa zdjęcia. Tak surowe, bezwzględne były rygory wyjazdowe.
Przełamywali bariery i odkrywali nieznane społeczności, ludy i ich kultury pisarze – podróżnicy, zarazem przyrodnicy – pionierzy. Pośród nich wyróżnił się swoim niezwykłym dorobkiem literackim Arkady Adam Fiedler, (ur. w 1894 r., zm. w 1985 r.) powstaniec wielkopolski, pisarz, reportażysta, przyrodnik, podróżnik, urodzony w Poznaniu, lecz po wojnie zamieszkały w nieodległym od stolicy Wielkopolski Puszczykowie, mojej małej ojczyźnie. Odbywał podróże do Amazonii w południowej Brazylii, Indochin, Kanady, Gujany, Madagaskaru, Afryki Zachodniej, Norwegii, Francji, Anglii, na Tahiti… Przywoził z tych eskapad rzadkie okazy motyli, był przewodnikiem po tajemnicach przyrody Amazonii i życia w innych krajach dla licznych słuchaczy jego pogadanek, uczniów wielkopolskich szkół. Zasłynął „Dywizjonem 303” i zdobył sympatię ogromnych rzesz czytelników i uznanie za całą twórczość – kilkadziesiąt książek, z których wyzierają opisane wytrawnym piórem nieznane krainy, bogactwo fauny i flory, rzadkie kultury, ludzie z odległych i egzotycznych miejsc.
W Poznaniu w tamtych latach Międzynarodowy Listopad Poetycki otwierał dialog polsko-grecki i grecko-polski. Coroczny festiwal w 1976 r. zainicjował osiadły w Poznaniu Grek Nikos Chadzinikolau, prezes poznańskiego oddziału Związku Literatów Polskich. Nikos Chadzinikoau (ur. w 1935 r., zm. w 2009 r.), pisarz, poeta, określany nie tylko w poznańskim środowisku literackim Poetą dwóch Ojczyzn, naukowiec filologii polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, wieloletni nauczyciel języka polskiego. Ideę zbliżania kultur uwidocznił programowymi spotkaniami w ramach Międzynarodowego Listopada Poetyckiego i swoimi przekładami literatury, aktywnością w życiu kulturalnym Poznania, rozwijanym dialogiem z artystami, poetami polskimi, greckimi, a z czasem także z innych krajów. Przetłumaczył na język polski liczne dzieła i książki greckich twórców i polskich na język grecki. Jest autorem niezliczonych tomów poezji, prozy i publikacji w czasopismach. Ten ogromny dorobek stanowiący wkład w kulturę i dialog kultur nieustająco zasługuje na uwagę.
Nie sposób zaczątków takich dróg i idei nie dostrzec już w pierwszych latach pracy N. Chadzinikolau jako nauczyciela polonisty w szkole średniej, której na tym etapie edukacji aż do matury byłam uczennicą (zlikwidowanej później w 1982 r.)¹.
Lekcje języka polskiego stanowiły tematyczny kalejdoskop, będący obrazem nie tyle sztywnego programu edukacyjnego, ile starań Nikosa Chadzinikolau o to, by z polskimi wątkami nauczania utrzymać równowagę w przybliżaniu nam świata pierwszej jego ojczyzny Grecji, bardzo żywej w jego świadomości, a nas ogromnie ciekawiącej. Pośród tematów pojawiały się: kultura antyczna, mitologia, literatura. Z przekazów N. Chadzinikolau poznawaliśmy też postacie artystów greckich w Polsce: Eleni, Paulosa Raptisa, z którymi miał bliski kontakt i wspólne twórcze realizacje. Nieraz dzielił się wieściami z Grecji. Skupialiśmy się jednak głównie na treściach prezentujących dorobek polskiej literatury i współczesnych twórców, życie literackie Poznania. N. Chadzinikolau niekiedy ubarwiał lekcje nowinkami z wydarzeń w Związku Literatów Polskich (np. z części kulturalnej z teatraliami na zjazdach ZLP). Przegląd prasy kulturalnej i literackiej wiązał się z cotygodniową lekcją, na której aktywność należała do każdego ucznia. Wówczas przedstawialiśmy interesujące nas materiały z czasopism literackich i tygodników kulturalnych.
Nikos Chadzinikolau rozpalał nasze zainteresowania literackie, zachęcał do uczestnictwa w wieczorach literackich, autorskich i próbowania własnych sił na niwie twórczej. Jego twórczość wzbudzała duże zainteresowanie, co zauważałam także później, już w okresie studiów.
