– Nasz festiwal jest okazją do integracji nie tylko lokalnej społeczności, ale też miłośników twórczości Edwarda Stachury z całego kraju. To niezwykły czas obcowania z muzyką, sztuką, tańcem, literaturą i przyrodą odbędzie się pod hasłem ZMIENIAMY GMINĘ RASZYN POEZJĄ.
MIEJSCE SPOTKANIA – 4 Żywioły Falenty Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy
Tym pięknym miejscem, w którym gości nas dyrektor zarządzająca Anna Pakuła, dzięki wielkiej uprzejmości możemy nadal cieszyć się niezwykłym wydarzeniem, jakim jest V Niebieska Tancbuda – Stachuriada. Cieszymy się, że możemy się tam spotkać i zaprosić też naszych Darczyńców.
Jak dotrzeć do tego miejsca? Jadąc od Warszawy, kierujemy się na Janki. Dokładny adres: al. Hrabska 4; 05-090 Raszyn. Najlepiej przyjechać samochodem. Miejsca parkingowe są zapewnione, lecz można tu dotrzeć także transportem publicznym. Pełne darmowe wyżywienie zapewniamy tylko artystom i organizatorom. Jedzenie będzie dostępne do kupienia na miejscu, więc nie ma konieczności przywożenia własnego. W mapach Google znajdą Państwo lokalizację, podając hasło: 4 Żywioły Falenty Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy.
PANEL DYSKUSYJNY „MÓJ STACHURA” – to przestrzeń myśli i słowa, w której rolę prowadzącego przyjmie MAREK GAŁĄZKA.
Proponuję, żeby każdy potencjalny uczestnik Panelu „Mój Stachura” przygotował do trzech ulubionych, najbardziej odpowiadających mu cytatów z twórczości Stachury. I byśmy sobie porozmawiali. Ja byłbym moderatorem, sam zresztą świetnie z tego tematu przygotowany z esejem własnym i krótkim na ten temat i ze swoimi cytatami. Pozdrawiam. Marek Gałązka
Gościem specjalnym Marka Gałązki będzie prof. UW MIROSŁAW PĘCZAK. Do dyskusji Marek Gałązka zaprosił różne osoby ze świata literatury i jeszcze nie wiemy dokładnie, kto się pojawi. Będziemy informować na bieżąco. Prawdopodobnie w panelu wezmą udział pozostali muzycy. Po festiwalu planowana jest drukowana transkrypcja całego panelu.
WARSZTATY MALARSKIE – PLENER – to domena JOANNY KOBRYN
W tym roku na V Niebieskiej Tancbudzie organizujemy także plener malarski i wystawy twórców. Zapraszamy do wzięcia udziału w festiwalu jako Artysta Plastyk i zaprezentowania swoich prac szerszemu gronu! Warunkiem koniecznym jest wykonanie obrazu inspirowanego twórczością Edwarda Stachury. Nie malujemy wizerunku poety, tylko obrazy inspirowane jego twórczością. Zapraszam do składania zgłoszeń do mnie przez wiadomość prywatną lub adres e-mail: krzysztofwisniewski.art.pl@gmail.com Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 20 lipca. W razie jakichkolwiek pytań zapraszam do kontaktu poprzez wiadomość prywatną. Do zobaczenia w Falentach!
WARSZTATY LITERACKIE „KIM JESTEM” – poprowadzi BARBARA REJEK. Zapraszam do tańca w rytm słów i myśli Edwarda Stachury. Tym razem powędrujemy na manowce, filozofując…
Odpowiadając na pytania Edwarda Stachury zawarte w „Fabula rasa” oraz zadając własne pytanie dotyczące naszej egzystencji. Mamy nadzieję, że godzinny czas stedowej refleksji pozwoli uczestnikom na odnalezienie inspiracji literackich i cząstkowe samopoznanie.
