Monika Mych − solistka Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu do Barcelony wyjeżdża na początku października. Przed nią miesiąc ciężkiej pracy nad rolą Roksany. Na barcelońskiej scenie wystąpi 7 oraz 11 listopada. Podczas pracy nad spektaklem „Król Roger” spotkają się znani artyści z całego świata. Polskie sceny reprezentować będzie m.in. Jadwiga Rappé, Aleksander Teliga czy Pavlo Tolstoy.
– Na pytanie, jaka jest moja wymarzona rola, zawsze odpowiadałam – Roksana z „Króla Rogera” Szymanowskiego. W Warszawie „Króla Rogera”oglądałam osiem razy, za każdym razem zachwycając się innym elementem spektaklu! Ta partia to spełnienie moich marzeń – opowiada Monika Mych.
Wszystko zaczęło się od przesłuchań, które dotyczyły występów w Stanach Zjednoczonych.
– Poziom był bardzo wysoki, spotkałam wtedy solistów – prawdziwe legendy, to było bardzo cenne doświadczenie – mówi M. Mych.
Występom solistów przysłuchiwał się Andrzej Szwed, zajmujący się działalnością impresaryjną. To właśnie on skontaktował się z Moniką Mych w sprawie występów w Barcelonie.
„Król Roger” Szymanowskiego w reżyserii Pountneya jest koprodukcją austriacko-hiszpańską. Spektakl ten był już grany w Bregenz (Austria) na początku sierpnia. Premierowy spektakl na scenie Gran Teatre del Liceu w Barcelonie odbędzie się na początku listopada.
Solistka Teatru Wielkiego do Barcelony wyjeżdża na początku października. Przed nią miesiąc ciężkiej pracy nad rolą Roksany. Na barcelońskiej scenie wystąpi 7 oraz 11 listopada. Podczas pracy nad spektaklem „Król Roger” spotkają się znani artyści z całego świata. Polskie sceny reprezentować będzie m.in. Jadwiga Rappé, Aleksander Teliga czy Pavlo Tolstoy.
– To dla mnie ogromny zaszczyt znaleźć się w gronie tak wspaniałych artystów i móc poznać ich doskonały warsztat wokalny – stwierdza M. Mych.
Monika Mych (sopran). Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, którą ukończyła w 2003 roku, w klasie prof. Bożeny Betley. Podczas studiów brała udział w licznych kursach wokalnych (interpretacja muzyki niemieckiej, angielskiej i muzyki Rossiniowskiej) oraz w przedstawieniach oper: „Jaś i Małgosia” – E. Huperdinck’a w Kielcach i „Don Giovanni” w Teatrze Małym w Warszawie.
Występowała na koncertach poświęconych twórczości R. Straussa, W. Żeleńskiego, F. Nowowiejskiego, J. Brahmsa, F. Schuberta oraz G. Verdiego. Ma w repertuarze liczne pieśni i arie od Haendla do Pucciniego oraz kompozytorów polskich (m.in. Różycki, Pankiewicz, Lutosławski, Szymanowski, Nowowiejski, Niewiadomski).
Ma również bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy (Bach, Pergolesi, Haydn, Mozart, Beethoven, Debussy, Orff, Szymanowski, Milhaud).
W czerwcu 2000 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego dokonała światowego prawykonania cyklu pieśni „Sea chronicles” australijskiego kompozytora Paula Stanhope. W tym samym roku wzięła udział w nagraniu płyty z muzyką Franciszka Lessla i Karola Kurpińskiego wydanej przez Acte Prealable nominowanej do Fryderyków 2000. W styczniu 2001 roku odbyła tournée po Chile, m.in. śpiewając recitale w Ameryce Południowej podczas największego festiwalu muzyki klasycznej w Ameryce Południowej „Semanas Musicales” we Frutillar.
W maju tego roku wzięła udział w IX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, w którym zajęła III miejsce (pierwszego nie przyznano), jak również otrzymała nagrodę im. G. Verdiego, nagrodę Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Katowic oraz nagrodę Dyrektora Opery Wrocławskiej. W 2003 roku otrzymała nagrodę specjalną na XXII Międzynarodowym konkursie wokalnym Hans Gabor Belvedere w Wiedniu.
W roku 2002 oraz 2003 występowała na koncertach u boku maestro Wiesława Ochmana. Występuje z recitalami w Polsce i za granicą. Śpiewała m.in. z orkiestrami Filharmonii Narodowej, Białostockiej, Poznańskiej oraz Zabrzańskiej.
Zaraz po ukończeniu studiów zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Poznaniu w koncertowym wykonaniu opery G. Verdiego „Ernani”, w partii Elviry. W styczniu 2004 roku pojawiła się ponownie na deskach tego Teatru w roli Hrabiny w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, a w marcu − w partii Maddaleny, w operze „Andrea Chenier” Umberto Giordano. Od września 2004 roku jest solistką Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W październiku 2005 roku zadebiutowała na deskach Teatru Wielkiego − Opery Narodowej w partii Maddaleny w „Andrea Chenier”.
Do najważniejszych partii operowych w swoim repertuarze zalicza: Elvirę („Ernani”, G. Verdi), Desdemonę („Otello” , G. Verdi), Maddalenę („Andrea Chenier”, U. Giordano), Hrabinę („Wesele Figara”, W. A. Mozart), Paminę i I Damę („Czarodziejski flet” − W. A. Mozart), Fiordiligi („Cosi fan tutte” − W. A. Mozart), Tatianę („Eugeniusz Oniegin”, P. Czajkowski), Agatę („Wolny Strzelec”, C. M. von Weber), Marie Antoine i Marie Marianne („Ça ira”, R. Waters).
(azd)
Fot., inf.: Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu