„Czy można być obiektywnym wobec boga muzyki… zakochałem się” – mówił Grzegorz Kupczyk w swojej krótkiej przedmowie do występu z Januszem Musielakiem, wspominając Niemena z koncertu w 1976 roku. „Nie chciałbym mieć pomnika, znając choć i niewinne intencje gołębi” – powiedział Niemen w jednym z wywiadów. Pamięć Czesława Niemena w Poznaniu, świętowaliśmy 15 lutego, w przeddzień jego 71. urodzin podczas koncertu w Blue Note. Wielu mogło pomarzyć o miejscu siedzącym.
W tym koncercie, mającym stanowić kolejny prezent dla Jubilata, wystąpili tym razem: Jarosław Królikowski, Grzegorz Kupczyk − Janusz Musielak, Piotr Kuźniak, zespół Black Night, zespół Simple Blue, Ewelina Rajchel − Piotr Kałużny, Combo Kuby Królikowskiego, Terri Fajfer − Krzysztof Powalisz.
Muzyka mistrza i jego utwory zyskały od nowa sympatię publiczności. Nic dziwnego, bowiem nigdy dość tego, co jest źródłem głębokiej refleksji, emocjonalnej podniety, ciekawej muzyki i zaangażowanego wykonawstwa. Przypomnienie utworów znanych dojrzałym pokoleniom, choćby takich, jak: „Dziś, gdy Ciebie mi brak”, „Pod papugami”, „Sukces”, „Bo czas jak rzeka”… i wielu innych – rozgrzewało atmosferę w klubie Blue Note, nawet zachęcało do śpiewu wraz z występującymi.
Wspomniany został w muzycznie wątek biograficzny Niemena związany z Marleną Dietrich (w Blue Note − Terry Fajfer i akompaniujący jej na fortepianie Krzysztof Powalisz). Otóż, w 1964 roku wielka Marlena Dietrich podczas swojego występu w Sali Kongresowej „One Woman Show” zachwyciła się piosenką „Czy mnie jeszcze pamiętasz”, śpiewaną przez Niemena z Niebiesko-Czarnymi w pierwszej części tego koncertu. Artystka wówczas obiecała włączyć ten utwór do swego repertuaru – i słowa dotrzymała, wystąpiła z nim podczas sześciu koncertów. Poza tym nagrała płyty, na których piosenka ta zaistniała pod dwoma tytułami „Mutter, hast du mir vergeben” oraz „Mutter, kannst du mir vergeben” ze zmienionymi przez Marlenę słowami, co wyraźnie odbiega od intencji Niemena – on słowa swojej piosenki kierował do dziewczyny, a Marlena – wyraźnie do utraconej ojczyzny.
Romuald Juliusz Wydrzycki, brat stryjeczny Czesława Wydrzyckiego Niemena, gawędził znów, a swoje wspomnienie skupił na włoskim wątku z biografii artysty, związanym z Faridą i jego pobytem w tym kraju. Pielęgnowanie pamięci o Niemenie i jego twórczości, budzenie zaciekawienia młodszych pokoleń sprzyja poszerzeniu rzesz sympatyków artysty i popularyzowaniu – przypominaniu o jego dorobku twórczym. Obszerniejsze imprezy urodzinowe – z udziałem artystów: muzyków, poetów czy biografów i np. z emisją filmów – dokumentów, stanowią doskonały przykład szerokiej formuły koncertów, służącej tej idei.
W ubiegłym roku słuchacze koncertu urodzinowego mogli poznać Tadeusza Sklińskiego, autora ciekawego i edytorsko pięknego albumu „Niemen. Dyskografia, fakty, twórczość”, którego wydawcą jest Nemunas. To wydawnictwo w istocie jest encyklopedią twórczego życia Czesława Wydrzyckiego Niemena. Przybył również na ten koncert Eugeniusz Szpakowski, reżyser filmu o artyście.
Dzieło w hołdzie dla swego przyjaciela pn. „Niemen. Czas jak rzeka” stworzył Marek Gaszyński – w 2004 roku, a więc w roku śmierci artysty. Składa się ono z różnych opowieści i wywiadów z osobami związanymi z Niemenem. Może warto i o tym wspomnieć słuchaczom następnego koncertu i zaprosić autora tej książki…
Krzysztof Wodniczak, tak często przypominający, iż był ostatnim menedżerem Czesława, bardzo mi bliski także w Niemenowej pasji, który na gruncie poznańskim jest inicjatorem i zarazem kontynuatorem idei koncertów urodzinowych poświęconych twórczości tego artysty – tu w Blue Note również zapowiadał i prowadził tegoroczną imprezę. Dodał też mnóstwo ciekawych szczegółów związanych z jego aktywnością dotyczącą Niemena, w tym o jego inicjatywie koncertu nawiązującego do twórczości Niemena w Teatrze Wielkim w Poznaniu, który w tym roku obchodzi 100-lecie swego istnienia (31 października 2010 r.). Także zapowiedział wydanie książki pt. „Duet, którego nie było”, poświęconej w pierwszej części Niemenowi, a w drugiej – Kupczykowi. W Blue Note śpiewaliśmy na koniec – wszyscy: piosenkarze i muzycy z estrady, i publiczność: „Czy Go jeszcze pamiętasz”.
Ubiegłoroczny – piąty z kolei koncert, w 70. rocznicę urodzin Niemena, co warto przypomnieć, bowiem zapisał się on nie tylko w mojej pamięci, lecz i wielu jego słuchaczy jako wydarzenie o wyjątkowym wyrazie artystycznym – odbył się w Auli UAM, z udziałem m.in.: Faridy, Jarosława Królikowskiego, tenora Opery Wrocławskiej, obdarzonego niezwykłym Niemenowym brzmieniem głosu, który nie skąpi swojej obecności na tych koncertach od kilku już lat, oraz Aresa Chadzinikolau z zespołem Ares & The Tribe.
Wówczas też Jarosław Królikowski przypomniał swoim śpiewem jako żywo Niemena tkliwego… refleksyjnego… głęboko przeżywającego. Farida zaś pięknem, ciepłem i energią swojego głosu, emocjonalną kreacją artystyczną olśniła widownię, która mogła ją ujrzeć także na telebimie. Warto przypomnieć, że tu w tej Auli UAM także wystąpiła z Niemenem – w 1976 roku. Niemen wtedy zaśpiewał dla niej: „Klęcząc przed Tobą” … i klęcząc przed nią, podał jej piękną różę…
Stefania Pruszyńska
Dodatkowe informacje zaczerpnęłam z albumu Tadeusza Sklińskiego „Niemen. Dyskografia, fakty, twórczość”.
— Stefania Pruszyńska
Stefania Pruszyńska (Stefania Golenia). Redaktor-dziennikarka, autorka publikacji wielu gatunków. Poetka, autorka utworów wielu gatunków literackich (eseje, poezja, aforyzmy, satyra, opowiadania, reportaż literacki itp.) i sztuki plastycznej. Redaktor naczelna, właścicielka-wydawca Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
⇒⇒⇒ OD 1989 r. W REDAKCJACH i WYDAWNICTWACH. Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), polsko-amerykańskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej” (1996 – 2000) i tygodniku „Wprost” (1996 – 2000), aktualnie redaguje Gazetę Autorską IMPRESJee.pl (od 2006 r.) ⇒⇒⇒ Także w różnych okresach: redaktor merytoryczna polskich wydawnictw książkowych i redaktor-korektor różnych wydawnictw drukowanych, w tym prasy polskojęzycznej, a także wademeków w kilku językach europejskich, oraz prac naukowych czy w ramach pracy w wydawnictwach równocześnie: przedstawicielka wydawnictwa na stoisku firmowym na Międzynarodowych Targach Poznańskich lub specjalistka-przedstawicielka ds. kontaktów z mediami. ⇒⇒⇒ W latach studenckich i nieco później (do 1989): asystent antykwarski w PP „Desa”, analityk w laboratorium bakteriologii WZSChPiG.