Barbara Rejek – pedagog, nauczyciel, autorka wierszy i opowiadań dla dzieci, założycielka DAB-Dolnośląskiej Akademii Balansu, była współredaktorka portalu stachuriada.pl Urodzona w Wodzisławiu Śląskim w 1975 r., zamieszkała we Wrocławiu od 1977 r. Wydane książki jej autorstwa, to: „Boćko”, „Wrocławska Szuflandia”, „Wrocławska Tancbuda”, „Białe buty Margarity”, „Powodzianka”, „Poczekalnia W”. Więcej informacji o autorce można zaczerpnąć: ze strony wydawnictwa Psychoskok, dabakademia.pl.tl i stachuriada.pl.
Podczas warsztatów uczestnicy przypomną sobie niektóre z utworów Edwarda Stachury – artysty-włóczęgi, by następnie w grupie stworzyć własną „Fabula rasa”. Warsztaty są darmowe, mile widziany każdy chętny. Nie trzeba się wcześniej zapisywać. Szczegółowych informacji o warsztatach literackich udzieli Barbara Rejek drogą e-mailową: brejek@yahoo.com
OGŁOSZENIE WYNIKÓW I WYSTĘP LAUREATÓW OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU POETYCKIEGO „INFINITIVUS STACHURY”. Nazwa konkursu i nagrody jest istotna – nawiązuje do wpływu Edwarda Stachury na rozwój języka polskiego, który pisząc, starał się uczynić swój język wiecznym.
Konkurs odbędzie się jeszcze przed festiwalem, a wystąpią na nim sami laureaci. Według regulaminu każdy piszący powinien nadesłać dwa wiersze inspirowane twórczością Edwarda Stachury i jeden dowolny o Raszynie. Nagrody będą przekazywane w formie rzeczowej lub finansowej, zależnie od tego, ile uda nam się zebrać środków finansowych.
Osoby zainteresowane konkursem mogą wysyłać swoje teksty drogą e-mailową: konkurs.niebieskatancbuda@gmail.com. Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie.
WARSZTATY TANECZNE – „ROZTAŃCZONE DUSZE” poprowadzi PATRYCJA GAJEK.
Serdecznie zapraszam wszystkich chętnych na muzyczno-taneczną podróż dookoła świata, bez paszportów, wiz, bagaży i innych zbędnych rzeczy!! Z otwartością i ciekawością na to, co nieodkryte i odmienne. Aby poprzez wspólne tańce zaczerpnięte z różnych kręgów kulturowych mieć okazję na własnej skórze poczuć, jaką rolę pełnią one w umacnianiu poczucia wspólnoty narodowej i budowaniu więzi międzyludzkich. Jak również: zaczerpnąć z energii grupy, doświadczyć terapeutycznego oddziaływania ruchu i muzyki oraz prostej radości z bycia razem. A więc: DO POTAŃCZENIA!!
PS Zgłoszenia na warsztaty taneczne prosimy przesyłać drogą mailową na adres: pati.gajek@onet.eu Czekamy na Ciebie.
Patrycja Gajek o sobie: Zawodowo jestem pedagogiem specjalnym i terapeutą. Rodzinnie – pełnoetatową, samodzielną mamą rezolutnego bystrzaka w spektrum autyzmu. Osobiście – „przyjemnie szaloną” i pełną energii kobietą o niezliczonych pomysłach i pasjach, na których realizację potrzebuję żyć wiecznie!
Jedną z nich, już od najmłodszych lat, był i pozostał TANIEC, który dla mnie stał się formą terapii i synonimem RADOŚCI… Na obecnym etapie mojej drogi mogę już, nie tylko ustami, ale z głębi serca wyśpiewać: „Kocham Cię Życie!!” – w każdym rytmie i tempie, choć najbardziej smakujesz mi w wersji slow, mistyce chwili i świadomej obecności, blisko natury i ważnych osób: Boga, dobrych ludzi i samej siebie…
PRZERWA – OGLĄDANIE WYSTAWY Z PLENERU MALARSKIEGO – PRÓBY DŹWIĘKOWE NA SCENIE.
W czasie prób dźwiękowych, które będą się odbywać w dużym namiocie, zaprosimy Was do oglądania wystawy obrazów powstałych w czasie pleneru malarskiego.
