Jakaż to musi być potęga, skoro mierzy się nie tylko z wrogiem niewidzialnym gołym okiem i licznymi żywiołami ludzi nieprzyjaznych walce z nim i wieloma małościami ludzkiej natury! Czyż mogłaby się taka potęga objawiać, gdyby czerpała moce z lichego źródła? Wiedza ludzka, ta, która gromadzi w nauce zdobycze wielu pokoleń odkrywców, dokonania innowatorów i wynalazców, ujarzmiła i ujarzmia nadal wielkie niewiadome, potrafi co rusz zaskakiwać nowymi rozwiązaniami, mówi przede wszystkim o wysiłku woli ludzi podejmujących wyzwania. Mógłby ten wysiłek być nadaremny, lecz jakże często okazuje się darem dla ludzkości. Darem ratującym życie i niosącym pomoc w chorobie. Darem, który jednakże bez motywacji do działania nie miałby szans zaistnieć. Motywacja zaś nie istniałaby bez potencjału ludzkiego ducha i umysłu i człowieczeństwa − szlachetnego, czerpiącego ze źródła, które nie wygasa.
Wielkanoc 2021 po roku wielkiej próby wiary, nadziei i miłości uzmysłowiła nam, że w obliczu pandemii koronawirusa okazują one z każdym dniem swoje dobroczynne moce. Odsłaniają się w mobilizacji ludzi dobrej woli na całym świecie do determinacji i solidarności w walce z zagrożeniem, niesieniem pomocy chorym i chronieniem ludzi zdrowych. A sprzymierzone z umysłami naukowców, skrywają się w każdej zdobyczy nauki będącej orężem w tej walce.
Wiara, nadzieja i miłość. Trzy potęgi ducha rosną w nas dopóty, dopóki są w nas zakorzenione. Trzeba nam dbałości o każdą z nich. Trzeba nam nauczyć się być ich dobrymi wartownikami i pielęgniarzami, aby mogły się w nas rozwijać niczym mocarne drzewa. Kto ich nie dopilnuje albo je zaniedba i dozwoli na ich unicestwianie, staje się zakładnikiem bezwolnego życia ziemskiego. Zakładnikiem zdanym na pustkę i jej zapełnianie tym, co pogrąża w namiastkach, pozorach i w końcu − ciemności.
A zawsze jest pora na ich ocalenie − nawet niedowierzając, aż tyle można odczytać z postaci żyjącego niegdyś na Ziemi Jezusa z Nazaretu, człowieka−Syna Boga, głoszącego Miłość. Zdradzony potem, wydany przez Piłata tłumowi, znieważony, upodlony, biczowany, lżony, skazany na śmierć w niewyobrażalnych mękach na krzyżu − zmartwychwstał!
I samym swym objawieniem się po wyjściu z grobu zmartwychwstały Jezus powiedział nam, że śmierć nie jest przeznaczeniem.
Śmierć nie jest przeznaczeniem, powiedział zmartwychwstały Jezus samym swym objawieniem się po wyjściu z grobu − Stefania Pruszyńska
Jedni uwierzyli, inni nie uwierzyli. Ofiara Jezusa zaś mówi Jego Miłością do nas wszystkich. W imię tej Miłości uczynił wszystko, co było możliwe, a wiele też tego, co zdumiewało, bowiem nie było znane ludzkiemu doświadczeniu. Te nadzwyczajne fakty jako liczne cuda uczynione przez Jezusa opisano w wielu źródłach, sama zaś sięgnęłam tym razem do Ewangelii Jezusa¹. Najbardziej znane z tych niezwykłych zdarzeń i zarazem wymowne, to: uzdrowienie Łazarza czy paralityka, inne zaś − przemienienia wody w wino w Kanie Galilejskiej. Rozważania nad uzdrowieniami, które były dziełem Jezusa, prowadzą myśli od razu do najprostszego pytania: Czy miłość przyjmowana bez wiary i nadziei byłaby w stanie dokonać cudu? Z opisów tych zdarzeń bowiem łatwo dostrzec, że uzdrowienia te łączyła najczęściej jednoznaczna postawa wiary i nadziei uleczanych przez Jezusa. Sam to podkreślał swoimi słowami, często również mówiąc o odpuszczeniu grzechów uzdrawianym, czym zdumiewał, bowiem poczytywano to za bluźnierstwo wobec Boga. Przykładem wiążącym cud z odpuszczeniem grzechów choremu jest chociażby uzdrowienie paralityka, którego świadkami było kilku uczonych w Piśmie. Jezus odgadł ich myśli pełne zwątpienia w to, kim jest, że śmie mówić o odpuszczaniu grzechów, co należy jedynie do samego Boga. Dał im znać o tym, że wie, co ukrywają w milczeniu, mówiąc: Czemu nurtują te myśli w waszych sercach². Po czym też wskazał, że Syn Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczania grzechów³, lecz łatwiej powiedzieć do paralityka: Wstań, weź swoje łoże i idź do domu³. Co też uczynił, a paralityk po słowach Jezusa wstał, wziął swoje łoże i wyszedł na oczach wszystkich³.