⇒⇒⇒ W RÓŻNYCH OKRESACH WE WSPÓŁPRACY REDAKTORSKIEJ, PUBLICYSTYCZNEJ, AUTORSKIEJ, INFORMACYJNEJ: z prasą polonijną, np. dwutygodnikiem „Kurier”, Hamburg (1993 – 2010) czy np. z „Dziennikiem Polskim” (Londyn) i tytułami wydawanymi w Polsce, m.in. z: „Welcome to Poznań”, „Merkuriuszem Polska”, „Forum Wielkopolski”, „Aspektami Kulturalnymi”, Magazynem Muzycznym „Brzmienia”, „ABC”, „Protokołem Kulturalnym” oraz z redakcjami czasopism i portali środowisk dziennikarskich i literackich, w tym aktualnie: drukowanego i witryny prezentacyjnej „Protokołu Kulturalnego” i Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich ⇒⇒⇒Także redaktor merytoryczna rzadkich tematycznie publikacji książkowych, np. „Księga romska” Władysława Iszkiewicza. Również redaktor-korektor: prasy drukowanej (miesięczniki), publikacji książkowych, monografii (artyści), m.in. Rafała Boettnera-Łubowskiego, „W kręgu światła i koloru. O twórczości Edmunda Łubowskiego”, książek Lednickiej Wiosny Poetyckiej, w tym oprac. Jana Grada „W gaju poezji”, albumów artyst., np. „Orły polskie. Rzeźby w drewnie” Henryka Zięby, biuletynów szkół wyższych (np. „Studenckie Graffiti”) czy prac naukowych i innych, w tym we współpracy z uczelniami wyższymi: Wyższą Szkołą Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, WSB, ze Związkiem Literatów Polskich czy fundacjami. *** Ponadto: animatorka kulturalna, realizatorka publikacji patronackich i akcji własnych oraz w ramach redagowanej Gazety Autorskiej „IMPRESJee”, aktualnie: Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
⇒⇒⇒ Od 2006 r. – redaktor naczelna, wydawca i realizatorka eksperymentalnie założonej na platformie Blox.pl Gazety Autorskiej „IMPRESJee”www.impresjeee.blox.pl, nr 2190 w Rejestrze Prasy Regionalnej w SO w Poznaniu, obecnie mającej nowy adres i nazwę: Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl * (scala zasoby Portalu Autorskiego IMPRESJee.pl z zasobami Gazety Autorskiej „IMPRESJee”). ******* Scalanie zasobów 2 mediów jest rezultatem zamknięcia przez Agorę SA w dniu 29 kwietnia 2019 r. platformy Blox.pl, na której redagowała: Gazetę Autorską „IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl (ok. 7,7 mln wizyt Czytelników, na TOP 1000 Blox.pl – 1. miejsce w kategorii: Prasa i Media i 1. miejsce w kategorii: Media); własne witryny artystyczne: poetycką: Poezja, Stefania Pruszyńska (ok. 570 tys. wizyt) i ArtGrafPoeFoto oraz podstrony, witryny specjalne tematyczne.