Przerwa stworzy również okazję do swobodnego rozejrzenia się, rozmów. Ponadto będzie też dobrą porą na zasilenie się uczestników wybranym jadłem.
A GDY ZAPANUJE MUZYKA…
JACEK KADIS to artysta dojrzały, piszący, grający i śpiewający od ponad 25 lat. Jego piosenki są prawdziwe i uczciwe, oparte na tym, co zna i przeżywa. Jacek bywa lirykiem – czułym i powściągliwym, satyrykiem – błyskotliwym i złośliwym, moralistą – szczerym i nienachalnym, społecznikiem – świadomym i zaangażowanym. Jest poetą osadzonym czasem wręcz w karkołomnej grze słów, kontrastach i metaforach – i swojskim chłopakiem, nazywającym rzeczy po imieniu.
W repertuarze Jacka Kadisa, obok jego autorskich pieśni i piosenek, znajdują się utwory Jacka Kaczmarskiego, Edwarda Stachury, wiersze Karola Wojtyły, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Agnieszki Osieckiej. Uczestnik i laureat większości konkursów i festiwali piosenki literackiej w Polsce. Z pianistą Michałem Dzikiem nagrał dwie płyty: „W poczekalni” oraz „Piosenka nienapisana”.
Pomysłodawca, koordynator i współorganizator Cyklicznych Spotkań z Twórczością Bardów BARDOGRAJKA – imprezy, która od 2008 roku promuje i propaguje twórczość i twórców szeroko pojętej autorskiej piosenki literackiej.
MAREK GAŁĄZKA – ostatni hipis PRL wśród bardów.
Urodzony 17 lutego 1954 r. w Szczecinie. Rodzice z Warszawy, w której na Marymoncie spędził dzieciństwo do 5. roku życia. Później M. Gałązka wraz z rodziną zamieszkał w garnizonowo-robotniczym (jego ojciec był podoficerem zawodowym) mieście na Pomorzu: Grudziądzu, w którym spędził młodość, skończył LO. W 1968 r. po przejeździe radzieckich czołgów i polskich w reakcji na inwazję CSRS zdecydowanie deklarował się pacyfistą i dołączył do tworzącego się ruchu hipisowskiego w mieście. Ideom Ruchu Pokój – Miłość – Wolność pozostaje wierny do dziś, stąd też nie dziwi jego wybór twórczości Edwarda Stachury.
Uniwersytet im. B.B. („Brigitte Bardot” − tylko zbieżność inicjałów, a faktycznie uczelnia nosiła imię i nazwisko polityka z okresu powojnia, które obowiązywało do 1989 r., natomiast po jego zniesieniu: Uniwersytet Wrocławski), na wydziale filozoficzno-historycznym, pedagogika w zakresie pracy kulturalno-oświatowej (dzisiaj Animacja Kultury), ukończył w 1978 roku we Wrocławiu – Mekce ruchu hipisowskiego w PRL i sztuki niezależnej, wywodzącej się z OFF.
Ostatecznie na scenie, jako twórca, artysta, animator i menedżer kultury zadebiutował w Olecku, mieście, które wybrał po omacku, na ślepo stukając w mapę Polski. Tam rozpoczął pracę zawodową jako instruktor ds. Teatru. Stworzył Teatr AGT, w którym zadebiutował 24 marca 1979 roku (równo 4 miesiące przed śmiercią Edwarda Stachury) – spektaklem do poezji i piosenek E. Stachury pt. „Wędrowanie”. Z tym spektaklem odniósł wiele sukcesów na festiwalach teatralnych w Polsce. W końcu przełamał swoją niechęć do występów publicznych i od tego momentu pojawia się publicznie na scenie, mimo że do tekstów Stachury wykonywał piosenki już od 1972 r.
„Bard” (nie lubi tego określenia, podobnie jak: poezja śpiewana, kraina łagodności, piosenka autorska, aktorska, literacka itp.) jest cenionym gitarzystą, wykonawcą i kompozytorem piosenek do słów Edwarda Stachury i własnych. Autorem wielu artystycznych programów poświęconych temu poecie.
