„Bo to nieprawda, żebyśmy absolutnie nie wiedzieli, co to jest dobro. My wiemy, że jest dobro. Wiemy, że stoi ono wyżej niż piękno. Piękno ukazuje nam istotę spraw, ale musi mieć na sobie szatę sztuki. Dobro zaś jest niewidzialne, jak nerw, a sięga ducha i działa w nim tajemnie, jak nerw sięga w ciało i działa w nim” – Stefan Żeromski. Na te słowa powoływała się śp. Roma Brzezińska, znana dziennikarka i działaczka społeczna, patronka konkursu „Znak Dobra”.
Tym razem kapituła konkursu skupiła się na ceniącej wagę formuły: „Patrzcie na to, co blisko was wykwita, rozejrzyjcie się w waszych wspólnotach” prasie parafialnej, której atrybutem jest duże oparcie w środowisku aktywnym społecznie. Laurem „Znaku Dobra” w tegorocznej VII edycji konkursu uhonorowano Danutę Bartosz i Adę Jadwigę Matusiak, które związały się współpracą z redakcją miesięcznika „Chrystus Król”, wydawanej przez parafię księży Oblatów Maryi Niepokalanej w Poznaniu. Tą nagrodą może się także poszczycić gazeta „Wierzeniczenia”, tworzona w parafii pod wezwaniem św. Mikołaja w Wierzenicy.
Miesięcznik „Chrystus Król”, w którym Danuta Bartosz, znana w środowisku literackim poetka, redaktor i działaczka Związku Literatów Polskich, oraz Ada Jadwiga Matusiak, tłumaczka, zamieściły cykliczne publikacje pt. „Trzeba po prostu chcieć”, został doceniony za udokumentowanie przez obie laureatki „znaków dobra” − bezinteresownych aktów pomocy, niesionej przez różne osoby tym, którzy tej pomocy potrzebują.
Z kolei „Wierzeniczenia” – gazeta parafialna z Wierzenicy, wydawana od 1999 roku, z dorobkiem 95 zeszytów, zasługi swoje zgromadziła dzięki zespołowi redakcyjnemu: ks. Przemysław Kompfa, Grażyna i Maciej Dominikowscy, Ewa J. i Włodzimierz Buczyńscy oraz Weronika i Piotr Pominowie (prowadzący wersję w Internecie), który wiele czyni dla dobra mieszkańców parafii, w tym m.in. w 2012 r. sprawił, że zakończono prace nad odnowieniem krypty grobowej rodziny Cieszkowskich, a nadto zainicjował tuż przy probostwie budowę wiaty z kioskiem i sanitariatami. Finał tej inwestycji zaplanowano na przyszły rok – 2014, w którym przypada 200. rocznica znanego wierzeniczanina, pisarza i filozofa z okresu romantyzmu Augusta Cieszkowskiego.
Dotychczasowe edycje konkursu wskazują na zainteresowanie wielu redakcji i dziennikarzy. Nie można nie zauważyć, że konkurs wywołuje rezonans także w środowiskach dziennikarskich niekoniecznie o rodowodzie katolickim czy związanych z Kościołem, co świadczy o uniwersalizmie dobra i jego niebywałych właściwościach. Jego źródłem jest każdy wrażliwy człowiek z wolą działania na jego rzecz.
Nie wszyscy redaktorzy, dziennikarze, redakcje czy organizacje zgłaszają kapitule tego konkursu artykuły lub też akcje, które można by śmiało przypisać jego idei. Wartościowych działań dziennikarzy na rzecz dobra i artykułów o dobru wnoszonym w życie innych nie sposób przeoczyć, lecz też wiele z nich pozostaje w cieniu, niezauważonych w większej skali niż lokalna. Tymczasem odsłanianie wizerunków i czynów orędowników dobra to misja dla dziennikarzy o szczególnym znaczeniu w obecnej dobie, której obraz w doniesieniach medialnych jest przesycony tym wszystkim, co płynie ze świata pokonanego lub drążonego złem i klęskami, podczas gdy można silniej i powszechniej odsłaniać to, co jest przeciwwagą takiej prezentacji − fakty i przykłady mówiące o potencjale aktywności ludzkiej zwróconej na pozytywy, na świat zwycięstw człowieka przyjaznego innym ludziom i życiu. Dopiero takie treści i obrazy mają moc rozsiewania i pomnażania w świadomości odbiorców tego, co sprzyja dobrej woli i dobroczynieniu.
