W Muzeum Narodowym w Poznaniu od 21 marca do 6 czerwca 2010 jest dostępna dla publiczności ekspozycja pt. „Chełmoński, Chmielowski, Witkiewicz. Pracownia w Hotelu Europejskim w Warszawie (1874-1883)”. Ekspozycja ta zakłada rekonstrukcję szczególnego momentu w sztuce polskiej. Wyznaczyła go działalność malarzy skupionych w Pracowni w Hotelu Europejskim w Warszawie, gdzie między jesienią 1874 roku a końcem 1875 roku mieszkali i malowali Józef Chełmoński, Adam Chmielowski i Stanisław Witkiewicz, do 1877 dwaj ostatni z wymienionych, zaś do 1883 r. – Stanisław Witkiewicz.
Powołana w Pracowni wspólnota osobowości i talentów: jednego z najwybitniejszych malarzy polskich o niespotykanej bujności malarskiego gestu Józefa Chełmońskiego z Adamem Chmielowskim, później świętym Bratem Albertem, artystą o nie do końca możliwej do opisania sile oddziaływania, i Stanisławem Witkiewiczem, żarliwym agnostykiem, wtenczas tylko malarzem, a niedługo najwybitniejszym krytykiem sztuki tamtej epoki, zaowocowała powstaniem obrazów stanowiących kanon polskiej sztuki, takich jak np.: „Babie lato” Chełmońskiego, „Ogród miłości” Chmielowskiego czy „Orka” Witkiewicza. Intelektualna i artystyczna atmosfera Pracowni oddziałała także na artystyczną Warszawę tego czasu. Bywali tam i czerpali inspiracje między innymi: młody Henryk Sienkiewicz, który po kilkunastu latach stworzył literacki portret Pracowni w noweli „Ta trzecia”, oraz Helena Modrzejewska, w pełni swego scenicznego sukcesu.
Poświęcona dziejom Pracowni wystawa składa się z trzech wzajemnie powiązanych części. Jej część najważniejszą stanowić będzie ekspozycja obrazów namalowanych w Pracowni, wraz z dziełami zaginionymi, pokazywanymi na wystawie w postaci wielkoformatowych wydruków. Znajdą się tu obrazy znane z galerii największych polskich muzeów, a także prace z kolekcji prywatnych, również zagranicznych, dotąd nie pokazywane w Polsce, czasami uznane za zaginione. Ponad czterdzieści obrazów współtworzących malarską historię Pracowni, stanie się materiałem dla narracji poświęconych kategoriom artystycznego warsztatu, malarskiego stylu, ekspresji osobowości twórczych, wzajemnych wpływów i odrębności, temu wszystkiemu, co mieści się pomiędzy artystycznym indywidualizmem a wspólnotą tworzenia.
Tak skonstruowaną część centralną poprzedzi Prolog ukazujący najbliższą obrazową tradycję dla dzieł powstałych w Warszawie: ku dziełom Pracowni prowadzić będą wybrane obrazy z wczesnej, związanej z Monachium twórczości malarzy, a także kompozycje Juliusza Kossaka, Józefa Brandta, Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Przede wszystkim zaś obrazy Maksymiliana Gierymskiego, z którego malarstwem w szczególny sposób skonfrontowano twórczość malarzy z Europejskiego. Epilog – ostatnia część wystawy – złożony będzie z dzieł powstałych z inspiracji obrazami Pracowni. Znajdą się tu płótna takich wybitnych twórców, jak m. in.: Jacek Malczewski, Władysław Podkowiński, Kazimierz Sichulski, pokazujące atrakcyjność dzieł z Europejskiego dla następnych pokoleń, pozwalające jednocześnie zobaczyć młodopolskie dzieła w nowych, dotąd nie powoływanych perspektywach. Twórcze, międzypokoleniowe związki, najsilniej na wystawie uwidoczni relacja pomiędzy wielką „Czwórką” Chełmońskiego, uznawaną za szczytowe osiągnięcie realizmu a otwierającym polski symbolizm „Szałem uniesień” Podkowińskiego. Niezwykłą okazją dla poznańskiej publiczności będzie możliwość zobaczenia tego ostatniego dzieła–jednego z najsłynniejszych w ostatniej dekadzie XIX wieku polskich obrazów.
Pracownia w Hotelu Europejskim w Warszawie nie była przedmiotem odrębnych badań. Z tego powodu w towarzyszącym wystawie wydawnictwie znajdzie się, obok eseju wstępnego, obszerna część dokumentacyjna, która obejmie: katalog dzieł powstałych w Pracowni, antologię warszawskiej krytyki artystycznej lat 70. i początku 80. oraz pełne zestawienie wspomnień o Pracowni. Wystawie towarzyszyć będzie atrakcyjny program edukacyjny, związany z kilkoma zagadnieniami: warsztatu malarza II połowy XIX w., mitologii Artysty i Pracowni, problematyki Realizmu i Symbolizmu w polskiej sztuce XIX w. oraz problemów związanych z kategorią artystycznych wpływów. Program edukacyjny dla rodzin zakłada zorganizowanie cyklu warsztatów plastycznych dla dzieci „W malarskiej pracowni”, a także przygotowanie książeczki – przewodnika „Cztery pory roku”. Dla dorosłych przewidziane są „Niedzielne spotkania na wystawie”, prowadzone przez ekspertów z dziedziny historii sztuki, oraz cykl kuratorskich oprowadzeń po wystawie. Kuratorem tej wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu jest Maria Gołąb, a aranżerem plastycznym – Andrzej Okińczyc.
Aleksandra Sobocińska, rzecznik prasowy Muzeum Narodowego w Poznaniu
Na fot.: Obraz „Babie Lato”, Józef Chełmoński
Fot.: Muzeum Narodowe w Poznaniu
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.