Założyciel Grupy Balladowej „Po drodze” (1980-2000), z którą otrzymał Główną Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki na Festiwalu „Śpiewajmy poezję” Olsztyn 1981 r. Gałązka na swoim koncie ma 7 oficjalnych wydawnictw fonograficznych, w ramach których współpracował m.in. w 2 przedostatnich z Tymonem Tymańskim.
Ostatnio wydał autorską samodzielną płytę pt. „Pistolet w dłoni Ojca”, nagraną z grupą bardzo młodych, zdolnych muzyków, również w formacie winylowym. Zapis ostatnich 2 lat swojego życia. Był twórcą offowych grup teatralnych i reżyserem spektakli, a także autorem muzyki i wykonawcą w spektaklach Teatru Adekwatnego w Warszawie i Teatru Współczesnego w Szczecinie. Przez wiele lat sprawował funkcję dyrektora Festiwalu Przystanek Olecko (1994 – 2007), którego był pomysłodawcą. Jest autorem Europejskich Spotkań Bardów – SOPOT BARDS MEETING 2008 w Operze Leśnej w Sopocie. Ponadto występował we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Luksemburgu, Bułgarii, Węgrzech i na Litwie, a także w Grodnie i Mińsku na Białorusi wraz z dysydenckimi twórcami.
Laureat wielu nagród w dziedzinie kultury przyznanych przez Ministra Kultury i Sztuki m.in.: Animatora Kultury w 2000 r. i Medalu „Gloria Artis” w 2007. Jako doświadczony animator kultury współpracował w latach 2008 –2012 przy budowie nowej Państwowej Galerii Sztuki, w której zrealizował kilka interesujących projektów. Także podjął współpracę przy budowie najnowocześniejszego Domu Kultury w Polsce w Suwałkach, którego później został wicedyrektorem ds. programowo-artystycznych.
Nadal, mimo swojego zjazdu z 66 na 67 Route, jako emerytowany animator kultury, aktywny zawodowo, szczególnie w małych społecznościach lokalnych na północy Polski – Mazurach Garbatych. Nie zaprzestał pracy twórczej w kooperacji z angielskimi przyjaciółmi. Właśnie kończy ostatni program płytowy pt. „Wędrowanie” jako MAREK GAŁĄZKA & (ENG-PL) his TEAM. Piosenki, pieśni na płycie mówią o samotności, wolnym wyborze, wędrowaniu po „pobokach” życia oraz oczekiwaniu na nadejście Mesjasza. Mają egzystencjalny wymiar, inspirowany autorami książek, spektakli i filmów opisujących i umiejscawiających swoją twórczość w tym obszarze życia. Dlatego do dzisiaj muzyka Gałązki ciągle nawiązuje do korzeni Ruchu Flower Power i muzyki psychodelicznej z przełomu lat 60. i 70. Nadal przyświecają mu główne hasła RUCHU: PEACE – LOVE – FREEDOM oraz wzięta ze wszystkich religii świata: WIARA – NADZIEJA – MIŁOŚĆ.
DAWID GĘBALA – na co dzień mieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia filozof, z zawodu fotograf, projektant stron internetowych, copyrighter, nauczyciel. Najchętniej jednak, pisze i komponuje piosenki. Koncertuje zazwyczaj solo, mając ze sobą jedynie gitarę.
Zdobywał laury na wielu konkursach piosenki literackiej i autorskiej. Warto wśród nich wymienić:
⦁ dwukrotnie (2018, 2019) zdobyta nagroda dla najlepszego autora im. Janusza Kondratowicza na festiwalu „Smak”;
⦁ I nagroda na Festiwalu Koniugacje 2021;
⦁ nagroda autorska im Jacka Fałkiewicza 2019, Biłgoraj;
⦁ Grand Prix na festiwalu „Forma” 2018;
⦁ III nagroda na festiwalu OFFPA w Rybniku;
⦁ I nagroda XXVII Festiwalu Piosenki Poetyckiej „Kwiaty na kamieniach” 2018 oraz wiele innych.
Dawid Gębala chętnie sięga do repertuaru klasyki polskiej i zagranicznej piosenki. Jest autorem przekładu piosenek Boba Dylana, Francisa Cabrela.
W 2018 roku komponował muzykę do projektu „BOLESLOVE LEŚMIAN”, która była wykonywana z bandem w ramach festiwalu Jazz New Cooperation w Zamościu.
W 2018 roku rozpoczął pracę nad umuzycznieniem prozy filozoficznej Edwarda Stachury, zawartej w książce „Fabula rasa”. Na podstawie tej książki powstał koncert piosenek, który został określony nowym nurtem piosenki i nazwany „Filozofią śpiewaną”. Dawid Gębala wciąż pracuje nad kolejnymi fragmentami „Fabula rasa”, dokonując jej przekładu na piosenki.
W 2022 roku podjął współpracę z kompozytorką z Wrocławia, pisząc libretto do opery pod tytułem „Las, który przestał śpiewać”.
JAN KONDRAK – absolwent polonistyki w UMCS. Autor, kompozytor i wykonawca piosenek. Tłumacz, publicysta i prozaik. Współzałożyciel Lubelskiej Federacji Bardów. Zdobywca nagród na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, Krajowym Festiwalu Piosenki w Opolu i świnoujskiej FAMIE.
Zrealizował wiele scenariuszy własnych widowisk estradowych, np. „Ogród wiszący – Pieśniarze świata” – spektakl nagrodzony na targach estradowych OSET w Rzeszowie. Teatr Młodzieżowy w Ełku wystawił musical jego autorstwa pt. „Moje włosy”. A na deskach Teatru Centralnego w Lublinie miała miejsce premiera jego widowiska pt. „Pieśń z pieśni”, do którego muzykę skomponował Zbigniew Łapiński.
Publikował w „Kamenie”, „Kulturze Niezależnej” i „Tygodniku Współczesnym”, „Almanachu Prowincjonalnym”, „Akcencie”, a najwięcej w piśmie „Piosenka”. Napisał rozdział monumentalnej pracy zbiorowej „Jan Paweł II do artystów. Artyści do Jana Pawła II”. Osobne rozdziały poświęcono Kondrakowi w książkach o charakterze archiwizacyjno-naukowym, w „Scriptores” i „Świat trzeba przekręcić” oraz w „»Piosenkach prawdziwych« w kulturze PRL-u”.
Wymyślił formułę Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie i czternaście razy go przeprowadził. Wyróżniony Złotym Indeksem na czterdziestolecie Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie za – jak to określono – utworzenie księstwa piosenki literackiej w Lublinie. Koncertował głównie w Polsce. Ale też w Austrii, Irlandii, Francji, Anglii, USA, Bułgarii, Białorusi i Ukrainie.
Wydał następujące fonogramy solowe: „Missa Pagana”, „Tango Tristè”, „Madame I” i „Madame II” ( z tekstami Edwarda Stachury). A także „Kolędy przy gitarze” i pozycje z tekstami własnymi: „Wyzwanie”, „Tym – co pod wiatr”, „Romanse ballady”, „Kto Co”, „Maratończyk”, „Wieczna Wieża”, „Czeska”. Ma w dorobku poemat pt. „Trzynasta trzydzieści”. A z Lubelską Federacją Bardów wydał następujące płyty: „Na żywo w Hadesie”, „Miłość mi wszystko wyjaśniła” (do słów Karola Wojtyły), „Kolędy Żaglowe”, „Lubelska Federacja Bardów Kazimierzowi Grześkowiakowi” (z tekstami Kazimierza Grześkowiaka), „Imperium”, „Tygiel”, „Klechdy Lubelskie”, , „Stachura-Poematy”, „Jubileuszowa”, „Dycha w Trójce”, „Bardziej koncepcyjnie” przygotował album opowiadający historię Świdnika i Lubelszczyzny w piosenkach, co zostało nagrane przez LFB z udziałem licznych gości, a wydane jako płyta DVD pt. „Wysoki Lot”. Wydarzeniom ze stanu wojennego poświęcony jest jego singiel pt. „Pieśń Dzwonu Wolności”.
Brał udział jako śpiewak i kompozytor w przedstawieniu pt. „Album rodzinny” teatru Grupa Chwilowa. We współpracy z Teatrem Starym w Lublinie powstało jego solowe przedstawienie pt. „Sztukmistrz śpiewa”. Grane od 2012 roku. W tym samym teatrze, począwszy od sezonu 2013, śpiewa w spektaklu „Wieczorem”, opartym na poezji Józefa Czechowicza, do którego muzykę skomponował Włodek Pawlik.
Napisał libretto kantaty jazzrockowej „Zakochani w Lublinie” na finał obchodów jubileuszu siedemsetlecia Lublina.
Jego utwory wykonywali: Beata Kozidrak, Urszula, Krzysztof Cugowski, Piotr Cugowski.
„Kondrak śpiewa Stachurę”. Program pod tym tytułem zawiera fragmenty poematu Edwarda Stachury pt. „Missa pagana” i kilkanaście piosenek. Rzecz jest utrzymana w konwencji bardowskiej. W konwencji na głos męski i gitarę. Chronologicznie rzecz ujmując, „Missa pagana” Kondraka była pierwszą w Polsce, całościową wizją muzyczną poematu Stachury. Muzyczna treść koncertu jest kompozytorskim dziełem Jana Kondraka, wymyślonym na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Uzupełniony kilkoma kompozycjami Piotra Mikołajczaka. Materiał jest dziś wydany na płycie, choć kiedyś był znany w wersji kasetowej edycję, ciesząc się wielkim powodzeniem u publiczności. Miał nawet swój afisz w warszawskim Teatrze Stara Prochownia i był stałym punktem programu wszystkich bez wyjątku stachuriad, a tych było wiele i miały masową publiczność.
JACEK SOKOŁOWSKI. Z wykształcenia anglista, z zamiłowania muzyk, kompozytor, autor tekstów. Od ponad trzydziestu lat aktywny w szeroko pojętym świecie sztuki.
Aktywny członek zespołów: SKTC, Akustyczne Historie, „Bright Side. Obecnie skupiający się na występach solowych opartych o teksty własne, Edwarda Stachury oraz innych autorów. Jacek wykonuje wyłączne piosenki do własnej muzyki.
W tym roku ukazała się najnowsza płyta zespołu Akustyczne Historie „Projekt Stachura”, z której z pewnością usłyszymy kilka piosenek.
RASZYNIANKA ŚPIEWA STACHURĘ – MARIA MAGDALENA STENCEL. Mieszkanka Raszyna tak oto pisze o sobie: Niby nie tak wyjątkowe imię, ale podobno piękne. Śpiewam zawsze z całego serca lub z całego smutku i wzruszenia.
Mimo że mam dopiero 16 lat, sukcesywnie staję się profesjonalną wokalistką, a jednocześnie tworzę własne teksty i muzykę. W śpiewaniu i występach liczy się dla mnie tylko radość – moja i ludzi, z mojego głosu i pięknej muzyki, bo do innej nie śpiewam. A przecież każda muzyka jest piękna.
OGNISKO W 4 ŻYWIOŁACH FALENTY
Zapraszamy wszystkich śpiewających i z gitarami do wspólnego ogniska. Jest to cudowny czas, gdy możemy już po oficjalnej części imprezy posiedzieć przy wspólnym ognisku i pośpiewać aż po świt. Możemy wtedy na spokojnie porozmawiać i poznać się bliżej. Serdecznie zapraszamy.
NA SPACER PRZYRODNICZY ZAPRASZA WOJCIECH ROGOWSKI
W niedzielę o 5 rano, po festiwalowym ognisku, proponujemy spacer przyrodniczy wokół niezwykle pięknego i malowniczego Rezerwatu Przyrody Stawów Raszyńskich.