Konkurs dziennikarski „Znak Dobra” swoje początki zawdzięcza licznej publicystyce uwrażliwionej na wartości życia, człowieczeństwa, los człowieka, podejmowanej z pobudek wyższych i woli propagowania prospołecznych wartości chrześcijańskich. Organizatorami tej rywalizacji o najlepsze pióro w kwestii dobra były dwa gremia: poznański oddział Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy i redakcja „Gazety Poznańskiej”. A przychylił się do tej idei Rektor Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu, który rokrocznie udostępnia na finał konkursu salę w tej poznańskiej uczelni.
Organizatorzy, ustanawiając nagrodę, za patronkę konkursu obrali Romę Brzezińską (zmarłą w 2005 roku) − dziennikarkę, działaczkę społeczną, cenioną w wielu środowiskach Poznania i Wielkopolski, jako że była gorącą orędowniczką upowszechniania tych wartości, a zwłaszcza idei dobra – zarówno w działaniu, jak i w publicystyce społecznej. Powoływała się ona na myśl Stefana Żeromskiego: „Bo to nieprawda, żebyśmy absolutnie nie wiedzieli, co to jest dobro. My wiemy, że jest dobro. Wiemy, że stoi ono wyżej niż piękno. Piękno ukazuje nam istotę spraw, ale musi mieć na sobie szatę sztuki. Dobro zaś jest niewidzialne, jak nerw, a sięga ducha i działa w nim tajemnie, jak nerw sięga w ciało i działa w nim”.
Postać Romy Brzezińskiej dla wielu, którzy ją znali, będzie zawsze się kojarzyć z ciepłem, serdecznością, szczerością, inicjatywami społecznymi, z postawą niezgody i wyczulenia na krzywdę, niesprawiedliwość, wielką i dobrą wolą, ze służeniem zrozumieniem, sercem, radą i pomocą ludziom będącym w opresji. To właśnie Roma Brzezińska była założycielką poznańskiego oddziału Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy. Współpracowała redaktorsko ze „Słowem Powszechnym”, redagowała w „Gazecie Poznańskiej” magazyn „Samo Życie”, pisała artykuły do „Przewodnika Katolickiego”.
O stawaniu w obronie dobra. Czynić dobro – to także stawać w jego obronie, choćby nie od razu miała ta obrona wydać owoce. A obrona dobra znaczyć może zarówno osłanianie przed złem, jak i przeciwstawianie się złu. Również − podejmowanie walki z tym, co niweczy dobro.
Stawanie w obronie pokrzywdzonych, krzywdzonych, bezbronnych, bezradnych, a poddanych woli ludzi bezdusznych, okrutnych, niesprawiedliwych – wymaga odwagi i wielu rzadkich przymiotów ducha i charakteru. A w obecnym skomplikowanym organizacyjnie świecie – także wiedzy i umiejętności.
Akty miłosierdzia czy dobroczynienia mają niejednokrotnie cechy walki, lecz inną specyfikę aniżeli walka ze złem agresywnym, skierowanym bezpośrednio lub podstępnie przeciwko człowiekowi lub innemu jego dobru, którym włada (np. natura, środowisko naturalne, a także własność, w tym ta twórcza, intelektualna).
Warto podkreślić, że bez względu na to, jakie taka walka stwarza zagrożenia i jakie niesie trudy, podejmowanie jej to obowiązek moralny, z którego nikogo nic nie zwalnia. Ten obowiązek odczuwany jest jednak najsilniej przez ludzi ukształtowanych z najszlachetniejszego kruszca duchowego.
Stefania Pruszyńska
— Stefania Pruszyńska
Stefania Pruszyńska (Stefania Golenia). Redaktor-dziennikarka, autorka publikacji wielu gatunków. Poetka, autorka utworów wielu gatunków literackich (eseje, poezja, aforyzmy, satyra, opowiadania, reportaż literacki itp.) i sztuki plastycznej. Redaktor naczelna, właścicielka-wydawca Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
⇒⇒⇒ OD 1989 r. W REDAKCJACH i WYDAWNICTWACH. Etatowo: w niezależnym Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1989 – 1991), polsko-amerykańskim wydawnictwie US West Polska (1993 – 1996), „Gazecie Targowej” (1996 – 2000) i tygodniku „Wprost” (1996 – 2000), aktualnie redaguje Gazetę Autorską IMPRESJee.pl (od 2006 r.) ⇒⇒⇒ Także w różnych okresach: redaktor merytoryczna polskich wydawnictw książkowych i redaktor-korektor różnych wydawnictw drukowanych, w tym prasy polskojęzycznej, a także wademeków w kilku językach europejskich, oraz prac naukowych czy w ramach pracy w wydawnictwach równocześnie: przedstawicielka wydawnictwa na stoisku firmowym na Międzynarodowych Targach Poznańskich lub specjalistka-przedstawicielka ds. kontaktów z mediami. ⇒⇒⇒ W latach studenckich i nieco później (do 1989): asystent antykwarski w PP „Desa”, analityk w laboratorium bakteriologii WZSChPiG.