A możliwa jest miłość bez wiary i nadziei? Ileż pytań może zadać z obecnej perspektywy każdy, kto naśladuje niewiernego Tomasza. Ten uczeń Jezusa, żeby uwierzyć w Jego zmartwychwstanie, potrzebował bezpośredniego dowodu − zobaczenia i dotknięcia śmiertelnych ran zadanych jego nauczycielowi.
Zmartwychwstaniem Jezus odsłonił niepojętą moc, która nie ustaje od tamtej chwili w rozjaśnianiu od nowa myśli, wzmacnianiu ducha każdego z nas złaknionego takiego dobrostanu i dodawaniu nam sił w zwątpieniu, cierpieniu, poczuciu beznadziei.
Stefania Pruszyńska
¹ Ewangelia Jezusa, Editions du Dialogue Societe D`Editions Internationales Paris 1984.
² Ewangelia Jezusa, s. 105, za: Mk 2.1-12 (Mt 9,1-8 Łk 5.17-26), wydanie polskie, teksty Ewangelii wg wydania Pallottinum, Poznań 1978.
³ Tamże: s.105.
— Stefania Pruszyńska
(Stefania Pruszyńska oficjalnie: Stefania Golenia) – eseistka, poetka, redaktor-dziennikarka. Redaktor naczelna, wydawca, autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl (od 2006 r.)
Autorka publikacji różnych gatunków (eseje, recenzje, felietony, reportaże, wywiady, fotoreportaże), utworów literackich (poetyckich i prozy poetyckiej, opowiadań, utworów satyrycznych, grotesek, aforyzmów) oraz artystycznych sztuki plastycznej.
Zazwyczaj wykracza poza gatunkowe schematy. Krytycznoliterackie żywioły z upodobaniem uprawia w eseistycznej narracji. Wypowiada się hojnie w swojej twórczości artystycznej literackiej, a w plastycznej mowę swojej wyobraźni, intuicji, myśli i emocji uwalnia w obrazach o indywidualnym, rozpoznawalnym stylu, z autonomiczną, lecz zarazem wieloznaczną symboliką i metaforą.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PUBLIKACJE RÓŻNOGATUNKOWE (co najmniej 2 tys.): publicystyka, eseje, felietony, wywiady, recenzje, reportaże, fotoreportaże, utwory artystyczne: literackie i sztuki plastycznej – zarówno w Gazecie IMPRESJee.pl (od 2006 r.), własnych autorskich witrynach artystycznych (Poezja, Stefania Pruszyńska, ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska w latach: 2007-2019), własnym zbiorze poezji „Szepty dalekobieżne” (San Francisco ), jak i w wielu czasopismach ogólnopolskich i regionalnych (również w cyklicznych wydawnictwach: rocznikach) – kulturalnych, literackich, muzycznych, książkach innych autorów, antologiach poetyckich (np. Lednickiej Wiosny Poetyckiej), antologiach poezji współczesnej i antologiach poetyckich dwujęzycznych (np. w latach 2017-2023: Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej, wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”), charytatywnych i tematycznych. NAJNOWSZE PUBLIKACJE (oprócz zamieszczanych na bieżąco w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl) w: kwartalniku literackim „Protokół Kulturalny” (nr 84/2023), antologii poświęconej pamięci Poznańskiego Czerwca 1956 (wyd. Posnania, Poznań, czerwiec 2023) oraz antologii VII Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej „Jesienny dotyk poezji” (wyd. WO ZLP i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, październik 2023). Także publikowała i publikuje w witrynach macierzystych środowisk dziennikarskich i literackich.