Organizatorem festiwalu jest KRZYSZTOF WIŚNIEWSKI, redaktor naczelny STACHURIADA.PL
Poeta, publicysta, propagator poezji, archiwista, twórca filmów dokumentalnych i teledysków.
Urodzony 2 kwietnia 1978 r. w Szubinie w woj. kujawsko-pomorskim. Absolwent Wszechnicy Polskiej na kierunku Finanse i rachunkowość. Debiutował na początku 2001 r. we wspólnie wydanym tomiku z Wincentym „Witkiem” Różańskim „Posrebrzane pola słów” (Poznań 2001; Warszawa 2008). Znalazło się w nim 11 wierszy Krzysztofa Wiśniewskiego. Wkrótce zaczął gromadzić wszelkie materiały o życiu i twórczości poety. Publikował o nim artykuły w „Merkuriuszu Poznańskim”, a w latach 2011 – 2015 był głównym redaktorem strony internetowej poznańskiego twórcy: www.wincentyrozanski.art.pl.
Od połowy 2017 roku jest redaktorem naczelnym strony www.stachuriada.pl poświęconej życiu i twórczości Edwarda Stachury. Organizuje stachuriady jemu dedykowane pod nazwą: Zimowa Stachuriada – Siekierezada (od 2018), Niebieska Tancbuda (z Barbarą Rejek od 2019).
W 2012 r. wydał już własny zbiór 25 wierszy zatytułowany „Spotkania z ciszą”. Publikował swoje wiersze w prasie katolickiej oraz w „Protokole Kulturalnym” i „Karanie”. W latach 2001 – 2006 należał do Klubu Literackiego w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu, obecnie pod nazwą Klub Literacki „Dąbrówka”. W maju 2006 r. wystąpił dla Telewizji Kablowej Winogrady w Poznaniu w programie „Wierszokleci i poeci”.
W 2019 roku otrzymał Nagrodę Związku Literatów Polskich Oddział w Poznaniu za promowanie i popularyzację twórczości poetów związanych z Poznaniem i Wielkopolską.
Pierwszy swój film nakręcił w 2010 roku. Film był dedykowany jego zmarłemu ojcu Tadeuszowi. Przez ostatnie 10 lat nakręcił w sumie ponad 50 filmów dokumentalnych, a w tym kilka teledysków. Były to produkcje między innymi dla: Anny Chodakowskiej, Romana Ziemlańskiego, Wydawnictwa „Iskry”, Poznańskiego Oddziału Związku Literatów Polskich, Mosińskiego Chóru Kościelnego pw. św. Cecylii, Apolinarego Polka, Wędrownego Przeglądu Piosenki „Polana”, Lasu Bemowskiego w Warszawie, praCoVni Piosenki, Traperskiej Wytwórni Filmowej, Urzędu Miasta Mosina, Grupy Rekonstrukcyjnej „Zawiszacy”, Teatru Tańca NTF Małgorzaty Matuszewskiej, Festiwalu im. Jonasza Kofty, Sławomira Zygmunta i wiele filmów w archiwach strony Stachuriada.pl o życiu i twórczości Wincentego Różańskiego i Edwarda Stachury.
Od grudnia 2020 roku wspólnie z Karolem Samselem, poetą, literaturoznawcą, filozofem, doktorem habilitowanym nauk humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego, tworzy serię odcinków zatytułowaną „Rytmy pracy twórczej”. Do tej pory 7 odcinków zostało opublikowanych na kanale YouTube.
Gazeta Autorska IMPRESJee.pl jest patronem medialnym V NIEBIESKIEJ TANCBUDY – STACHURIADY. Festiwalu Twórczości Edwarda Stachury
Źródło materiałów: Organizator – Krzysztof Wiśniewski, Stachuriada.pl
Komentarze pod fotografiami i oprac.: Redakcja Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
W winiecie publikacji została zamieszczona fot. portretu Edwarda Stachury, którego autorką jest Katarzyna Zachtej