⇒⇒⇒ W RÓŻNYCH OKRESACH WE WSPÓŁPRACY REDAKTORSKIEJ, PUBLICYSTYCZNEJ, AUTORSKIEJ, INFORMACYJNEJ: z prasą polonijną, np. dwutygodnikiem „Kurier”, Hamburg (1993 – 2010) czy np. z „Dziennikiem Polskim” (Londyn) i tytułami wydawanymi w Polsce, m.in. z: „Welcome to Poznań”, „Merkuriuszem Polska”, „Forum Wielkopolski”, „Aspektami Kulturalnymi”, Magazynem Muzycznym „Brzmienia”, „ABC”, „Protokołem Kulturalnym” oraz z redakcjami czasopism i portali środowisk dziennikarskich i literackich, w tym aktualnie: drukowanego kwartalnika i witryny prezentacyjnej „Protokołu Kulturalnego”, czasopisma „Wielkopolski Widokrąg” Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich; ⇒⇒⇒Także redaktor merytoryczna rzadkich tematycznie publikacji książkowych, np. „Księga romska” Władysława Iszkiewicza. Również redaktor-korektor: prasy drukowanej (miesięczniki), publikacji książkowych, monografii (artyści), m.in. Rafała Boettnera-Łubowskiego, „W kręgu światła i koloru. O twórczości Edmunda Łubowskiego”, książek Lednickiej Wiosny Poetyckiej, w tym oprac. Jana Grada „W gaju poezji”, albumów artyst., np. „Orły polskie. Rzeźby w drewnie” Henryka Zięby, biuletynów szkół wyższych (np. „Studenckie Graffiti”) czy prac naukowych i innych, w tym we współpracy z uczelniami wyższymi: Wyższą Szkołą Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, WSB, ze Związkiem Literatów Polskich czy fundacjami. *** Ponadto: animatorka kulturalna, realizatorka publikacji patronackich i akcji własnych oraz w ramach redagowanej Gazety Autorskiej „IMPRESJee”, aktualnie: Gazety Autorskiej IMPRESJee.pl
⇒⇒⇒ Od 2006 r. – redaktor naczelna, wydawca i realizatorka eksperymentalnie założonej na platformie Blox.pl Gazety Autorskiej „IMPRESJee”www.impresjeee.blox.pl, nr 2190 w Rejestrze Prasy Regionalnej w SO w Poznaniu, obecnie mającej nowy adres i nazwę: Gazeta Autorska IMPRESJee.pl www.impresjee.pl * (scala zasoby Portalu Autorskiego IMPRESJee.pl z zasobami Gazety Autorskiej „IMPRESJee”). ******* Scalanie zasobów 2 mediów jest rezultatem zamknięcia przez Agorę SA w dniu 29 kwietnia 2019 r. platformy Blox.pl, na której redagowała: Gazetę Autorską „IMPRESJee” www.impresjeee.blox.pl (ok. 7,7 mln wizyt Czytelników, na TOP 1000 Blox.pl – 1. miejsce w kategorii: Prasa i Media i 1. miejsce w kategorii: Media); własne witryny artystyczne: poetycką: Poezja, Stefania Pruszyńska (ok. 570 tys. wizyt) i ArtGrafPoeFoto oraz podstrony, witryny specjalne tematyczne.