Liczni uczestnicy organizowanych w tamtych latach w Poznaniu literackich spotkań autorskich z pisarzami, poetami: redaktorzy-obserwatorzy kultury – dziennikarze, krytycy literaccy, nauczyciele akademiccy z UAM, poeci z dorobkiem i początkujący, literaci: poeci i pisarze z ZLP, Koła Młodych ZLP, członkowie poznańskiego Klubu Literackiego mającego siedzibę w Pałacu Kultury, młodzież licealna i innych szkół średnich oraz studenci, wielu z filologii UAM, lecz też Politechniki Poznańskiej, Wyższej Szkoły Ekonomicznej (przemianowanej wkrótce na Akademię Ekonomiczną) i Wyższej Szkoły Rolniczej (później pod nazwą Akademii Rolniczej) – zapełniali wtedy sale po brzegi. Często brakowało nawet miejsc na stojąco. Wielu przyciągały cykliczne wieczory pałacowego Klubu Literackiego z poetyckimi biesiadami w sali Kominkowej, kierowanego przez poznańskiego poetę Jerzego Grupińskiego od 1970 roku. Zainteresowanie literaturą piękną i poezją, która powoli niosła nowe słowo, walczyła o nowe słowo i nowe treści i formy, było autentyczne, spontaniczne, narastające. Spektakularnie i silnie wyrażało rozbudzonego ducha w młodych pokoleniach. Ducha poszukującego i twórczego.
______________________________________________________________________________
¹ Szkoła miała siedzibę w budynku przejętym przez władze państwowe od sióstr urszulanek w Poznaniu na ówczesnej ulicy Stalingradzkiej 43 (dziś al. Niepodległości). Miał w tym budynku później, od 1976 r., siedzibę Zespół Szkół wraz z Policealnym Studium Zawodowym (włączono do tego Zespołu istniejące tam m.in. Technikum Chemiczne nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Poznaniu i nowe szkoły). Zespół Szkół został zlikwidowany decyzją władz oświatowych na podstawie Zarządzenia nr OIV-O138/7/82 Kuratora Oświaty i Wychowania w Poznaniu z dnia 1 września 1982 r. Jedynie istniejące w tym budynku od 1972 roku XII LO pozostawało nadal w nim jako tymczasowej siedzibie do 1 września 1986 r. (było zmuszone w 1986 r. opuścić budynek wraz z odzyskaniem go przez siostry urszulanki jako swojej własności). Wówczas LO nr 12 rozpoczynało nowy rok szkolny już w zdobytej stałej siedzibie na ul. Północnej 8 (aktualnie ulica ta ma nazwę gen. T. Kutrzeby).
Naukowcy. Wybitni pracownicy polskich uczelni, Polskiej Akademii Nauk i instytutów naukowo-badawczych (np. w Poznaniu z Instytutu Ochrony Roślin) uczestniczyli w międzynarodowych sympozjach, konferencjach, publikowali artykuły naukowe z tezami, teoriami, wynikami badań, prezentacjami modeli i in. w naukowych źródłach piśmienniczych wydawanych w Polsce i za granicą. Politycznie preferowane jednak były wymiana naukowa i kontakty naukowców z państw Układu Warszawskiego, zwanych w potocznej mowie krajami demoluda.
Ramy dialogu, jak kiedyś, tak i dzisiaj, są wrażliwe na uwarunkowania polityczne, lecz inaczej niż dawniej. Rozlewająca się nieustannie w różnych punktach świata przemoc i agresja w obecnej dobie niesie szczególnie wiele pytań i jednocześnie pokazuje, jak dalece zmieniła się mowa społeczności międzynarodowej w reakcjach na jej faktografię. Bo oto w najbardziej lapidarnym ujęciu, czyli summa summarum: dialog kultur i układ sił to dwa najwymowniejsze hasła we współczesnym świecie.
Stereotypy. Nadal trudną kwestią pozostaje stereotyp, który stwarza powierzchowna wiedza o kulturze, obyczajach i swoistościach narodu czy grupy etnicznej, narodowościowej albo regionu. Poza wszystkimi mankamentami, stereotypy, zwłaszcza te z nich, które skupiają się na negatywach, najczęściej wynikających z pobieżnej obserwacji lub niskich pobudek: pogardy czy woli deprecjonowania i ośmieszania tych innych, krzywdzą ich uogólnieniami, przypisywaniem całej zbiorowości nieakceptowalnych postaw jakiejś jednostki. A utartymi powiedzeniami i nastawieniami wyrosłymi na fobiach hamują procesy sprzyjające koegzystencji, integracji i rozprzestrzeniają niechęć i uprzedzenia do osób, nacji czy grup etnicznych. W ekstremalnej formie – rozniecają nienawiść i wrogość. Stają się źródłami napięć i poważnych konfliktów.
Turystyka w inne regiony świata – autopsja wyżej w dialogu międzykulturowym. Trzeba zauważyć, że od wielu lat świadectwem masowego zainteresowania innymi kulturami i narodami jest turystyka pozakrajowa, która przynajmniej umożliwia poznawanie na żywo: barw codziennego życia w innym regionie czy odległym zakątku Ziemi, różnych obiektów kultury i natury, postaci z pomników, nieraz obrzędów, zwyczajów. Niestety, zazwyczaj turystyka zorganizowana oferuje skromność informacyjną w treściach folderów. Dobrze zorganizowane wycieczki zapewniają natomiast uzupełnienie tych folderowych zdawkowości rekomendacjami i objaśnieniami znakomicie przygotowanych i doświadczonych przewodników, znawców wielu labiryntów, tajników i spraw rzadko przenikających do publicznego obiegu informacji.
Odwiedziny krewnych, zaprzyjaźnionych czy znajomych, zamieszkałych w innym kraju, są celem szczególnego rodzaju wyjazdów: dalekich od schematów, bowiem pośród wszystkich atrakcji zażywania gościny tylko jedna zdaje się najbardziej uniwersalna, gdy goszczący wcielają się w przewodników swoich gości czy też wprowadzają ich do grona przyjaciół i znajomych.
Inaczej rzeczy się mają podczas indywidualnych wyjazdów (we dwoje lub małą grupą), starannie przygotowywanych, opartych o uzgodniony program, lecz stawiających zarówno na wybrane znane obiekty, zabytki kultury czy przejawy tradycji, także kulinarnej, jak i na umówione spotkania czy swobodne bycie w tłumie i różnych miejscach. Zazwyczaj wybierają je osoby mające duże doświadczenie.
Obserwacja z bliska mieszkańców innych krajów, miast i nawet dzikich miejsc czy nie ujętych w opracowaniach zabytków, wsłuchanie się w muzykę na żywo, obejrzenie spektaklu teatralnego z widowni (a nie z TV czy komputera), posnucie się po targowiskach, festynach czy rozmowy z miejscowymi artystami, poznanymi ludźmi, jest o wiele ciekawszym doświadczaniem kultury, obyczajów, mentalności miejscowych czy tabu, niż sztampowe wycieczki z pospiesznym oprowadzaniem po obiektach i nienagłośnionym monologiem przewodnika, skierowanym do dużej grupy, stłoczonej wokół niego, najczęściej zmęczonej długą jazdą autokarem.
Poznawanie bezpośrednie, powiązane ze swobodną obserwacją, rozmową sprzyjającą uzyskaniu i wymianie informacji, opinii, wyjaśnień, a zwłaszcza umożliwiające konfrontację z wiedzą zaczerpniętą z różnych źródeł, zawsze stawia autopsję wyżej od niedokładnego (ogólnikowego) czy poprawnego – czyli celowo wygładzonego przekazu, unikającego drażliwych kwestii społecznych czy kulturowych. A to właśnie peregrynacje, nie ograniczane żadnymi formami przymusu sytuacyjnego, sprawiają radość poznawania, sprzyjają poczuciu satysfakcji, a również odkryciom, często o randze marginesu, rzadkości, a nie specyfiki, co nie znaczy, że nie mającym znaczenia. Takie zaskoczenia zapadają w pamięć i skłaniają do dociekań i zgłębienia wiedzy.
Można też poświęcić choćby dzień czy dwa na wyszukiwanie na półkach ciekawej literatury i płyt, a także dopytać o dostępne dzieła polskich pisarzy i poetów. Wiele zależy od preferencji, zamysłu czy od zetknięcia się po drodze z okazjami sprzyjającymi zaspokajaniu zainteresowania wybraną dziedziną.
Różne zegary rozwoju społeczeństw. Zdawałoby się, że liczne przemiany społeczne, polityczne, gospodarcze, dostęp do edukacji, wiedzy i twórczości (dzieła naukowe, literatura, sztuka, teatr, film, muzyka) sprawią, że dialog kultur stanie się we współczesności ideą bardziej niż kiedyś realną. Tymczasem nie jest jeszcze na etapie na miarę epoki. Napotyka liczne i nowe przeszkody. Dzień dzisiejszy świata ma różne zegary rozwoju społeczeństw. Nie sposób z obojętnością głazu przystanąć nad jednym z najbardziej zdumiewających obliczy XXI wieku – analfabetyzmem w regionach skrajnej biedy. Takich miejsc nie ubywa. Mimo że społeczność międzynarodowa za pośrednictwem swoich agend i licznych organizacji dwoi się i troi, by nieść do tych regionów oświatę, w tym zdrowotną, wraz z pomocą humanitarną.