⇒⇒⇒ II. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA-POETYCKA i PLASTYCZNA: POEZJA, ESEJE, AFORYZMY, UTWORY SATYRYCZNE, SATYROPODOBNE I INNE. *** PUBLIKACJE. Wcześniejsze: rozproszone od lat 80 i z 90. Najnowsze: w książce „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020), „Protokole Kulturalnym” (nr 69); w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl www.impresjee.pl; w polsko-niemieckiej antologii polskiej poezji IV – Anthologie der polnischen Lyrik IV „Jak podanie ręki” – „Wie ein Haendedruck” (wyd.: Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, 2018); w polsko-francuskiej Antologii poezji współczesnej X „Jak podanie ręki” – „Comme serrer la main” (wyd.: Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, 2018), antologii „Po-tyczki aforystów”, III, wyd. Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich 2018; w polsko-angielskiej Antologii poezji „Jak podanie ręki” − Anhology of contemporatory poetry „Like The Hand of Friendship”; we własnych autorskich portalach artystycznych: Poezja, Stefania Pruszyńska oraz: ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska; własnym autorskim zbiorze poetyckim „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009); w czasopismach, m.in.: „Welcome to Poznań”, „Merkuriusz Polska”, „Protokół Kulturalny”; prasie internetowej: Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl; w wydawnictwach książkowych innych autorów (np. książce autobiograficznej Miklosza Deki Czurei, Króla Czardasza, wirtuoza skrzypiec).
***PREZENTACJE LITERACKIE. Od 2007 r. na wielu spotkaniach literackich czy festiwalach, w wielu miejscach na wydarzeniach w Poznaniu (m.in. w Domu Bretanii, Domu Romskim, klubie ZAK) i w regionie Wielkopolski (w Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykówku, na plenerowych imprezach kulturalnych np. w parku przypałacowym w Nieszawie czy w Ludwikowie); za granicą, m.in. na Krecie (2010 r.); w Radiu Emaus (2012); na spotkaniach literackich w Klubie Literackim „Dąbrówka” (2011, 2013 i 2017); w Auli UAM w Poznaniu (20 sierpnia 2017); w Muzeum Etnograficznym w Poznaniu (listopad 2018); podczas II Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich: (Piła, październik 2018 r.) i na „Aforystykonie”, organizowanych przez Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich (Kalisz, 30 listopada 2018), na festynie w Dwujęzycznym LO im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu (październik 2019); podczas III Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej (październik 2019). ***WYSTAWY I PREZENTACJE PRAC PLASTYCZNYCH: VIII MASTRiN pn. Harmonia w Pałacu Działyńskich w Poznaniu (2011); w Bibliotece Publicznej w Buku (2012), w Auli UAM 20 sierpnia 2017 r., w Wielkopolskim Urz. Woj. (grudzień 2017); w Klubie Literackim „Dąbrówka” (2013, 2017), wcześniej podczas spotkań autorskich m.in. na Krecie – w Rethymno i Adelianos Kampos (2010); ***PUBLIKACJE GRAFIK, RYSUNKÓW. Najnowsze: „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020). Najstarsze: Rysunki satyryczne w Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1990 - 1991); grafiki w autorskim zbiorze swoich wierszy „Szepty dalekobieżne”; na okładkach książek (Lednickiej Wiosny Poetyckiej: „Żeby marzyć”, „W Gaju Poezji. Lednicka Wiosna Poetycka 1997 – 2015” w oprac. prof. Jana Grada – w ramach współpracy ze Związkiem Literatów Polskich; w prasie drukowanej (np. „Welcome to Poznań”) i Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl oraz we własnych artystycznych witrynach autorskich: ArtGrafPoeFoto i Poezja, Stefania Pruszyńska. ⇒⇒⇒NAGRODY, CERTYFIKATY. Nagroda w konkursie na felieton „Arkusza” – miesięcznika kulturalnego, wyd. przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996 r.); Dziennikarskie Koziołki 2017 w kategorii: Redakcja, przyznane przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej (wręczone 9 maja 2017 r. na gali w Wydziale NP i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza).
Certyfikaty: US WEST Polska – specjalistka ds. konsultacji * Z ekonomii społecznej – BO Doradztwa i Edukacji pod egidą Europejskiego Funduszu Społecznego *** NAUKA. Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie Adama Mickiewicza i Akademii Ekonomicznej ***POGLĄDY. Jest zwolenniczką rozwoju dialogu kultur.