⇒⇒⇒ II. TWÓRCZOŚĆ LITERACKA-POETYCKA i PLASTYCZNA: POEZJA, ESEJE, AFORYZMY, UTWORY SATYRYCZNE, SATYROPODOBNE I INNE. *** PUBLIKACJE. Wcześniejsze: rozproszone od lat 80 i z 90. Najnowsze z 2021 r.: w Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl, czasopiśmie WO ZLP „Wielkopolski Widnokrąg", „Protokole Kulturalnym” (nr 75/76), książce: „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020), ); w polsko-niemieckiej antologii polskiej poezji IV – Anthologie der polnischen Lyrik IV „Jak podanie ręki” – „Wie ein Haendedruck” (wyd.: Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich i Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, 2018); w polsko-francuskiej Antologii poezji współczesnej X „Jak podanie ręki” – „Comme serrer la main” (wyd.: Fundacja Literacka „Jak podanie ręki”, Poznań, 2018), antologii „Po-tyczki aforystów”, III, wyd. Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich 2018; w polsko-angielskiej Antologii poezji „Jak podanie ręki” − Anhology of contemporatory poetry „Like The Hand of Friendship”; we własnych autorskich portalach artystycznych: Poezja, Stefania Pruszyńska oraz: ArtGrafPoeFoto, Stefania Pruszyńska; własnym autorskim zbiorze poetyckim „Szepty dalekobieżne” (San Francisco 2009); w czasopismach, m.in.: „Welcome to Poznań”, „Merkuriusz Polska”, „Protokół Kulturalny”; prasie internetowej: Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl; w wydawnictwach książkowych innych autorów (np. książce autobiograficznej Miklosza Deki Czurei, Króla Czardasza, wirtuoza skrzypiec).
***PREZENTACJE LITERACKIE. Od 2007 r. na wielu spotkaniach literackich czy festiwalach, w wielu miejscach na wydarzeniach w Poznaniu (m.in. w Domu Bretanii, Domu Romskim, klubie ZAK) i w regionie Wielkopolski (w Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykówku, na plenerowych imprezach kulturalnych np. w parku przypałacowym w Nieszawie czy w Ludwikowie); za granicą, m.in. na Krecie (2010 r.); w Radiu Emaus (2012); na spotkaniach literackich w Klubie Literackim „Dąbrówka” (2011, 2013 i 2017); w Auli UAM w Poznaniu (20 sierpnia 2017); w Muzeum Etnograficznym w Poznaniu (listopad 2018); podczas II Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej Wielkopolskiego Oddziału Związku Literatów Polskich: (Piła, październik 2018 r.) i na „Aforystykonie”, organizowanych przez Wielkopolski Oddział Związku Literatów Polskich (Kalisz, 30 listopada 2018), na festynie w Dwujęzycznym LO im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu (październik 2019); podczas III Międzynarodowej Konferencji Poetyckiej (październik 2019). ***WYSTAWY I PREZENTACJE PRAC PLASTYCZNYCH: VIII MASTRiN pn. Harmonia w Pałacu Działyńskich w Poznaniu (2011); w Bibliotece Publicznej w Buku (2012), w Auli UAM 20 sierpnia 2017 r., w Wielkopolskim Urz. Woj. (grudzień 2017); w Klubie Literackim „Dąbrówka” (2013, 2017), wcześniej podczas spotkań autorskich m.in. na Krecie – w Rethymno i Adelianos Kampos (2010); ***PUBLIKACJE GRAFIK, RYSUNKÓW. Najnowsze: „Kalisz stolicą aforyzmu” (2020). Najstarsze: Rysunki satyryczne w Dzienniku Wielkopolan „Dzisiaj” (1990 - 1991); grafiki w autorskim zbiorze swoich wierszy „Szepty dalekobieżne”; na okładkach książek (Lednickiej Wiosny Poetyckiej: „Żeby marzyć”, „W Gaju Poezji. Lednicka Wiosna Poetycka 1997 – 2015” w oprac. prof. Jana Grada – w ramach współpracy ze Związkiem Literatów Polskich; w prasie drukowanej (np. „Welcome to Poznań”) i Gazecie Autorskiej IMPRESJee.pl oraz we własnych artystycznych witrynach autorskich: ArtGrafPoeFoto i Poezja, Stefania Pruszyńska. ⇒⇒⇒NAGRODY, CERTYFIKATY. Nagroda w konkursie na felieton „Arkusza” – miesięcznika kulturalnego, wyd. przez Oficynę Wydawniczą „Głos Wielkopolski” (1996 r.); Dziennikarskie Koziołki 2017 w kategorii: Redakcja, przyznane przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej (wręczone 9 maja 2017 r. na gali w Wydziale NP i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza).
Certyfikaty: US WEST Polska – specjalistka ds. konsultacji * Z ekonomii społecznej – BO Doradztwa i Edukacji pod egidą Europejskiego Funduszu Społecznego *** NAUKA. Wiedzę akademicką zdobywała w Uniwersytecie Adama Mickiewicza i Akademii Ekonomicznej ***POGLĄDY. Jest zwolenniczką rozwoju dialogu kultur.