Zdobyłam się na garść ad hoc wyrażonych refleksji i podzielenie się maleńką częścią własnych doświadczeń i wspomnień, pragnąc przede wszystkim przekazać Państwu, Drodzy P.T. Czytelnicy, że ludzi dobrej woli było niemało w trudnych czasach socjalizmu, a teraz jest nas więcej, coraz więcej.
Stefania Pruszyńska
________________________________________________________________________________________________________________
2. HISTORIA GAZETY AUTORSKIEJ IMPRESJee.pl
Tutejszy portal redagowanej i wydawanej przeze mnie Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl mieści nowe materiały i przeniesione z portalu Gazety Autorskiej IMPRESJee (nr 2190 w RPR w SO w Poznaniu), redagowanej i wydawanej przeze mnie od 2006 roku na platformie Blox.pl, zamkniętej przez jej wydawcę Agorę SA 29 kwietnia 2019 roku dla wszystkich ok. 600 tysięcy użytkowników.
Początki. W 2006 roku zdecydowałam się na eksperymentalną formułę pierwszej własnej gazety: twórczą-autorską. Założyłam na platformie Blox.pl portal pod nazwą Gazeta Autorska IMPRESJee z adresem sieciowym: impresjeee.blox.pl.
Motywowała mnie do takiego rozwiązania idea ekologicznego edytorstwa – bez papieru i pionierstwo dla przykładu. Przyjęłam również założenie, że możliwe jest godzenie redagowania gazety z własną artystyczną pracą twórczą.
O pierwszym miejscu redagowania Gazety Autorskiej IMPRESJee. Wybrana przeze mnie platforma Blox.pl przyciągnęła do 2019 roku ok. 600 tysięcy użytkowników – wydawców własnych witryn. Na Blox.pl założyły podobnie jak ja swoje portale dziesiątki znanych tytułów prasowych i mediów – w tym największe stacje telewizyjne i radiowe, także nowe.
Sukces czytelniczy Gazety Autorskiej IMPRESJee. Redagując Gazetę Autorską IMPRESJee na platformie Blox.pl, przyciągnęłam uwagę ogromnej rzeszy Czytelników i wielu obserwatorów. Statystyki czytelniczych wizyt w Gazecie Autorskiej IMPRESJee, według informacji podawanych przez Blox.pl, wynosiły ponad 7, 7 mln (ponad siedem milionów siedemset tysięcy), a wraz z założonymi również przeze mnie w Blox.pl moimi autorskimi portalami artystycznymi (Poezja, Stefania Pruszyńska oraz ArtGrafPoeFoto) sięgały ponad 11 mln (ponad jedenaście milionów). Gazeta Autorska IMPRESJee zajmowała 1. miejsce w rankingu na TOP 1000 Blox.pl w kategorii: Media i także bardzo często 1. miejsce w kategorii: Prasa i Media. (W aktualnym wydaniu pod obecnym adresem ma zwielokrotnione zainteresowanie czytelnicze).
Platforma Blox.pl po pewnym czasie stawała się coraz bardziej niepewnym portem dla gazety. W pewnym momencie, po latach rozkwitu różnych platform, na których miliony osób zakładały i prowadziły swoje portale blogowe – wydawcy tych platform, jeden po drugim, zaczęli je zamykać, co potwierdziło moje intuicyjne scenariusze, pokrywające się z oceną mojego doradcy, logistyka, autora fotografii i 2. administratora. Spodziewając się, że Blox.pl ulegnie tej tendencji, wyprzedzając swoimi działaniami nieuchronny finał, założyłam z jego wsparciem tutejszy portal IMPRESJee.pl w WordPress – z własną niezależną domeną i wynajęłam serwer.
Nagroda w ogólnopolskim plebiscycie dla Redakcji IMPRESJee.pl. Miło zaskoczyły mnie „Dziennikarskie Koziołki 2017” przyznane przez Wielkopolski Oddział Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej. Redagowałam w tym czasie oba media, przenosząc już niektóre publikacje z Gazety Autorskiej IMPRESJee do tutejszego portalu. Intuicja z logiką zaprzęgnięte do oceny sytuacji jednoznacznie wskazywały ten kierunek jako docelowy.
