W Teatrze Wielkim w Poznaniu w ramach trwającego od 5 do 27 kwietnia Festiwalu Hoffmannowskiego przygotowano na 20 kwietnia br. program nadzwyczajnego koncertu symfonicznego chóru i orkiestry Teatru Wielkiego pod dyrekcją Eraldo Salmierego, na który złożyły się dwa dzieła Johannesa Brahmsa: Koncert skrzypcowy D-Dur op. 77 oraz Niemieckie Requiem.
Koncert skrzypcowy D-dur op. 77, skomponował Brahms w 1878 roku. Premiera tego dzieła odbyła się 1 stycznia 1879 r. na scenie lipskiego Gewandhausu. Jako solista wystąpił wirtuoz skrzypiec Józef Joachim, dla którego Brahms stworzył ten koncert, składający się z trzech części: Allegro non tropo (z rozbudowaną partią solo oboju), Adagio i Allegro giocoso, ma non tropo vivace.
O tym dziele Brahmsa pisano koncert przeciw skrzypcom albo nazywano go utworem fortepianowym granym na skrzypcach. Co ciekawe, lecz wytrawnym melomanom znane − koncert ten to w istocie sposobność do mistrzowskiej współgry solisty z orkiestrą, zresztą wymagającej jego dużej dojrzałości artystycznej, umiejętności stopniowania dźwiękami, ich dynamiką i barwą − interpretacji i podkreślenia zróżnicowanych nastrojów − czy to powagi, czy też subtelnego zamyślenia, liryzmu, romantyzmu i poetyckiej aury czy też wreszcie ożywionej żarliwości.
Tym wymogom, jak sama to odebrałam, w dużej mierze sprostał w poznańskim występie Janusz Wawrowski, wykonując koncert z dużym wyczuciem i sprawnością godną zauważenia. Publiczność doceniła skrzypka, serwując mu obfite brawa i dopominając się o bisy (wybrał dwa kaprysy Paganiniego, które jednak niekoniecznie zaliczyłabym do wykonań olśniewających).
Fenomenalne i doprawdy budzące nie tylko mój najszczerszy zachwyt, bo wywołujące niemal odurzenie, okazało się niedzielne wykonanie „Niemieckiego Requiem” Johannesa Brahmsa w poznańskim Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki. A to za sprawą znakomitego Chóru Teatru Wielkiego, orkiestry symfonicznej pod dyrekcją Eraldo Salmierego i solistów: Agnieszki Piass (sopran) oraz Jarosława Breka (bas).
To najbardziej zachwycające dzieło religijnej muzyki żałobnej, odrębne od klasycznego katolickiego pięcioczęściowego requiem czy protestanckiego, nie ma cech utworu mszalnego − jest skoncentrowane na płaczących po swoich bliskich zmarłych. Pogrążeni w żałobnej zadumie łakną pociechy, utulenia w żalu, nadziei i wiary. I te wartości ludzkiego przeżywania muzycznie i treściowo zapewnił genialny Brahms − to dzieło zaliczane jest do największych i najważniejszych jego dokonań kompozytorskich. Muzyka Niemieckiego Requiem jest niezwykła, pełna uniesień i dla odmiany − łagodności, harmonii, kunsztu symetrycznych elementów.
Publiczność odebrała piękno muzyczne Niemieckiego Requiem z tak wielkim uznaniem dla jego kreatorów − wykonawców, że bardzo długo nie przerywała burzy oklasków. Ku mojej satysfakcji, jako że rzeczywiście sama uznałam, iż duchowo zostałam nakarmiona najwyższej klasy interpretacją Brahmsa.
Stefania Golenia Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.