Cenił zwięzłość myśli, logikę i prostotę, a mając dar przenikliwości i skłonność do demistyfikacji poglądów czy utartych mniemań, drążenia sytuacji paradoksalnych, rozbrajania z ukrytym uśmiechem pojęć i pojmowania − sięgał po krótkie formy aforystyczne i nierzadko poetycki język obrazowania.
Tadeusz Kotarbiński. Wybitny polski filozof, logik, etyk, twórca prakseologii, etyki niezależnej i doktryny reizmu pozostawił również w swojej spuściźnie aforyzmy i poezję. Przystawał nad ludzkimi dylematami, kondycją człowieczeństwa i intelektualną jako wyzwaniami dla wielu dziedzin nauki i wezwaniem do dialogu. Tym celom poświęcił swoją działalność naukową, do której wniósł własne teorie i doktryny. Natomiast wezwanie do dialogu opieczętował licznymi publikacjami książkowymi, zarówno naukowymi, jak i literackimi, umożliwiającymi czytelnikom przyjęcie ról aktywnych wobec przekazanych w nich treści.
Stylista z empatią. Niewątpliwie Tadeusz Kotarbiński przyciągał, zaskakiwał przemyśleniami, dociekliwością i szczególną wrażliwością i delikatnością. Już w słowie odautorskim do Medytacji o życiu godziwym pisze niejako pozaosobowo: Istnieje wielka rzesza osób rozmyślających o życiu godziwym, po czym w dalszej treści podaje: Do ogółu współczłonków tej gromady zwracają się słowa zawartych w niniejszym zbiorku roztrząsań. Ileż w samych tych wypowiedzeniach subtelności, świadomego unikania nachalnego mentorstwa, owego: Ja, Autor i określenia: refleksji czy dociekań, które woli nazwać: rozstrząsaniami. A akcentuje tę intencję stylistyka kolejnych zdań: To i owo płynie z wyraźnego przeświadczenia, bynajmniej nie wszystko. Postawa mówiącego bliższa jest funkcji poszukiwania prawd niż funkcji głoszenia twierdzeń uzyskanych. Żeby o sobie napisać: postawa mówiącego! O sobie, który jako autor na 179 stronach wytacza wielowątkowe rozważania o tym, co uniwersalne w egzystencji ludzkiej, a frapuje każdego człowieka, stawia mu pytania, umożliwia wybory postaw, nasuwa wątpliwości, skazuje na niepewność, rozdarcie, nakazuje poszukiwanie wyjścia, wymaga decyzji, wskazuje wzorce, skupia na refleksji nad celem dążeń i sztuką godziwego życia.
Demistyfikator. Prowadząc swoje rozważania nad dylematami, które wymagają od każdego rozstrzygnięć, wskazuje T. Kotarbiński na rozpoznane przez niego liczne defekty w komunikacji międzyludzkiej, braki informacyjne czy błędne formuły, które ad hoc ma zwyczaj wykuwać praktyka w komentowaniu ogólnej natury zjawisk. Wymownym przykładem obiegowej maksymy, tworzącej przygnębiający i nieprawdziwy stereotyp specjalisty, jest choćby nagminnie z ust do ust przekazywana: ograniczenie tworzy mistrza.
Cenił zwięzłość myśli, logikę i prostotę, a mając dar przenikliwości i skłonność do demistyfikacji poglądów czy utartych mniemań, drążenia sytuacji paradoksalnych, rozbrajania z ukrytym uśmiechem pojęć i pojmowania − sięgał po krótkie formy aforystyczne i nierzadko poetycki język obrazowania.
Wybrane aforyzmy Tadeusza Kotarbińskiego
Światło, które oślepia, gorsze jest od ciemności.
Przeszłość zachowana w pamięci jest częścią teraźniejszości.
Filozofia przystosowana do chwili staje się chwilozofią.
Kapitalizm – roślinność jak w lesie, socjalizm – roślinność jak w ogrodzie.
Rozum w pełni rozkwita pod strażą wolności, wolność rozkwita w pełni pod strażą rozumu.
Lepiej nic nie mówić niż mówić o niczym.
Zwierzęta nie mają rozumu, lecz tylko człowiek może być głupcem.
Czy mogą budzić płomień myśli dociekliwej nauczyciele, którzy oglądają się na prawo i na lewo, zanim powiedzą coś z własnego przekonania?
Trzeba się kształcić tak, by się stać zajmującym towarzyszem dla siebie samego.
Sceptyk jest to myśliciel stanowczo przekonany o niepewności wszelkich przekonań.
Anarchia – każdy jest suwerenny, demokracja – nikt nie jest suwerenny, monarchia – jeden jest suwerenny.
Nudzić się może tylko ten, kto sam jest nudny.
Przyjaciele na ogół pomagają żyć i przeszkadzają pracować.
Ten tylko odczuwa pustkę w życiu, kto ma pustkę w sobie.
Sen jest to skracanie sobie życia w tym celu, aby je wydłużyć.
Na półkach z dziełami Tadeusza Kotarbińskiego królują najpierw publikacje naukowe, takie jak: Szkice praktyczne. Zagadnienia z filozofii czynu (1913), Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk (1929), Kurs logiki dla prawników (1951), Traktat o dobrej robocie (1955), Sprawność i błąd (1956), Wykłady z dziejów logiki (1957), Medytacje o życiu godziwym (1966), Abecadło praktyczności (1972), Myśli o ludziach i ludzkich sprawach (1986), Żyć zacnie (1989).
A z czysto literackich są to tomy poetyckie: Wesołe smutki (1956), Rytmy i rymy (1970), Wiązanki (1973), Poezje wybrane (1984) i zbiór błyskotliwych mądrości: Aforyzmy i myśli. Od 1990 roku są wydawane Dzieła wszystkie (t. 1–3 1990, t. 4 1995) Tadeusza Kotarbińskiego.
Stefania Pruszyńska
Źródła:
Tadeusz Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1966
Tadeusz Kotarbiński Aforyzmy i myśli, Seria: Biblioteczka Aforystów, PIW, Warszawa 1986
Encyklopedia PWN
Na fot.: Tadeusz Kotarbiński
Źródło fot.: Uniwersytet Łódzki, Biuro Prasowe