Gdy tyle lat pracy jest górą materiałów do przeniesienia pod nowy adres… To była mimo intuicyjnych scenariuszy sytuacja niezwyczajna dla mnie jako wydawcy, redaktor naczelnej, wszechstronnej realizatorki gazety i jej autorki. W 2019 r., po 13 latach redagowania i wydawania przeze mnie mojej gazety autorskiej na Blox.pl, wydawca tej platformy Agora SA wypowiedział umowę. Wypowiedzenie w terminie miesiąca przed zamknięciem platformy było zgodne z postanowieniami zawartej przeze mnie umowy z Agorą SA. Trzeba też dodać, że wszyscy użytkownicy-właściciele witryn założonych na tej platformie mieli status wydawców. Jednakże, w odróżnieniu od zwykłych użytkowników, będąc wydawcą tytułu prasowego (zarejestrowanego), a także posiadanych i redagowanych przeze mnie na platformie kilkunastu innych witryn tematycznych, w tym również 2 własnych autorskich artystycznych, bynajmniej nie miałam łatwego zadania przed sobą. Mimo że Agora SA przygotowała materiały z witryny gazety i pozostałych witryn – w plikach do przeniesienia oraz instrukcje.
Niestety, automatyczne przeniesienie materiałów mojej gazety z platformy Blox.pl do zasobów tutejszego portalu niespodziewanie okazało się niemożliwe. Skupiłam się na samej Gazecie Autorskiej i jej zasobach, rezygnując z odtworzenia pozostałych kilkunastu witryn. I tak pozostał mi mrówczy trud ręcznego mozolenia się z górą publikacji z 13 lat. Nawet wybrana część tych publikacji to nie lada wyzwanie, wymagające po raz drugi czasochłonnych czynności, oprócz pracy bieżącej, i kosztem pracy twórczej czy potrzebnej do przygotowania jej do wydania w publikacjach książkowych.
Jednakże pozostawienie zarchiwizowanych materiałów gazety z zamkniętej platformy li tylko na nośniku pamięci byłoby równoznaczne ze zniknięciem tych treści z publicznej przestrzeni Internetu i znaczyłoby dla mnie zlekceważenie przez siebie samą własnej wieloletniej ogromnej pracy.
Niezwykle istotny jest zaś fakt, że brak tych publikacji w Internecie – zwłaszcza tych, które stały się źródłem treści cytowanych przez autorów różnych publikacji (książkowych czy w czasopismach) bądź materiałami nabytymi jako przedruki ode mnie z mojej gazety przez inne redakcje i opublikowanymi w prowadzonych przez nie mediach – znaczyłby nieistnienie w przestrzeni publicznej podstawy tych cytatów i przedruków, czyli materiałów źródłowych.
Czytelnicy szukający mojej gazety pod pierwszym jej adresem trafiali tutaj… Agora SA po zamknięciu platformy Blox.pl ponad 3 lata zapewniała poszukującym mojej gazety przekierowanie z poprzedniego jej adresu pod tutejszy nowy adres. Tak więc nietrudno było niejednemu z Państwa znaleźć źródło: Gazetę Autorską IMPRESJee.pl.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
Polityka prywatności
Adres tutejszego portalu: http://www.impresjee.pl
jest adresem Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
Wydawca i Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl informuje, że nie zbiera żadnych informacji o Pani/Panu, wyłączone jest komentowanie gazety. Z Redakcją może się Pani/Pan kontaktować drogą korespondencyjną pod adresami poczty elektronicznej podanymi wyżej – w stopce redakcyjnej lub słać listy tradycyjną pocztą na wskazany adres.
Osadzone treści z innych witryn
Osadzone treści z innych witryn (np. nagrania filmowe) zachowują się tak, jakby Pani odwiedziła/ Pan odwiedził jako użytkownik bezpośrednio konkretną (inną) witrynę.
Witryny te mogą zbierać informacje o Pani/Panu, używać ciasteczek, dołączać dodatkowe, zewnętrzne systemy śledzenia i monitorować Pani/Pana interakcje z osadzonym materiałem, włączając w to śledzenie Pani/Pana interakcji z osadzonym materiałem, jeśli Pani/Pan posiada konto i jest zalogowana/zalogowany w którejś z nich. Wybór opcji udzielenia zgody tym witrynom (akceptacji zasad podawanych w ikonach tych witryn) zależy wyłącznie od Pani/Pana decyzji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒
Najnowsza aktualizacja treści: 7.07.2024 r.