Uznanie jury zdobyły koncepcja i projekt opery Stanisława Moniuszki „Straszny dwór” autorstwa włoskiej reżyserki Ilarii Lanzino i niemieckiego scenografa Leifa-Erika Heinego. Werdykt 11. edycji międzynarodowego konkursu reżyserii operowej ogłoszono 19 stycznia w Teatrze Wielkim w Poznaniu − tegorocznej siedzibie European Opera-directing Prize.
Tandem artystyczny Ilaria Lanzino i Leif-Erik Heine stworzył novum na temat konkursowy, którym był „Straszny dwór”. Z informacji przekazanych ad hoc w trakcie spotkania w foyer Teatru Wielkiego wynika, że ta wersja dzieła Stanisława Moniuszki scala elementy odwołujące się do klasyki i współczesnego obrazowania z subiektywną interpretacją Włoszki, mającą wiele wspólnego z manifestem.
Premiera tego spektaklu ma się odbyć 15 stycznia 2021 roku, jak zapowiedziała ze sceny poznańskiej opery podczas prezentacji laureatów tuż przed wieczornym spektaklem „Czarodziejskiego fletu” Renata Borowska-Juszczyńska, dyr. Teatru Wielkiego w Poznaniu i przewodnicząca jury 11. edycji EOP, która dzieląc się także z publicznością wrażeniami z przebiegu konkursu, tak oto mówiła o laureatce:
To, co zrobiła Ilaria, zaimponowało nam wszystkim − już w półfinale. Przekonaliśmy się, że mamy do czynienia z absolutnie szczególną osobowością: Ilaria zna »Straszny dwór« na pamięć. Ona ma taką świadomość tej kompozycji, której by się nie powstydził żaden Polak. W finale rozwinęła swój pomysł – to była w pełni perfekcyjna prezentacja jej własnej koncepcji. Zauroczyła również solistów swoim sposobem pracy. Zna treści, muzykę, nuciła, porywała za sobą śpiewaków.
Swoje wystąpienie Renata Borowska-Juszczyńska zakończyła zaś prośbą do wszystkich zgromadzonych o uczczenie minutą ciszy pamięci nagle zmarłego Lecha Raczaka − wybitnej postaci w świecie kultury, dramatopisarza, zaangażowanego w działania Teatru Ósmego Dnia i późniejsze festiwalu Malta, któremu poświęcił 20 lat pracy jako dyrektor artystyczny i współpracujący z wieloma instytucjami, artystami, w tym także z poznańskim Teatrem Wielkim.
European Opera-directing Prize jest organizowany od 22 lat z myślą o młodych utalentowanych reżyserach operowych. Promowaniu wybitnych, a nie znanych jeszcze patronują organizatorzy konkursu: stowarzyszenie filantropów Camerata Nuova i stowarzyszenie Opera Europa, które skupia prawie 200 teatrów o profilu operowym z całego świata, najwięcej z Europy. Kolejne edycje odbywają się co dwa lata, a w każdej z nich uczestników rywalizacji o zwycięstwo ocenia jury w innym składzie. Do grona jurorów są zapraszane wybitne postacie reżyserii i sztuki operowej oraz przedstawiciele teatrów operowych. Dla zwycięzców konkurs ten jest nie tylko nobilitacją, bowiem otwiera im przede wszystkim drogi twórcze i do realizacji na wielu scenach. Przedsięwzięciu konkursowemu sprzyjają swoją działalnością mecenasi: Armin i Marja Kretschmarowie.
W tym roku gospodarzem konkursu był Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W jury, któremu przewodniczyła dyrektor tej sceny – Renata Borowska-Juszczyńska, zasiedli: reżyser David Pountney, Carolin Wielpütz – dyrektor artystyczna ds. opery w Bonn, Ulrich Lenz – dramaturg berlińskiej Komische Oper. Gremium to oceniało 66 koncepcji wystawienia „Strasznego dworu”, zgłoszonych niemal z całego świata, w tym także z odległych kulturowo krajów, jak np. Japonia, Tajwan, Kazachstan. Do półfinału jurorzy wybrali 9 koncepcji i zdecydowali, że w finale będą rywalizowały o główny laur już tylko 3 z tych prezentacji.
Poznański Teatr Wielki jest otwarty na utalentowanych młodych, wspiera twórczych i włącza ich realizacje do repertuaru. Publiczność tej sceny miała okazję poznać już chociażby spektakle Karoliny Sofulak, Margo Zālīte czy Gerarda Jonesa.
Jak już wiadomo po ogłoszeniu głównego lauru EOP 2020 i zapowiedzi przyszłorocznej premiery „Strasznego dworu”, swój twórczy odczyt polskiej opery i sztukę reżyserii odsłoni w Poznaniu Ilaria Lanzino, dołączając do grona śmiałych realizatorów młodego pokolenia, przejawiających żywe zainteresowanie kulturą nie tylko rodzimą − przekraczających swoimi pasjami, ideami i wyobraźnią wszelkie granice.
Stefania Pruszyńska
Fot. 1, 6 i 7: Stefania Pruszyńska
Fot. 2, 3, 4, 5: Michał Leśkiewicz
Na fot. 1: Laureaci, jurorzy i mecenasi 11. edycji EOP − (od lewej): Armin Kretschmar, Leif-Erik Heine, Ilaria Lanzino, Renata Borowska-Juszczyńska, David Pountney, Marja Kretschmar; (od prawej): Carolin Wielpütz i (na drugim planie) Ulrich Lenz
Na fot. 2: (na pierwszym planie): Gabriel Chmura
Na fot. 7: Ilaria Lanzino
Fot. autorstwa Michała Leśkiewicza nadesłał Piotr Tkacz z Biura Prasowego Teatru Wielkiego w Poznaniu
(Publikacja zaktualizowana).
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.