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒PREZENTACJE UTWORÓW ARTYSTYCZNYCH. ⇒⇒⇒⇒Poetyckie na: spotkaniach autorskich, festiwalach kulturalnych, jako gość poetycki koncertów, specjalnych spotkań okolicznościowych i różnych społeczności, zaprzyjaźnionych twórców, wieczorach Klubu Literackiego, w kolejnych edycjach Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej WO ZLP oraz kaliskich „Aforystykonów” WO ZLP (w Poznaniu m.in.: w klubie ZAK, PoemaCafe, Pałacu Działyńskich, Domu Romskim, Domu Bretanii, siedzibie PO ZLP na os. Powstańców Warszawy w 2015 r., na Wydziale Dziennikarstwa UAM w kampusie na Morasku, Auli UAM w 2017 r., Collegium Minus UAM, siedzibie KL „Dabrówka” na Piątkowie, w Dwujęzycznym Liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego; poza Poznaniem – w: Kaliszu, Nieszawie, Ludwikowie, Międzyzdrojach, a poza Polską – na greckiej Krecie w Rethymno i Adelianos Kampos w 2010 r).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z 35-letnim doświadczeniem zawodowym z pracy dziennikarskiej i redaktorskiej, a także artystycznej w redakcjach i wydawnictwach (od 1989). Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), własnej Agencji „Promotion” (1993), amerykańsko-polskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej”, tygodniku „Wprost” (1996 – 2000).
⇒⇒⇒⇒⇒ Od 2006 r. redaktor naczelna, niezależna wydawczyni, redaktor-autorka i wszechstronna realizatorka Gazety Autorskiej IMPRESJee, obecnie pod nazwą IMPRESJee.pl, o profilu kulturalnym.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ Z DOŚWIADCZENIEM WIELOASPEKTOWEJ WSPÓŁPRACY (dziennikarskiej, autorskiej artystycznej, redaktorskiej) z wieloma czasopismami, w tym polonijnymi (w latach 1992-2010: dwutygodnik – „Kurier” Hamburg, „Dziennik Polski”, „Tydzień Polski” – Londyn) oraz licznymi ogólnopolskimi i regionalnymi czasopismami kulturalnymi, literackimi (od wielu lat z „Protokołem Kulturalnym”) oraz wydawnictwami-wydawcami książek literackich i antologii poezji.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ TAKŻE REDAKTOR PROWADZĄCA I REDAKTOR-KOREKTOR (z wieloletnim doświadczeniem): czasopism (miesięczników i tygodników), monografii, albumów artystycznych i historycznych, książek poetyckich i prozy, biograficznych, antologii poetyckich, wademeków w kilku językach europejskich, biuletynów i prac naukowych i in.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAGRODY: w ogólnopolskim konkursie Miesięcznika Kulturalnego „Arkusz” Poznań-Warszawa-Kraków-Wrocław, wydawanego przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996), oraz laur „Dziennikarskie Koziołki 2017” w Ogólnopolskim Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy RP – dla swojej redakcji IMPRESJee.pl za wieloaspektowe realizacje.
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ NAUKA: Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (UAM) oraz Akademii Ekonomicznej w Poznaniu (AE).
⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒ UPODOBANIA, POGLĄDY: Ideowiec - miłośniczka natury, harmonii, sztuk wszelakich, od wczesnej młodości zwolenniczka idei dialogu kultur i jej rozwoju.