Wojciech Korda świętuje swoje 70. urodziny i 50-lecie muzycznej kreacji na scenie. Apogeum artystyczne przygotowano jako wielką galę – koncert benefisowy w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Wydarzenie pomyślano jako podróż w krainę porywającego żywiołowością big-beatu lat 60. i 70. Dla miłośników Wojciecha Kordy i rocka, który w czasach siermiężnego socjalizmu postrzegano jako subkulturowy i demoralizujący, a masowo z pasją „tajnie” słuchany z Radia Luxemburg, koncert ten może być kolejnym triumfem − manifestacją wolności artystycznej.
Do tej optymistycznej wizji koncertu, który zaplanowano na 17 marca, nawołuje hasło-cytat myśli Marka Twaina, pomieszczony na plakacie zapowiadającym tę imprezę: „Ludzie nie dlatego przestają się bawić, że się starzeją, lecz starzeją się, bo przestają się bawić”.
Wojciech Korda uznawany za legendę i gwiazdę polskiego rock and rolla, swoją karierę muzyczną rozpoczynał od Słowika w chórze Stefana Stuligrosza, a później zdobył sławę cenionego piosenkarza m.in. zespołu Niebiesko-Czarni.
Artysta, nadal aktywny, wydał płytę „Mój świat Niebiesko-Czarnych” i przygotował na ten wyjątkowy wieczór program ze starymi przebojami, a także – swoimi premierowymi. Zaprosił zaś muzyków, którzy grali i komponowali dla czołowych artystów lat 60. i 70.: grupy ABC, Stress, Test, Mr Zoob, czy Orkiestry Zbigniewa Górnego, m.in.: Jarosława Królikowskiego, Tomasza Dziubińskiego, Andrzeja Mikołajczaka, Janusza Piątkowskiego, Przemysława Śledzia Śledziuha, Krzysztofa Jarmużka i Marka Surdyka – informowano podczas konferencji prasowej.
Z Niebiesko-Czarnymi. Wojciech Kędziora, znany pod pseudonimem scenicznym jako Korda, wokalista, gitarzysta, kompozytor, pozostał w pamięci wielu cenionym piosenkarzem zespołu Niebiesko-Czarni. W tej formacji występował od 12 stycznia 1964 r. Po odejściu Czesława Niemena w 1967 r. z Niebiesko-Czarnych przejął rolę głównego solisty tego zespołu i w nim pozostał aż do 30 czerwca 1976 r., tj. do ostatniego koncertu. Później grał i śpiewał w duecie „Ada i Korda” z żoną Adą Rusowicz. Jest współkompozytorem polskiej rockopery „Naga” (premiera w Teatrze Muzycznym w Gdyni w 1973 r.), zdobywcą wielu nagród i wyróżnień muzycznych, w tym był jednym pośród nagrodzonych tzw. Złotej Dziesiątki na Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie w 1962 r. (obok Czesława Niemena, Karin Stanek, Wojciecha Gąssowskiego, Miry Kubasińskiej, Tadeusza Nalepy). Zdobył Złoty Kamerton – nagrodę redakcji „Music News” (1991 r.), a w 1965 r. był laureatem Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. 14 stycznia 2014 roku został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi za osiągnięcia artystyczne.
Wojciech Korda – wyimki z biografii. Urodził się 11 marca 1944 w Poznaniu. Swoje uzdolnienia muzyczne kształtował w latach 1951 – 1957 w chórze „Poznańskie Słowiki” Stefana Stuligrosza, którego uznaje po dziś dzień za swojego wielkiego nauczyciela. Drogę artystyczną solisty otworzył swoimi występami z gitarzystą Tomaszem Dziubińskim w poznańskim klubie studenckim „Od Nowa”. W styczniu 1964 r. nagrał z zespołem Bogusława Klimczuka w Studiu Polskiego Radia w Warszawie swoją pierwszą piosenkę „Niewinny złodziej” z muzyką H. Klejnego i tekstem A. Hosper. Z zespołem Niebiesko-Czarni wystąpił po raz pierwszy 20 stycznia 1964 r., podczas koncertu w Sali Kongresowej w Warszawie, na który przyjechała wraz z zespołem kierowanym przez B. Bacharacha sławna piosenkarka i aktorka Marlena Dietrich.
Do znanych wydarzeń estradowych z udziałem W. Kordy należy to, podczas którego śpiewał on w tercecie z Czesławem Niemenem i Krzysztofem Klenczonem w Opolu 24-28 czerwca 1964 r.: „Szkolne wspomnienia” (z muzyką i słowami K. Klenczona) oraz „Hippy, hippy shake”. Muzyk ten ma w repertuarze bardzo wiele utworów, w tym własnych kompozycji (co poświadcza obszerna dyskografia), a do tych, które najsilniej pozostają w pamięci i są najbardziej popularne, zaliczane zresztą do przebojów należą: „Niedziela będzie dla nas”, „Hej tam w dolinie”, „Płynie Wisła”. „Na betonie kwiaty nie rosną”, „Andrea Doria”. Wojtek Korda z ówczesnym składem Niebiesko-Czarnych, tj.: J.Popławskim, Z. Podgajnym, K. Wiśniarowskim i T. Głuchowskim wystąpili także w Radiu Luxemburg w audycji „Music in the night” – nocą z 31 października na 1 listopada 1967 r. Ten występ miał szczególną wymowę – był poniekąd dowodem na siłę przebicia się polskich muzyków przez ówczesną swoistą artystyczną żelazną kurtynę do medium wcześniej postrzeganego jako pierwsze źródło poznawcze i w ogóle inspiracji rockowej. Wspomina o tym sam Wojtek Korda, że właśnie stamtąd po raz pierwszy słuchał Elvisa Presleya, Billa Haleya, Jerzego Lee Lewisa…
Stefania Pruszyńska
Gala Urodzinowa – benefis Wojciecha Kordy odbędzie się dzisiaj, 17 marca, o godzinie 19.oo w Centrum Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu (ul. Przybyszewskiego 37).
Fotcoll.: Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.